Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Stocznie w jednej grupie

Data publikacji: 23 stycznia 2017 r. 20:23
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
Stocznie w jednej grupie
Fot. Elżbieta Kubowska  

Zgodnie z zawartą w piątek (20 stycznia) umową, fundusz inwestycyjny MARS przejmie 100 proc. udziałów w Szczecińskim Parku Przemysłowym – ogłosili na poniedziałkowej konferencji prasowej w Szczecinie wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, minister obrony narodowej Antoni Macierewicz oraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jak mówili uczestnicy spotkania, to kolejny etap odbudowy przemysłu stoczniowego i wielki dzień dla Szczecina.

Spółka Szczeciński Park Przemysłowy ma wkrótce nosić nazwę, która wprost będzie nawiązywać do Stoczni Szczecińskiej. Do tej pory należała do Towarzystwa Finansowego Silesia. Jej udziały przejmie fundusz MARS, będący częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, nadzorowanej przez Ministerstwo Obrony Narodowej. MARS jest już większościowym udziałowcem Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Środki na zakup udziałów SPP zostaną pozyskane dzięki Agencji Rozwoju Przemysłu, która dokapitalizuje PGZ obejmując akcje o wartości 101,5 mln zł.

– To kolejny krok mający na celu odbudowę polskiego przemysłu stoczniowego – mówił wicepremier Morawiecki, który po raz kolejny gościł w SPP. – Po podpisaniu w lipcu ubiegłego roku przez Polski Fundusz Rozwoju oraz PKO Bank Polski SA umowy dotyczącej finansowania budowy pierwszych od 15 lat dwóch polskich promów, przyszedł czas na kolejne etapy realizacji przedsięwzięcia, wynikającego wprost z naszej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.

Jak zaznaczył, to właśnie w odbudowie przemysłu okrętowego jak w soczewce skupiają się założenia tego planu, czyli reindustrializacja, zrównoważony rozwój i ekspansja eksportowa. Dodał też, że jego marzeniem jest, by ten przemysł był wizytówką polskiej gospodarki, a polscy stoczniowcy, którzy wyjechali do Norwegii  innych krajów, wracali do swoich domów.

– Fundusz MARS przejmie 100 proc. udziałów SPP i w ten sposób włączy Stocznię Szczecińską do potencjału stoczni zarządzanych przez PGZ, czyli Nauty i „Gryfii” – wyjaśniał minister Macierewicz. – Dzisiejszy dzień można uznać za punkt wyjścia do powstania największej na Bałtyku i jednej z największych w Europie grup stoczniowych.

Zapewnił, że MON jest jest żywotnie zainteresowane jak najszybszym uruchomieniem Stoczni Szczecińskiej.

– Przed nami perspektywa budowy okrętów podwodnych oraz innych jednostek i mam nadzieję, że Stocznia Szczecińska odegra w tym przedsięwzięciu ogromną rolę – stwierdził.– Jest tu potencjał produkcyjny.

Minister Macierewicz przypomniał swój udział w rządzie Jana Olszewskiego, który – jak zaznaczył szef MON – skutecznie Stocznię Szczecińską ratował.

Według zapowiedzi ministra Gróbarczyka, na drugi kwartał tego roku planowane jest na pochylni Wulkan położenie stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Mówił, że odbudowę przemysłu stoczniowego podzielono na cztery etapy: organizacyjny (w tym powołanie resortu gospodarki morskiej), uchwalenie tzw. ustawy stoczniowej (dającej szansę na budowę nowych jednostek), skonsolidowanie branży w jednym funduszu inwestycyjnym oraz budowę statków.

– To początek odbudowy branży – podkreślił M. Gróbarczyk. – Zyskaliśmy potencjał finansowy. Stocznia jest czysta, bez zobowiązań, przygotowana pod kątem zleceń. Teraz czas na projekty, cięcie blach i realizację zamówień.

Budową zajmie się konsorcjum stoczniowych firm.

– Można podziwiać przedsiębiorców, którzy odważyli się na tym gruzowisku działać – chwalił dzierżawców SPP wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński, który również uczestniczył w konferencji.

Jak nam powiedział prezes SPP Andrzej Strzeboński, obecnie trzeba dokończyć procedurę uruchomienia spółki w nowej formule i wyjść jako stocznia na zewnątrz.

– To wielki dzień dla Szczecina – ocenił Andrzej Podlasiński, prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, zrzeszającego wiele firm z branży okrętowej. – Jeżeli do końca zostaną zrealizowane wszystkie założenia, to będą nowe miejsca pracy, produkcja, wpływy dla miasta i do budżetu.

Podobnie podsumował konferencję minister Macierewicz.

– To wielki dzień – mówił, apelując o więcej entuzjazmu.

