Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy publicznej na restrukturyzację spółki Przewozy Regionalne. Jej wątpliwości budzi to, że korzystała z niej już w przeszłości, a zgodnie z unijnymi przepisami przedsiębiorstwo może ją otrzymać tylko raz na 10 lat. Największy pasażerski polski przewoźnik nie jest tym zaskoczony.
- Spółka Przewozy Regionalne korzystała już w przeszłości z pomocy państwa. Musimy ocenić, czy przyznana pomoc jest zgodna z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa, i zadbać o to, by wsparcie publiczne nie prowadziło do zakłóceń konkurencji na rynku kolejowym - mówi unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager.
KE podała, że we wrześniu 2015 r. Polska poinformowała ją, że Przewozy Regionalne otrzymały pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł (ok. 181 mln euro). Zgodnie z unijnymi zasadami, przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą otrzymać pomoc restrukturyzacyjną tylko raz na 10 lat ("zasada pierwszy i ostatni raz"). Chodzi o to, aby podupadające firmy zamiast poprawić wyniki i konkurować dzięki swoim atutom, nie wykorzystywały wsparcia publicznego do utrzymania się na rynku.
KE sprawdzi też, czy zgodnie z unijnymi przepisami Polska zaproponowała odpowiednie środki w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji wywołanych przez pomoc na restrukturyzację i czy PR wystarczająco pokrywają część kosztów restrukturyzacji ze środków własnych.
- Wszczęcie formalnego postępowania w sprawie udzielonej spółce Przewozy Regionalne pomocy publicznej jest typowym w takich przypadkach etapem procedury prowadzonej przez Komisję Europejską i nie stanowi zaskoczenia dla strony polskiej - stwierdza Dominik Lebda, rzecznik prasowy przewoźnika.
Plan restrukturyzacji spółki został notyfikowany do KE i dotąd, w ramach postępowania wstępnego, prowadzony był z nią dialog w formie kontaktów bezpośrednich oraz wyjaśnień pisemnych.
- Celem postępowania formalnego będzie wyjaśnienie wszelkich wątpliwości dotyczących sprawy oraz zapewnienie, adekwatnej do poziomu skomplikowania, transparentności- dodaje rzecznik.
We wrześniu 2015 r. Przewozy Regionalne otrzymały od Agencji Rozwoju Przemysłu SA pomoc na warunkach i w wysokości przewidzianej w planie restrukturyzacji. Była ona niezbędna do przeprowadzenia zmian oraz uzyskania przez spółkę rentowności.
- Konsekwentnie realizowany przez spółkę, będącą od listopada 2015 roku w Grupie ARP, plan restrukturyzacji już przynosi efekty - informuje Dominik Lebda. - We wrześniu 2016 r. spółka pozyskała finansowanie komercyjne od banków w ramach wkładu własnego, na łączną kwotę 629 mln złotych, co umożliwiło jej rozpoczęcie realizacji programu modernizacji taboru. Ponadto osiągnięty w 2016 roku wynik finansowy 51,2 mln zł był wyższy o 7,9 mln zł od założonego w planie restrukturyzacji, a za 2017 rok spółka prognozuje wypracowanie jeszcze lepszych wyników.
(mag, pap)
Na zdjęciu: Przewozy Regionalne są właścicielem marki POLREGIO.
Fot. POLREGIO