Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało w środę (5 grudnia), że końcowy termin budowy promu pasażersko-samochodowego przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” na przełomie 2020 i 2021 r. nie jest zagrożony. Dodało też, że nowy prom ma być najnowocześniejszą jednostką pływającą po Morzu Bałtyckim.
Sprawę budowy promu poruszono też we wtorek (4 grudnia) na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Leszek Milczarek, p.o. prezesa MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (zarządzającego funduszem MARS – dotychczasowym właścicielem „Gryfii” i Stoczni Szczecińskiej) poinformował, że powstało konsorcjum związane z budową promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.
– Do „Gryfii” dołączyła Stocznia Szczecińska – wyjaśnił. – PŻB zmieniła trochę założenia do budowy promu, prace postępują.
Odpowiadając na pytania posłów w sprawie budowy promu, Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podał, że trwa ocena projektu, która powinna się zakończyć w tym tygodniu.
– Albo trafi bezpośrednio do stoczni, albo przejdzie poprawki – zaznaczył.
Minister tłumaczył, że zamknie to pierwszy etap projektowania, przyjęty w harmonogramie. Potwierdził też zdolności finansowe PŻB dotyczące tej inwestycji.
– Jeśli chodzi o termin realizacji, to w połowie tego roku odbyła się konferencja i wszyscy się zgodzili ze zmianą terminu ze względu na zmiany projektowe – przypomniał.
Podano wtedy, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.
W środę ministerstwo poinformowało, że ukończenie projektu techniczno-klasyfikacyjnego to koniec stycznia 2019 r.
– Mimo modyfikacji projektowych, końcowy termin przewidywany na przełomie 2020 i 2021 r. jest niezagrożony – dodało MGMiŻŚ.
Według deklaracji resortu, nowy prom ma pozwolić na podniesienie jakości i standardów oraz bezpieczeństwa morskiego w obsłudze pasażerów oraz samochodów ciężarowych. Oznacza to zwiększenie liczby nowych miejsc pracy dla załóg pływających.
Ministerstwo podkreśla, że prom PŻB będzie najnowocześniejszą jednostką pływającą na wodach Morza Bałtyckiego oraz pozwoli na zwiększenie liczby rejsów na linii Polska-Skandynawia, co będzie odpowiedzią na dynamiczny wzrost przewozów pasażerskich i ładunkowych.
(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska
Na zdjęciu: Stępkę pod budowę promu przez „Gryfię” dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. na pochylni Stoczni Szczecińskiej, która teraz dołączyła do konsorcjum zaangażowanego w tę inwestycję.