Dodajmy, że do Szczecina przyjechał również prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Marcin Chludziński. Obecni byli posłowie PiS-u Krzysztof Zaremba, Michał Jach i Artur Szałabawka. W roli gospodarza wystąpił wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski.

Elżbieta Kubowska

Fot. Elżbieta Kubowska, Robert Stachnik

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

w-PiS-ana konkurencja...
2017-01-26 23:50:31
A co na to obecna o-PO-zycja z Nitrasem na czele... o tych Okretach PO-dwodnych ??
@ działka budowlana
2017-01-26 15:22:47
Chyba nie wiesz o czym piszesz kretynie, statki woduje sie puste i jako takie nie maja duzego zanurzenia.
działka budowlana
2017-01-25 22:02:05
Już widzę jak budują statek który ma większe zanurzenie niż głebokość przy pochylni - bo teraz statki mają większe zanurzenie niż to jakie jest w grodzie P. Piotra Krzystka - PS to takie gruszki na wierzbie jak gazaoport ktòrego siè nie da w pełni załadować bo jest za płytko
PIS jak zwykle silne tylko w gębie
2017-01-25 19:51:55
a ze stocznią skończyło się jak zwykle na obietnicach
dzisna
2017-01-25 18:27:03
Dzieciarnia zamiast o Gwiezdnych Wojna wzięła się za dyskusję o stoczni. Dobrze, że z nocnika dosięgacie klawiaturki :-) a co jeden (jedno) to mądrzejsze.
kalafior
2017-01-25 16:38:25
To prawda ze dyrekcja ma byc w... Radomiu?
wawrzek
2017-01-25 14:40:05
Jaki cel mają ludzie krytykujący przywracanie w Polsce Przemysłu stoczniowego, czyżby dokonali zakupów działek na terenach po-stoczniowych? od ówczesnego senatora?
no i gdzie jest ta obiecana stocznia ?
2017-01-25 07:39:29
już rok temu miała być, ale jak widać na rządowych obiecankach się kończy
colesław
2017-01-24 21:47:17
Jeżeli to prawda i uda się otworzyć stocznię na nowo , to to jest najważniejszy news od kilku lat, trzymam kciuki.
Lord Fader
2017-01-24 15:57:33
to ja zamawiam w Ciecinie 24 sztuki gwiezdnych niszczycieli typu Imperial. pierwsze chciałbym odebrać w 2018 roku
Dlaczego te komentarze są tak bezdennie głupie ?
2017-01-24 14:56:48
PO i Nitras to fani wszystkich Szczeciniaków buraków. Tylko tutaj może on dostać 50 tys, głosów. Prezydentem go jeszcze wybiorą. Idę sobie wciągnąć kręche !
......
2017-01-24 14:40:59
Do Repatrianta Oddanie Niemcom lewobrzeżnego Szczecina i granica na Regalicy, to nie jest zły pomysł. Proponuję referendum terytorialne w tej sprawie.
premierczyk
2017-01-24 14:28:18
Jak skansen, podoba się?
Repatriant
2017-01-24 12:25:00
Odnoszę, szczególnie czytając niektóre wpisy, nieodparte wrażenie, że jednak Szczecin nie zasługuje na odbudowę czegokolwiek prócz budowy nowych galerii, lidli i biedronek. Beznadziejna reakcja i wypowiedzi zwykłych ludzi nie napawają optymizmem. Nasze miasto to zwykły zapyziały zaścianek bez jakichkolwiek ambicji na przyszłość. Nie dziwię się PIS-owi kiedy próbuje za wszelką cenę zatrzymać Niemców przed całkowitym przejęciem tego ważnego poniekąd kawałka ziemi. Pozostaje pytanie czy koszta nie przewyższą inwestycji, za którą nie stoją nawet rodowici szczecinianie.
paczpan
2017-01-24 12:05:09
Miałem wczoraj wątpliwą okazję widzieć jak ten "nieustraszony" specjalista od trotylu w samolocie przemykał prawie biegiem z auta do gmachu wojewódzkiego i w drugą stronę jeszcze szybciej taki to "Bohater" narodowy wietrzący- w swojej paranoi, wszędzie zamachy na swoją "bezcenną" postać. A co do bredni o odbudowie stoczni nie będę komentował bo jestem fachowcem a nie paranoicznym gadułą bredzącym o gruszkach na wierzbie. Może tylko tyle że zbliżają się wybory samorządowe i trzeba coś zaoferować "ciemnemu ludowi" ciekawe czy się lud na to nabierze?.
Carinno
2017-01-24 09:33:45
