Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu oraz rozwijanie "Doliny offshore" to najważniejsze wydarzenia dla gospodarki morskiej w naszym regionie w najbliższych latach - to jeden z wniosków ze środowego briefingu prasowego w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Dowiedzieliśmy się także, że władze Szczecina przygotowują specjalną "uchwałę inwestycyjną".
Briefing poprzedziła wizyta szczecińskich radnych w porcie. Zobaczyli, jak działa, usłyszeli o planach na przyszłość.
- Z naszych badań wynika, że większość mieszkańców Świnoujścia jest pozytywnie nastawionych do terminalu - stwierdził Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ. - Inny duży projekt to 12,5 metra dla Szczecina. Przypominam, że aby ten projekt zaistniał, potrzebne było pogłębienie toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia i to Urząd Morski zrobił w 2022 roku. Niestety z powodu pewnych zaniedbań zarząd portu dopiero w tym roku kończy ten projekt. Po objęciu zarządzania spółką w zeszłym roku przystąpiliśmy do rewizji tego projektu, który był opóźniony, i przez półtora roku dokonaliśmy to, co nie udało się przez poprzednie cztery lata.
Inne przedsięwzięcia? Budowa fabryki elementów wiatrowych na Ostrowie Grabowskim. Obok niej ma powstać fabryka produkcji cementu oparta o surowiec przywożony statkami - końcowy produkt też ma być transportowany statkiem. Do tego multimodalny węzeł kolejowy - też na Ostrowie Grabowskim - który wpłynie korzystnie działalność portu. Oraz modernizacja innych elementów infrastruktury, które, gdyby zaszła taka potrzeba, usprawnią także transport sprzętu wojskowego. Poza tym port chce przeprowadzić transformację energetyczną.
©℗
(as)