– Postępują prace związane z budową nowego statku pożarniczego „Strażak-28” dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Po położonej w sierpniu br. stępce nadejdzie niebawem czas na połączenie wszystkich aktualnie budowanych sekcji – informuje Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR w Dziale Marketingu i Komunikacji ZMPSiŚ.
Jak wymienia Monika Woźniak-Lewandowska, obecnie stoczniowcy ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku budują elementy kadłuba takie jak dziób, nadbudówka oraz rufa.
– W dalszym etapie będą one łączone ze sobą w całość, co kończyć będzie proces prefabrykacji. Następnie, po wykonaniu odpowiednich prac, jednostka zostanie zwodowana, a dalsze roboty będą kontynuowane w stoczniowym doku – tłumaczy portowiec.
Zgodnie z harmonogramem „Strażak-28” ma zasilić flotę ZMPSiŚ SA w przyszłym roku.
– Będzie nowoczesną jednostką o długości 29,2 m i szerokości 10,47 m, wyposażoną w dwie potężne pompy FiFi o mocy 2700 m sześc. /h każda z uciągiem na palu 45 t – podaje parametry statku M. Woźniak-Lewandowska.
W Gdańsku powstaje wszechstronny statek. Będzie bowiem przeznaczony m.in. do: wykonywania zadań ochrony przeciwpożarowej przy przeładunkach, transporcie materiałów niebezpiecznych przez zbiornikowce przewożące gazy i ciecze łatwopalne, które wymagają asyst jednostki pożarowej oraz do zadań związanych z ratownictwem i bezpieczeństwem pracy portu Szczecin i Świnoujście.
Ale to nie wszystkie możliwości przyszłego „Strażaka 28”: – Jednostka poza funkcjonalnością statku pożarniczego będzie miała możliwość ograniczania rozlewów substancji pochodzenia ropopochodnego, wykonywania awaryjnego holowania jednostek, które mogą zagrażać bezpieczeństwu w porcie i poza nim – wylicza Monika Woźniak-Lewandowska. – Będzie też posiadać klasę lodową L2, która umożliwi jednostce pływanie w średnich warunkach lodowych.
Obecnie we flocie ZMPSiŚ SA są dwa statki pożarnicze. W Świnoujściu bazuje „Strażak-26”, który w pierwszej kolejności asystuje metanowcom dostarczającym skroplony gaz ziemny do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. – W tym czasie w dyspozycji ZMPSiŚ jest „Strażak-24”, który zabezpiecza port w Szczecinie, a także zapewnia asysty jednostkom przewożącym ładunki niebezpieczne na torze wodnym Szczecin – Świnoujście – przypomina portowiec.
Zakup nowego statku pożarniczego posiada dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działanie 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych, Projekt „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna”. ©℗
(kl)