Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Rusza budowa statków dla urzędów morskich

Data publikacji: 19 sierpnia 2018 r. 15:14
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:42
Rusza budowa statków dla urzędów morskich
 

W poniedziałek (20 sierpnia) gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding rozpocznie budowę wielozadaniowych jednostek dla administracji morskiej w Szczecinie i Gdyni. Inwestycję, w tym jej zaawansowanie, zaprezentowano na konferencji, która się odbyła 17 sierpnia w Świnoujściu.

Dwa statki wielozadaniowe są przeznaczone do realizacji zadań statutowych urzędów morskich: w Szczecinie i Gdyni. Zastąpią wysłużone jednostki, czyli „Planetę” i „Zodiaka”.

Przetarg na budowę wygrała stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska, oferując 213 mln 650 tys. zł.

- Jesteśmy po próbach modelowych i ten pierwszy najważniejszy element - definiujący kształt kadłuba i zasadnicze możliwości jednostki - został zakończony - poinformował Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. oznakowania nawigacyjnego. - Odbiór obydwu statków przewidziany jest na czerwiec 2020 roku.

Piotr Jesion, naczelnik wydziału oznakowania nawigacyjnego, prowadzącego tę inwestycję w UMS, przypomniał, że jest ona współfinansowana przez Unię Europejską w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, a unijny wkład finansowy stanowi 85 proc. wartości projektu. Pozostałe 15 proc. pokrywają środki publiczne, czyli budżet państwa. Instytucją pośredniczącą jest Centralny Urząd Projektów Transportowych.

- Jednostki mają służyć m.in. do wystawiania oznakowania, prowadzenia prac hydrograficznych, do działań SAR-owskich, do zwalczania rozlewów, holowania statków - mówił naczelnik. - Podstawową funkcją będzie lodołamanie. Załoga ma liczyć sześć osób, a 14 - personel specjalistyczny.

Statki są przeznaczone do działania na całym Morzu Bałtyckim.

- Warto jeszcze podkreślić funkcję przeciwpożarową nowych jednostek - uzupełnił dyrektor Kozłowski.

Bartłomiej Pomierski, wiceprezes Remontowej Shipbuilding, zapowiedział, że fizyczna realizacja statków dla urzędów morskich rusza 20 sierpnia.​ Podał, że nowe jednostki będą miały 60 m długości.

- Prędkość jest potwierdzona - powyżej 13 węzłów, napęd spalinowo-elektryczny o mocy ponad 5 tys. kW - wyliczał. - Zdecydowaliśmy o kształcie kadłuba, potwierdziliśmy to w badaniach nie tylko w basenie modelowym w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, ale także w próbach manewrowych na jeziorze Wdzydze. Zaznaczył, że stocznia chce, aby jak najwięcej wyposażenia nowych jednostek pochodziło z Polski.

Tekst i fot. (ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Nieśmiało podpowiadam że 75 tys Euro za szt
2018-08-27 17:11:42
Można nabyć dwie nowe szybkie łodzie (RHIB) patrolowo-pościgowe z Rijkswaterstaat NL - Holendrzy źle wyspecyfikowali parametry i łodzie zwyczajnie nie radzą sobie na Morzu Północnym ale na wodach śródlądowych za te pieniądze mogłyby być cennym uzupełnieniem floty UMS. (za te łodzie Holendrzy dali prawie mln Euro)
Andrzej
2018-08-20 07:02:09
Był przetarg, można było złożyć najlepszą ofertę, poza tym ta stocznia Gdańska buduje tego typu jednostki na bieżąco i ma zaplecze aby wywiazac sie z kontraktu na czas, to prywatna stocznia z kilku istniejacych w Gdansku wiec my w Szczecinie jestesmy mniej przedsiebiorczy delikatnie mowiac, jak Donald pograzyl SSN pograzyl wielu podwykonawcow z ktorych dzis mogla sie urodzic konkurencyjna prywatna stocznia do tej z Gdanska, wiec w interesie osobistym Donalda bylo wzmocnienie stoczni w Gdansku kosztem Szczecinskiej, mimo ze nie przepadam za dobra zmianą nigdy Donaldowi nie zapomne stronniczosci i braku rownego traktowania.
.
2018-08-19 15:43:06
Dlaczego nie w Szczecinie? Aż tyle promów na pochylniach?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA