Pod koniec 2016 roku Komisja Europejska opublikowała długo oczekiwaną listę zakładów mogących złomować statki pływające pod banderami krajów unijnych. Na razie są to firmy z terenu Wspólnoty. Jedyny polski zakład, który z sukcesem przeszedł weryfikację, znajduje się w Szczecinie i należy do spółki Almex.
Unia Europejska w 2013 roku przyjęła przepisy dotyczące złomowania statków, które zaczną obowiązywać nie później niż od 31 grudnia 2018 roku. To zbiór regulacji określających warunki, w jakich statki pływające pod banderami państw unijnych mogą być złomowane. Najważniejszym załącznikiem dokumentu jest lista zakładów, które udowodniły, że funkcjonują zgodnie z wysokimi standardami, jeśli chodzi o warunki pracy i ochronę środowiska, oraz otrzymały zgodę na recykling.
W grudniu 2016 roku ukazała się lista pierwszych 18. Są to zakłady znajdujące się wyłącznie na terenie UE, w tym jeden w Polsce, należący do spółki Almex, prowadzącej działalność w Szczecinie. Będzie mógł złomować statki o wymiarach: 120 m długości, 20 m szerokości i 6 m zanurzenia, odpowiadające nośności ok. 6000 DWT.
Spółka Almex istnieje od 1991 roku, a od 2007 działa przy ul. ks. Stanisława Kujota w Szczecinie.
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA
Więcej w poniedziałkowym "Kurierze Szczecińskim" i wydaniu cyfrowym oraz e-wydaniu z dn. 16.01.2017 r.