Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Terminal kontenerowy w Świnoujściu coraz bliżej. Jest umowa przedwstępna z inwestorem [GALERIA]

Data publikacji: 10 lipca 2023 r. 16:06
Ostatnia aktualizacja: 13 lipca 2023 r. 20:04
Terminal kontenerowy w Świnoujściu coraz bliżej. Jest umowa przedwstępna z inwestorem
Przedwstępną umowę z inwestorem głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu podpisano w szczecińskim porcie. Siedzą od lewej: Steven Bouckert z DEME Concessions, Charles Meady z QTerminals, prezes ZMPSIŚ Krzysztof Urbaś i wiceprezes ds. ekonomiczno-finansowych Daniel Stachiewicz. Fot. Ryszard PAKIESER  

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum firm: DEME Concessions N.V. z siedzibą w Belgii i QTerminals W.L.L. z siedzibą w Katarze podpisały w poniedziałek (10 lipca) przedwstępną umowę dzierżawy na 30 lat terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na wschód od terminalu LNG. Powstanie tam głębokowodny terminal kontenerowy. Dzierżawca ma być inwestorem, odpowiadającym za sfinansowanie, budowę i eksploatację tej inwestycji. Uroczyste podpisanie umowy odbyło się w szczecińskim porcie.

– To była długa droga, którą przebyliśmy, żeby dzisiaj doczekać się, dobrnąć do tej niezwykle ważnej dla nas umowy, pierwszej umowy, która rozpoczyna cały proces budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu – powiedział obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Przypomniał, że polski rząd przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”, która zapewni finansowanie przede wszystkim toru podejściowego do nowo budowanego portu. Środki zagwarantowane na ten cel to 10 mld zł.

– Ten terminal będzie na pewno bardzo dużym katalizatorem rozwoju, jeżeli chodzi o region zachodniopomorski i o zarząd portów – powiedział Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – Będzie także katalizatorem, który pozwoli uzyskać polskim portom morskim warunki do umocnienia ich pozycji na rynku bałtyckim przede wszystkim, ale też stworzyć kolejny impuls do rozwoju globalnych sieci logistycznych, zintegrowanych łańcuchów transportowych, które są tak bardzo ważne dla prawidłowego działania całego systemu gospodarczego na świecie.

– Co jest bardzo istotne, w dokumentacji przetargowej inwestor zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności, uzgodnionych z samorządem Świnoujścia, o wartości co najmniej 5 mln euro – podkreślił K. Urbaś.

Charles Meady z QTerminals powiedział, że zainteresowanie inwestycją w Świnoujściu wynikało przede wszystkim z jej korzystnej lokalizacji.

Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach. Jeśli pójdzie zgodnie z planem, terminal rozpocznie działalność na początku roku 2028. Szacuje się, że docelowo będzie mógł przyjąć do 2 mln TEU rocznie, za jednym razem obsługując dwa statki: o długości 400 i 200 m. 

Elżbieta KUBOWSKA

Więcej na ten temat we wtorkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 11 lipca 2023 r.
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

