Rostock kontra Świnoujście – komentarz ZMPSiŚ po artykule w Ostsee Zeitung
Rostock kontra Świnoujście – komentarz ZMPSiŚ po artykule w Ostsee Zeitung
Data publikacji: 28 stycznia 2025 r. 09:53
Ostatnia aktualizacja: 30 stycznia 2025 r. 15:49
Terminal promowy został przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. W świnoujskim porcie ma też powstać głębokowodny terminal kontenerowy. O tych inwestycjach wspomina Ostsee Zeitung. Fot. ZMPSiŚ
Rostock kontra Świnoujście: Jak bardzo plany Polski szkodzą największemu portowi Meklemburgii-Pomorza Przedniego? – brzmi tytuł artykułu w niemieckim dzienniku Ostsee Zeitung z 22 stycznia br. Z publikacji wynika, że Centralny Związek Niemieckich Operatorów Portowych zarzuca stronie polskiej nieprzestrzeganie norm dotyczących ochrony środowiska, a przedstawiciele portu w Rostocku stwierdzili, że inwestycje w Polsce miały być realizowane ze względu na niższe standardy w tym zakresie. Skomentował to Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
– Normy obowiązujące w Unii Europejskiej dotyczą nas tak samo, jak i innych – te regulacje są identyczne wobec wszystkich krajów UE – podkreśla ZMPSiŚ.
Jedna z insynuacji w artykule dotyczy tematu budowy Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.
– Informujemy, że w tej sprawie odbyła się procedura konsultacji transgranicznych – komentuje ZMPSiŚ. – W tym procesie strona niemiecka otrzymała, przeanalizowała i przyjęła nasze rozwiązania, ostatecznie nie wnosząc do nich zastrzeżeń. Podczas spotkania społecznego w listopadzie 2024 r. z mieszkańcami sąsiadującej ze Świnoujściem gminy Heringsdorf do tego procesu odniósł się Heiko Mirass, reprezentujący władze Landu Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Publicznie pytany przez niemieckie organizacje ekologiczne, potwierdził, że konsultacje odbyły się prawidłowo, na odpowiednim poziomie merytorycznym, strona niemiecka została do nich właściwie włączona i bez uwag przyjęła dokumenty środowiskowe.
W dzienniku Ostsee Zeitung pojawiła się m.in. opinia przedstawicieli przedsiębiorców działających w Rostocku: „Nie mamy nic przeciwko uczciwej konkurencji, ale jeśli w Polsce obowiązują inne standardy niż tutaj, na przykład w zakresie ochrony środowiska, to jest to problem”.
– Przepisy unijne obowiązują nas tak samo, a regulacje wewnętrzne nie mogą łamać unijnego prawa – powtarza ZMPSiŚ. – Można w tej sytuacji odnieść wrażenie, że rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu, rozbudowa o niezbędny w tym celu terminal kontenerowy, a także wspomniana w Ostsee Zeitung inwestycja w przystosowanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego – razem tworzą realną konkurencję dla naszych sąsiadów. Potwierdza to rosnące znaczenie naszych portów, wzrost ich pozycji konkurencyjnej na Bałtyku oraz właściwy kierunek rozwoju.
(ek)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@ Realia cd2
2025-01-30 15:34:03
"Międzyzdroje - to oni powinni protestować a nie Niemcy ! Smutne !" "ONI" nie protestują PO-nieważ „Teraz mój drogi Donaldzie wrócisz do swojego kraju, by ponownie stać przy tych wartościach. Pamiętaj Donaldzie, kiedy znów Cię spotkamy, zobaczymy Cię, tak jak powiedziałeś, jako premiera”. Niemcy wiedzą kto teraz "za sterem". Przypomnij jazgot w D gdy Chińczycy chcieli kupić akcje portu w Hamburgu, tam też przeliczano TUE. W Polsce "stoi przy tych wartościach" taki iż Międzyzdroje - "ryj w kubeł
Realia cd2
2025-01-30 13:30:21
Szkoda to Międzyzdrojów ( nie obchodzi mnie Rostok) , Pojemność Bazy Kontenerowej Świnoujście to na początku 1 MLN TEU (docelowo 2) To oznacza przy średnim rozładunku jednorazowym 5-6.000 TEU aż 200 zawinięć rocznie całkiem dużego statku - nikt mnie nie przekona że to nie będzie miało wpływu na Międzyzdroje - to oni powinni protestować a nie Niemcy ! Smutne !
Realia
2025-01-30 13:21:56
Czy Polska strategicznie potrzebuje Portu/Terminala kontenerowego nr 3 , Już mamy "Huby" w Gdańsku I Gdyni (która też ma projekt na port zewnętrzny) na 4 - 5 MLNL TEU , mamy dodać Świnoujście (do 2 mlnTEU) czyli wkraczamy w 7 MLN TEU polskich terminali - a poziom przeładunków całego Bałtyku to w 2023 ok 10 mln TEU!!! czyli założenia że przejmujemy 50% handlu - czy to realne ? Ma to sens kiedy założymy dalsze uzależnienie się Chin / wzrost handlu - importu o 200-300% - czy tego chcemy ? 2XNIE
ZMPSiŚ po artykule
2025-01-28 20:10:20
PO artykule w Ostsee Zeitung komentarz jest tylko jeden;„Teraz mój drogi Donaldzie wrócisz do swojego kraju, by ponownie stać przy tych wartościach. Pamiętaj Donaldzie, kiedy znów Cię spotkamy, zobaczymy Cię, tak jak powiedziałeś, jako premiera” - szefowa KE Ursula von der Leyen
@zs
2025-01-28 15:44:03
Jaki Szczecin? Może nie doczytałeś ale ten terminal ma powstać w Świnoujściu, i na dodatek od strony morza, czyli nie tam, gdzie znajduje się główny port. Szczecin z tego terminala będzie miał tylko zapchane drogi dojazdowe nad morze.
ZS
2025-01-28 12:39:48
Polska First!!Szczecin First!!
obserwator
2025-01-28 10:18:07
Niech nową chlodnie buduja pod ten terminal w Szczecinie lub Swinoujsciu.wtedy bedzie ok ten terminal.
Gryf i Szczecinska zawsze zapchane pod korek i do eko businesu im daleko. Chlodnia musi mieć ekologiczne zródła zasilania- panele lub wiatraki na dachu.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.