Już 21 kilometrów nowych torów zostało ułożonych dla poprawy kolejowego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA będzie krótszy czas transportu oraz sprawniejszy i bezpieczniejszy przewóz większej ilości ładunków. Inwestycja warta około 1,5 mld zł jest współfinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
- Prace na torach dojazdowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu prowadzone są tak, aby zapewnić rozkładowy ruch pociągów pasażerskich oraz stały dostęp transportu kolejowego do nabrzeży - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK SA.
W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożonych zostało już 14 km nowych torów. Obok przygotowano sieć trakcyjną. Zamontowano również sygnalizatory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W pozostałych rejonach portu Szczecin w miejscu starych, usuniętych torów wykonywane są roboty ziemne i odwodnieniowe. Pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, by zapewnić sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze dla nowej sieci trakcyjnej. Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni modernizacja obiektów inżynieryjnych.
Na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port a stacją Świnoujście. Przygotowano 7 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są rozjazdy, ważne elementy układu torowego, odpowiadające za sprawna obsługę pociągów na stacji.
Prace prowadzone są też na stacji Lubiewo. Przed budową nowych torów demontowana jest sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem.
- Istotną zmianą dla podróżnych będą lepsze warunki dostępu do pociągów na przystanku Świnoujście Warszów - informuje rzecznik. - Widać już konstrukcje nowego peronu. W rejonie Euroterminalu przygotowywany jest teren pod budowę nowych torów, wykonano wzmocnienie gruntu oraz położono nowy tłuczeń.
Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Dzięki likwidacji wąskich gardeł składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i Świnoujściu.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują również modernizację linii kolejowej z Rzepina przez Szczecin Podjuchy i Szczecin Dąbie do Świnoujścia (tzw. Nadodrzanka), którą przewożone są towary z Dolnego Śląska do zachodniopomorskich portów. Inwestycja zakłada dostosowanie torów do poruszania się po nich dłuższych i cięższych składów z prędkością do 120 km/h i pozwoli w pełni wykorzystać potencjał portów w Szczecinie i Świnoujściu. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności, które jest krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.
W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 km sieci trakcyjnej. O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.
Inwestycja „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”, warta ok. 1,5 miliarda złotych, dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę” (510 mln z)ł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 r.
Fot. PLK