Ponad 19 milionów ton towarów obsłużyły porty w Szczecinie i Świnoujściu od stycznia do lipca tego roku. Towarów było więcej o ponad 1,4 mln ton niż w tym samym okresie w 2018.
Liderem wzrostów są towary z grupy inne masowe, których przeładowano o 14,5 proc. więcej. W przypadku zboża odnotowano wynik lepszy o 7,7 proc. niż rok wcześniej. Przeładunki węgla były wyższe o 5,8 proc. Taki sam wzrost dotyczy ropy.
Z kolei bilans ujemny po siedmiu miesiącach notują ruda, drobnica i kontenery, chociaż tych ostatnich w samym lipcu br. przeładowano o blisko 17 procent więcej niż przed rokiem.
– Ogółem poziom przeładunków jest na stabilnym i mocnym poziomie – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Utrzymany został stały trend wzrostowy. Po siedmiu miesiącach tego roku sięga on jednego procenta. Dynamika wzrostu w dalszej części roku powinna być większa, aniżeli dotychczas. Widać to już po wynikach lipcowych, gdzie zboże notuje blisko 64-procentowy wzrost, węgiel – 53-procentowy, a kontenery – prawie 17-procentowy.
Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym w 2018 roku ładunki drobnicowe stanowiły 47 proc., masowe stałe – 39 proc., zaś masowe płynne – 14 proc. Miniony rok zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył rekordowym wynikiem 29 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent w porównaniu do obrotów towarowych w 2017 roku.
ZMPSiŚ prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna się utrzymać w roku bieżącym, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów.
– Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które ani Zarząd, ani spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej – zaznacza M. Woźniak-Lewandowska. – Zarząd, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Temu celowi służą zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020, kwoty prawie 1,5 mld złotych. Wszystkie inwestycje są potrzebne i równie ważne. Kluczowe będą modernizacje nabrzeży w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, których parametry techniczne dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, tj. 12,5 m. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego oraz powstanie nowy parking dla 300 ciężarówek. Z kolei w gazoporcie pojawi się nowe stanowisko do redystrybucji LNG.
Jak dodaje przedstawicielka ZMPSiŚ, należy również uwzględnić inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, czyli modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowę trasy S3, modernizację szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.
– Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście – podsumowuje M. Woźniak-Lewandowska. – Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej. ©℗
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. ZMPSiS