W porcie Szczecin rozpoczęło się zagłębianie wielkich stalowych rur, które wzmocnią przebudowywane nabrzeża Czeskie i Słowackie. Prace są częścią inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pod nazwą „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Prowadzi je sopocka grupa NDI.
Pierwsze stalowe rury o długości 21 metrów i średnicy 0,914 m zostały już osadzone w dnie na nabrzeżu Czeskim.
– Zaczynamy pogrążanie rur, które posłużą do posadowienia nabrzeża – mówi Piotr Arabczyk, dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. – Rury pogrążane są za pomocą wibromłota. Na tej konstrukcji budowane będzie nowe nabrzeże, które posłuży do przeładunku towarów. To pierwszy etap budowy, w którym powstanie 316,5 m nabrzeża Czeskiego.
Docelowo zostanie zamontowanych 9600 ton rur o średnicy 0,914 i 0,813 m. Mają długość od 18 do 21 m. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim trwają od jesieni ub. roku. Obydwa zostaną rozebrane i ponownie wybudowane. Obecnie trwa rozbiórka nabrzeża Czeskiego wraz z rampą ro-ro. Łączna długość przebudowywanych nabrzeży Czeskiego i Słowackiego wynosi nieco ponad 1 km. Będą przystosowane do głębokości technicznej 12,5 m.
Po drugiej stronie Kanału Dębickiego wykonano drogę technologiczną wraz z placami składowymi wzdłuż przyszłych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego, których powstanie również obejmuje ta inwestycja. Kanał będzie poszerzony do 200 m (z obecnych 120 m) i pogłębiony do 12,5 m. Szacuje się wydobycie ok. 1,5 mln m sześciennych urobku. Wkrótce rozpoczną się roboty przygotowujące pola do jego składowania na Ostrowie Mieleńskim.
Projekt jest współfinansowany z unijnych środków (Funduszu Spójności) w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln zł.
(ek)