Postępują prace związane z poprawą dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Obecnie przygotowywany jest teren pod budowę nowych torów.
Wykonawca wzmacnia grunt i buduje odwodnienie, które zapewni właściwe utrzymanie nowej infrastruktury. Powstają fundamenty i bramki pod budowę sieci trakcyjnej, układane są przewody dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
To inwestycja spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Głównym wykonawcą prac jest firma Torpol.
– Do tej pory w Szczecinie rozebrano już 22 km torów, zdemontowano również 72 rozjazdy – informuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP PLK SA. – Z wykorzystaniem specjalistycznych pociągów sieciowych stopniowo zdejmowana jest stara sieć trakcyjna. Docelowo, w ramach prac, ułożonych będzie ponad 60 km nowych torów i 177 rozjazdów. Będą one wyposażone w system elektrycznego ogrzewania, który umożliwi płynną zmianę toru jazdy także w trudnych warunkach zimowych.
Jak dodaje, w Świnoujściu zdemontowane są już tory na odcinku ok. 8,5 km i rozebrano 29 rozjazdów. Łącznie pociągi dojadą do portu 34 kilometrami nowych torów, na których zamontowanych zostanie 108 rozjazdów, również z systemem elektrycznego ogrzewania.
– Prace PKP PLK realizowane są obecnie zgodnie z harmonogramem – zaznacza R. Śledziński. – Nie ograniczają ruchu pociągów oraz pracy portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Inwestycja za ok. 1,5 mld zł (netto) i współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF), planowana jest do drugiego kwartału 2022 r. Efektem robót będzie zwiększenie możliwości portów w Szczecinie i Świnoujściu. Będą one mogły obsługiwać dłuższe pociągi. Od kilku do nawet kilkudziesięciu minut skróci się również czas przeładunków. Wpłynie to pozytywnie na rozwój gospodarczy regionu.
(ek)
Fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciach: Roboty w rejonie stacji Szczecin Port Centralny