Masowiec Polskiej Żeglugi Morskiej „Armia Krajowa”, mający 180 m długości i 30 m szerokości, trafił w maju do Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Został zbudowany w 2016 roku, więc przechodzi pierwszy remont klasowy (pięcioletni) związany z odnowieniem dokumentów bezpieczeństwa.
– Remont obejmuje typowe prace wykonywane przy tej okazji, czyli konserwację kadłuba, ładowni itd. oraz przegląd najważniejszych urządzeń mechanicznych i nawigacyjnych – informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. – Na statku został zamontowany system uzdatniania wód balastowych. Zakończenie remontu spodziewane jest 18 czerwca.
Zarówno burty statku, jak i jego komin zostały pomalowane na niebiesko, co jest odejściem od klasycznego czarnego koloru, jaki masowce PŻM miały przez ostatnie 70 lat (z małymi wyjątkami – niebieskie były statki typu „Daria” i typu „Isa”, z kolei na żółto lub czerwono malowano zbiornikowce).
– Odejście od czarnego koloru (kolejne statki również będą malowane na niebiesko) wiąże się z tym, że PŻM praktycznie nie wozi już węgla – a to była pierwotna przyczyna wyboru czarnego koloru burt i kominów w latach 50. – wyjaśnia K. Gogol. – Poza tym, trzeba przyznać, że niebieski kolor bardziej niż czarny kojarzy się z przyjaznością dla środowiska.
Zaczyna więc tracić aktualność marynarskie określenie masowców PŻM jako „czarnych kominów”.
(ek)