Szykować kase do dokładania do stoczni. Podatki w górę, mandaty drogowe w górę, wszelkie kary za cokolwiek w górę bo kasy mało a chętnych do brania wielu. Najbardziej podobają mi sie łodzie podwodne, które zapowiedział minister obrony narodowej. To moim zdaniem będzie hicior. Nieśmiało proponuję jeszcze ze dwa lotniskowce i z jeden pancernik, bo jak już trochę blachy z tych łodzi podwodnych zostanie, to po co się ma marnować? Akurat się jeszcze z tego lotniskowce i pancernik pospawa. Dla przypomnienia: stocznia w Szczecinie wywróciła się na zbiornikowcach ze zbiornikami ze stali nierdzewnej więc z łodziami podwodnymi na pewno sobie poradzi.
ciekawy
2017-01-24 08:14:42
ciekawe ile zwykły podatnik np pracujący za 1,8-2,5 tś zł brutto dołoży do odbudowy imperium stoczniowego i każdego statku wybudowanego w nim...
Sz-n
2017-01-24 07:12:37
Fajnie, że w końcu ktoś myśli o Szczecinie. Dobre i to.
PO roku 2007-ym... Stoczniowiec i Gornik nagle "2 Bratanki"..
2017-01-24 00:40:30
Prosze rowniez ujawnic i rozliczyc i ta Afere Stoczniowa... ktora PO-wstala PO-miedzy byla Panstwowa Stocznia im. A Warskiego w Szczecinie.. a Prywacierzem / Prywaciarzami... az ze Slaska "ukrywajacymi" sie PO-d nazwa Silesia ? Ciekawym jest rowniez, ile teraz na tym "odkupieniu Stoczni" obecny Budzet R.P. STRACI... i gdzie ZYSK Prywaciarza/Prywaciarzy ze Slaska - zostal i zostanie "ULOKOWANY" ??
szwajzer
2017-01-23 22:02:58
Obiecanki cacanki, a beneficjentom 500+ radość. Bo pracujący stoczniowiec to stoczniowiec płacący podatki a z tych podatków jest 500+ i o to chodzi. Ktoś tyra, aby odpoczywać mógł ktoś. Te łodzie podwodne to naprawdę super pomysł najlepiej z napędem atomowym. I promy też z napędem atomowym trzeba zbudować. To będzie hit!!! Stoczniowcy oczywiście natychmiast wrócą z Norwegii, bo po co mają zarabiać 15 tys w dobrych warunkach jak mogą zarabiać 5 tys. w skansenie, gdzie hale pochodza z lat 70 ubiegłego wieku? Tylko głupi zostanie w Norwegii czy w Niemczech za 3-4 tys euro jak może tutaj mieć 1000 euro.
Wieczna hańba im!
2017-01-23 21:46:11
Ile trzeba się teraz napracować, ile kosztów ponieść, ile wpływów utracono, ilu szczecinian musiało za pracą wyjechać, ile rodzin się przez to rozpadło, a wszystko to przez brak dekomunizacji, który pozwolił dorwać się do waadzy w randze premiera byłemu członkowi KC PZPR do dziś brylującemu w mediach i w randze ministra TW Robertowi, którego IPN zagnał do ciemnej dziury. Tych dwóch odmówiło udzielenia zaledwie gwarancji finansowych dla działającej stoczni Porta Nova, a potem torpedowali działania zarządu zmierzające do ich uzyskania z innych źródeł. Ostatecznie członków zarządu zakuli w kajdany i uwięzili. Tak im ślina z pysków ciekła na paliwową część stoczniowego holdingu. Późniejszy upadek reaktywowanej stoczni Nowej, to naturalna konsekwencja dalszego sprawowania rządów przez POstKOMUNISTÓW, dla których interes globalny (a czasami tylko niemiecki) i ochłapy jakie mogą dla siebie urwać jest ważniejszy od interesu Polski.
Quistorp
2017-01-23 21:39:05
Mamy patrona dla nowo reaktywowanego przemysłu stoczniowego. W. Sz. P. Mateusza Morawieckiego.
kibic
2017-01-23 21:22:52
... a co na to idol wielu wyborców nijaki Nitras ... specjalista od przeszukiwania rzeczy innych posłów pod ich nieobecność???
musti
2017-01-23 21:21:53
Budowa statków jest przez najbliższe 100 lat przyszłością naszego miasta i kraju przynajmniej z kilku powodów : 1)Najtańszym transportem jest transport morski. 2)Kończą się zasoby surowców szczególnie metali ziem rzadkich na lądzie trzeba będzie szukać i wydobywać z dna mórz i oceanów. 3)Przemysł stoczniowy długo będzie się opierał szalejącej robotyzacji stanowisk pracy,który wyklucza czynnik ludzki.tzn długo jeszcze sama maszyna nie zbuduje i wyposaży statku? 4)W Chinach też i to szybko rosną koszty pracy i za grosze nikt tam nie będzie budował statków,szczególnie wysoko specjalistycznych technologicznie. 5)Stocznie to montownie produkujące wysoko marżowy i wysoko prztworzony produkt dający wiele tysięcy miejsc pracy. MUSI BYĆ TYLKO DOBRZE ZARZĄDZANA ????

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA