Na razie postawiono elewator zbożowy na 16 tys. ton, ale docelowo zdolność magazynowa powstającego terminalu ma wynosić ok. 150 tys. ton. Tylko pierwszy etap inwestycji wyceniono na prawie 38 mln zł. To ambitne przedsięwzięcie spółki OT Port Świnoujście z grupy OT Logistics.
– Jesteśmy przekonani, że produkcja rolna w Polsce będzie się opierać na produkcji zboża (głównie pszenicy), którego coraz więcej się eksportuje – mówi Ludwik Heinsch, prezes OT Port Świnoujście. – Stąd nasza decyzja, by wejść w interes zbożowy.
Założono, że nabrzeże Chemików zostanie zmodernizowane jako terminal tzw. towarów agro. Ponad dwa miesiące temu oddano do użytku w tym rejonie nowy elewator zbożowy o pojemności 16 tys. ton.
– Mamy plany, aby do końca września 2017 r. powstał obok nowoczesny elewator zbożowy o pojemności 85 tys. ton – zapowiada prezes Heinsch. – Chcemy go stworzyć z zupełnie zdegradowanego, nieużytecznego magazynu chemicznego. Zbudowano go do obrotu nawozami sztucznymi, ale od lat jest niewykorzystywany. To bardzo duży obiekt, który zostanie częściowo rozebrany.
Prace rozbiórkowe trwają. Mają się zakończyć w grudniu tego roku. Na dawnych fundamentach firma Multi Projekt wzniesie nowy elewator. Ponadto zbudowane będą drogi dojazdowe, bocznica kolejowa i niezbędna infrastruktura portowa. Docelowo zdolność magazynowa terminalu ma wynieść ok. 150 tys. ton (powstanie trzeci elewator o pojemności 50 tys. t), a przeładunkowa – ok. 2 mln ton zboża rocznie.
Pierwszy etap inwestycji (do września 2017 r.) wymagać będzie nakładów w wysokości ok. 38 mln zł. Zostanie sfinansowany ze środków własnych OT Logistics. Zakończenie drugiego etapu planuje się na lata 2019-2020. Na razie trwa szacowanie jego kosztów, a inwestor przymierza się do pozyskania dofinansowania unijnego. Ewentualnym zagrożeniem terminu może być zwłoka w uzyskaniu decyzji środowiskowej dla inwestycji.
Tekst i fot. (ek)