patriot
2023-12-19 22:04:07
Zobaczcie co zrobił PiS pozwolił na takie działania, widzę już tu komentarze że to Tusk. takiej umowy nie tworzy się od 13 grudnia 2023. Kto ma w tym interes? Katar i afery finansowe z czym się kojarzą pamiętacie? Czy my jesteśmy tak durni oddając ziemie za nic, dlaczego rzad RP i kapitał Polski nie buduja tego Portu zewnetrznego...to wszystko jest chore, za 30 lat ten port będzie wyekspoloatowaną ruiną, 30 lat dzierżawy i może 0 kasy z podatków, jaki interes finansowy w tym dla Polski?
do alex
2023-07-13 19:58:18
Może doprowadzić ? Masz już konkretną opinię środowiskową dla tej inwestycji ? Dlaczego nie protestujesz skoro Niemcy planują budowę trzech stałych terminali gazu skroplonego LNG i wybudowali u siebie dwa pływające terminale gazowe (jeden w Lubminie/ Maklemburgi Pomorze Przednie czyli blisko nas) planując budowę kolejnych (w sumie sześć). Dlaczego nie protestujesz skoro Niemcy mają 6 kopalni węgla brunatnego, a przeszkadza im jedna nasza w Turowie ? Tunel w Świnoujściu też przeszkadza ? Komu ?
1,2,3
2023-07-11 18:33:12
W takim kontenerze to można wszystko przywieźć .To niegłupie jest ! Moce w trójmieście wraz z rozwojem kraju będą niebawem za małe ! Rządzą PIS-y i raczej nie dadzą się wydymać . PO i opozycja jak byle dziewka, UE daje na papierze co Oni chcą i kiedy chcą ! . No , ale to komuchy są , a wiadomo komuch to pijak i złodziej jest . I do tego jeszcze sprzedajna świnia jest ! Nie głosujta na nie swoich pijaków !
@@do myśl
2023-07-11 17:02:25
Napisałeś, że nie wiadomo ile "skapnie" z opłat i podatków. Skoro tak, to może najpierw ustal to zanim zaczniesz krytykować i oczerniać inwestycję. Podobne okrzyki padały jak rozpoczynano budowę terminala LNG. Teraz działa on z pożytkiem dla Świnoujścia i całej Polski. Natomiast twoje określenia o "oczyszczaniu pola" i "robienia miejsca Arabom" nie są godne oceny, bo oznaczają, że prawdopodobnie masz poglądy rasistowskie.
@do> Myśl
2023-07-11 14:27:18
Nie chodzi o rozwój gospodarki morskiej, tylko kto będzie z tego czerpał zyski, a kto poniesie koszty. Belgowie z Katarczykami wybudują sobie terminal na terenach Polski, operatorem będą Arabowie i to oni na tym zarobią, pewnie podzielą się z Chińczykami. Polska wykosztuje się na pogłębienie toru wodnego do terminala. Nie wiadomo ile 'skapnie' z podatków i opłat. Władza, przez utworzenie strefy oczyściła pole z Polaków i turystów na rzecz Arabów. Oszukano ludzi. Co z Międzyzdrojami? Zobaczymy.
@@alex
2023-07-11 12:00:42
U ciebie zaczął się niestety proces degradacji morale i przyzwoitości. Pluć w twarz ludziom Warszowa, którzy walczą o swój byt, o poziom życia swoich rodzin, swoich dzieci. Warszów - jest to prawobrzeże Świnoujścia, Osiedle Warszów) a nie Warszewo, jak piszą trolle ze Szczecina, ze Skolwina, którzy liczą, że dostaną robotę przy miotle między kontenerami . Jak wam klakierzy nie wstyd. Wybudujcie terminal na swoich Wałach Chrobrego i tam zróbcie dojazdy koleją aby zabierały wam te kontenery.
obserwator
2023-07-11 11:39:20
Do Szczecina na DB PORT przychodza 1-2 feedery typodniowo. Z Bremarhaven 1 per week. towaru jak na lekarstwo. Padaka. I po co terminal w Swinoujściu.Rozumiem,że cel jest taki aby w Szczecinie wszystko wyladować i tym samy pominąc Gdansk i Gdynie które sie zamkna. I tym samym ostoja PO Trójmiasto wpadnie w tarapaty.
Świnoujścianka
2023-07-11 11:26:20
W Gdańsku sobie terminale budujcie, a od Świnoujścia się odczepcie.
Simca
2023-07-11 10:27:39
Świnoujście zaczyna się liczyć jako podmiot gospodarki morskiej, a nie tylko turystyki. Nic dziwnego, że Niemcy i wspierający ich ekolodzy są przeciw.
@ realista
2023-07-11 10:21:33
Jeżeli ci zal mieszkańców Warszewa to znaczy że chodzi Ci o mieszkańców jednego z bogatszych osiedli w Szczecinie (rzeczywiście nie mają dostępu do plaży). W Świnoujściu żadnego Warszewa nie ma.
Realista
2023-07-11 10:13:44
Czy aby zbyt wielki optymizm założenia 2 mln TEU / Gdański DCT "pracował" na przekroczenie takiego wyniku 10 lat , Gdyński BCT to ok 30% tej kwoty , Czy nie przesadzamy z planami ok 5-6 mln TEU na polskie porty ? Żal mi plażowiczów "Warszewa" bo wasza plaża to już raczej Łunowo lub Świnoujście Centrum - zapomnijcie o Warszewie/Przytorze ? a turyści z Międzyzdrojów będą świadkami gigantycznej budowy 5 km na zachód (oby nie z pyłami budowlanymi niesionymi zachodnimi wiatrami)
@alex
2023-07-11 09:54:30
Najpierw zaczyna się od degradacji umysłowej. To już postępuje. Natomiast środowisko naturalne będzie się miało dobrze jak wszędzie na świecie a zwłaszcza w portach w Niemczech
OBERWATOR
2023-07-11 09:52:18
Terminal powstanie. Ale Niemcy zablokują logistykę czyli tak ustawią Maerska. CMA-CGM. MSC i innych armatorów aby omijali ten terminal z daleka i chodzili po przetartych szlakach na Gdansk I Gdynie. Kolejny port na trasie mija sie z celem.Niemcy beda robic nam pod górke aby ochronic swoje porty w Hamburgu i BRV oraz inne w Holandii i Belgii,
alex
2023-07-11 09:40:17
Ten cały terminal może doprowadzić do całkowitej degradacji terenów nadmorskich.
do> Myśl
2023-07-11 07:58:46
Źle rozumiesz, ale myślenie nie boli - nie każdy musi się znać na gospodarce morskiej.
@myśl&karol
2023-07-11 07:46:44
Przydałaby się jakaś elementarna wiedza ekonomiczna i prawnicza. Potem dziwimy się że Pomorze Zachodnie słabo się rozwija a Wrocław rośnie na potęgę. Bo młodzieżowki lewicy i liberałow myślą ze na trójach matura i politologia to droga domsukcesu. Trzeba coś wiedzieć i umieć, niestety to czasem trudne
Farel
2023-07-11 07:39:46
Niszczenia terenów nadmorskich ciąg dalszy. Dlaczego tego terminala nie mogą sobie wybudować koło Gdańska?
ehh
2023-07-11 06:54:36
Na co to komu.
Myśl
2023-07-11 00:16:05
Została potwierdzona przyczyna powstania strefy przy terminalu gazowym i zablokowania ul. Ku Morzu. Jeśli dobrze rozumiem, to belgijsko-katarskie konsorcjum zbuduje sobie terminal kontenerowy w Świnoujściu i będzie go eksploatowało, będzie płaciło tylko za dzierżawę terenów. My, czyli Polska + fundusze z UE mamy im odpowiednio pogłębić tor wodny za ponad 10 mld zł.
Karol
2023-07-10 23:19:34
Dobrze czytam, że Belgowie z Katarczykami podpisali "umowę dzierżawy na 30 lat terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu (...). Dzierżawca ma być inwestorem, odpowiadającym za sfinansowanie, budowę i eksploatację tej inwestycji. Czyli Polakom nic do tej inwestycji, oddaliśmy teren, i może jakieś podatki pobierzemy, chyba, że wykażą, że eksploatacja inwestycji jest mało rentowna i musieli zyski przekazać na inwestycje do Kataru. Przynajmniej stocznia w Szczecinie promy buduje ;)
@Brawo
2023-07-10 22:20:13
Prawdę historyczną rzucił jak szmatę przed nogi Żydów i Ukraińców, armię rozbroił, za darmo. Broń kupuje bez ofsetu, suwerenność przekupczył Unii Europejskiej w zamian za niespełnione obietnice. Zaorał polskie górnictwo, energetykę i ciepłownictwo dla ratowania klimatu. Własność energetyki z rąk polskich przekazał w obce. Z Polaków robi dziadów, których bez dopłat nie stać na prąd. Wyznawcom Bandery przyznał prawa większe niż Polakom. Nasprowadzał "kierowców taksówek" - gwałcicieli, brawo!
FIGO c.d
2023-07-10 20:48:22
Czarny z czarnym się niech asymiluje ! W sztolniach na głębokości 1 km jest ciepło jak w Afryce .Klimat więc jest odpowiedni. Po co to było zamykać kopalnie jak pracownik sam przypełznął. Jak się zgasi światło , to nawet nie będzie ich widać , że są . Głupie Niemcy , chcą nam ich wcisnąć . U nas też już kopalnie są pozamykane . Niemcy to chociaż mają sprawdzoną technikę puszczania przez komin, albo z Hansem na dyskotece co gra CKM-ie do tańca . Żyć nie umierać ! Korzystać ze sprawdzonych metod!
