Spółka Polskie LNG podpisała umowę z firmą Selas-Linde, która dostarczy dwa regazyfikatory SCV – urządzenia niezbędne do realizacji programu rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu.
Urządzenia SCV są sercem gazoportu, dzięki którym terminal ma możliwość wysyłki gazu po regazyfikacji na poziomie 5 mld m sześc. gazu rocznie. Po rozbudowie zdolność ta zwiększy się do 7,5 mld m sześc.
- Terminal jest istotnym elementem strategii dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw gazu do Polski – podkreśla Piotr Naimski, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej – Program rozbudowy terminalu LNG jest komplementarny z innym projektem - gazociągiem Baltic Pipe, łączącym pokłady gazu w Norwegii z Polską. Razem pozwolą one na import surowca po konkurencyjnych cenach z nowych niezależnych źródeł dostaw, co umożliwi uniezależnienie się od monopolistycznego dostawcy ze wschodu.
- Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu to obok Baltic Pipe, Korytarza Północ-Południe, interkontektorów i budowy pływającego terminala w porcie gdańskim jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych, realizowanych przez Grupę Gaz-System. Podpisanie umowy na dostawę regazyfikatorów oznacza, że projekt ten wchodzi w fazę wykonawczą – podsumował Tomasz Stępień, prezes Gaz-System.
Pierwszym etapem i zarazem najważniejszym elementem programu rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu jest zwiększenie zdolności regazyfikacyjnych o 50 procent.
- Zawarta umowa potwierdza skuteczną realizację działań i zakończenie prac w projekcie SCV na koniec 2021 roku. Intensywnie prowadzimy również prace na pozostałych trzech projektach - dodaje Paweł Jakubowski, prezes Polskiego LNG.
Regazyfikatory SCV (z ang. Submerged Combustion Vaporiser) są to urządzenia, dzięki którym zmienia się stan skupienia gazu ziemnego ze skroplonego (LNG) w lotny, który tłoczony jest do gazociągów, a finalnie trafia do naszych domów i zakładów przemysłowych. Podczas procesu regazyfikacji zwiększa on swoją objętość niemalże sześćsetkrotnie.
Obecnie w terminalu LNG jest pięć tego typu urządzeń, cztery funkcjonujące oraz jeden redundantny. Dostarczyła je właśnie firma Selas-Linde GmbH, która jest wiodącym na światowym rynku producentem m.in. regazyfikatorów LNG.
Zakup regazyfikatorów SCV, realizowany jest w ramach programu rozbudowy terminalu LNG. Składa się on z czterech projektów:
• SCV – dodatkowa instalacja regazyfikacyjna – zwiększająca nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm sześc/rocznie.
• Trzeci zbiornik LNG – poprawiający elastyczność pracy instalacji terminalu LNG, dzięki zwiększeniu pojemności magazynowej o dodatkowe 180 tys. m sześc, co zapewni optymalną zdolność procesową składowania LNG.
• Instalacja przeładunkowa LNG na kolej – rozszerza zakres świadczonych usług o możliwość załadunku LNG na kontenery ISO i cysterny kolejowe, co umożliwi dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
• Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.
(g)
Fot. Polskie LNG