DO szrek
2023-07-10 20:46:49
POza wysyłaniem do lekarza , masz inne pomysły, na swoje dalsze życie , po przegranych wyborach twojej grupy Webera w jesiennych wyborach w Polsce . Myśl
FIGO
2023-07-10 20:39:03
Tuskojebom nie w smak ! Komuniści jak zwykle , co powie wierchuszka? . Gonić komuchów , tuskojebów i robić to co Polsce służy , a nie kacapom i fryckom . Zresztą , całe dawne NRD , to obszar " nieoranej ziemi " . W Berlinie zrobili fabrykę elektryków , tylko nie ma chętnych na taśmę u cwaniaka co udaje, że płaci . Berlin zawalony szumowiną makrelowych inżynierów i lekarzy ( bez dyplomów oczywiście ) o czarnych twarzach . Tacy jak ktoś wcześniej pisał , nadają się tylko do fedrowania węgla .
Brawo
2023-07-10 19:58:11
Coś pięknego - brawo!!! Droga ekspresowa, nowa kolej, tunel, port,terminal promowy, gazoport - świat to widzi więc inwestuje. Oby obecny rzad nigdy nie oddał władzy
Und was?
2023-07-10 19:49:11
A co na to pewien szczeciński radny, który uczestniczył w konferencji prasowej niemieckich polityków przeciwko tej inwestycji?
ekoświrusy
2023-07-10 19:10:00
kiedy niemcy i gdańsk uruchomi ekoswirów do działania
Do Obserwator
2023-07-10 18:46:44
Nie, nie będzie zamkniety tylko przeniesoony do Prezlau
@Aro
2023-07-10 18:44:17
Macie tyle do gadania co sobie POkłapiecie dziobem.Czyje interesy wy reprezentujecie?Niemcy uregulowali swoje rzeki,zbudowali autostrady,rozbudowali porty,mają elektrownie na węgiel brunatny i im wolno?Polska musi się rozwijać.Gospodarka ma przynosić zyski.Dlaczego mamy płacić za przeładunki kontenerów portom w zachodniej Europie?Jak komuś nie odpowiada uprzemysłowiony kraj to może wyjechać do tajgi lub na Syberię tam będzie miał ciszę ,spokój i nieograniczoną przestrzeń.Targowico POwodzenia.
szrek
2023-07-10 18:34:56
Bielik zmień lekarza bo ten co go masz to cię w ch ... robi
@Aro
2023-07-10 18:33:01
Jeżeli nadajesz z Niemiec to masz rację. Tam nikt nie chce żadnych inwestycji gospodarczych realizowanych w Polsce.
fin
2023-07-10 18:29:58
Edek , nie pier...l , a Belgowie lepsi , Qatarczycy ...znów będą rebelianci muzułmanie , przypomne że w szczecińskim porcie stoją dwie suwnice do zaladunku / rozladunku , nic nie pracują. Bedzie prowincjonalnym portem , bo dlaczego inwestycje powstaja na Dolnym Slasku
Bielik
2023-07-10 18:23:46
Jeśli, nie daj Boże, platformersi dojdą do władzy, to będzie jak z tunelem - piniendzy nie ma i nie będzie. W 2007 roku PiS, gdy rządził, zaplanował tunel. W 2010 roku gdy rządziło PO Tusk wstrzymał budowę. Gdy PiS wrócił do władzy, to tunel powstał.
OBSERWATOR
2023-07-10 18:21:43
A CO Z DB PORT TERMINAL KONTENEROWY ???? BĘDZIE ZAMKNIETY?
Aro
2023-07-10 18:19:47
Nikt tu nie chce tego terminala. Oddajcie ludziom dojście na plażę.
Katar im nie wadzi ?
2023-07-10 18:13:56
PIS= dzieci i wnuki nam tego nie wybaczą ....
@Edek
2023-07-10 18:05:32
znaleźli się tacy jak ty, że swoją małą ojczyznę sprzedali. Paniał ??? Zadowolony??? tonie zapewne z tej kupki za te wpisy coś skapnie. Na piwo i kiełbaski wystarczy.
Edek
2023-07-10 17:40:12
Czy mieszkańcy Świnoujścia i totalna opozycja wraz z nimcami juz protestuja?????
cdn
2023-07-10 17:38:37
TW ''Oscar'' i TVNnazi beda przeciwni.
Klara
2023-07-10 16:58:48
Calkiem dobra wiadomość dla gospodarki regionu. Oby więcej takich wydarzeń, trzymamy kciuki
Jerzy
2023-07-10 16:35:27
Trójmiasto i Opcja niemiecka zrobi wszystko,aby terminal nie powstał. Chyba że jest to kiełbasa wyborcza,to insza inszość.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA