Porty obsłużą więcej pociągów

Ostatnia aktualizacja: 2019-07-31 08:42
PKP Polskie Linie Kolejowe SA w poniedziałek (29 lipca) podpisały z wykonawcą umowy o wartości prawie 1,5 miliarda zł (netto) na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Efektem prac będzie wzrost potencjału gospodarczego województwa. Do portów dojedzie więcej pociągów towarowych. Sprawniej zostaną odprawione cięższe i dłuższe składy. Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.
Inwestycja obejmie stacje Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP PLK oraz terminal kontenerowy na Ostrowie Grabowskim (teren portu Szczecin), a także tory zdawczo-odbiorcze (teren portu Świnoujście). Po przebudowie porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi. Przewoźnicy towarowi zwiększą możliwości dzięki skróceniu do kilkudziesięciu minut czasu załadunku i rozładunku towarów. Porty przyjmą i odprawią znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz rozwój gospodarczy.
W Szczecinie i Świnoujściu przewiduje się przebudowę ok. 100 km torów, trzy wiadukty i most. Planowana jest też elektryfikacja niektórych torów. To jeden z dużych projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
Podpisanie umów z wykonawcą – firmą Torpol – odbyło na nabrzeżu Niemieckim szczecińskiego portu. Obecny na uroczystości Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podkreślił, że dostęp kolejowy jest podstawą rozwoju i zwiększania możliwości przeładunkowych zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Zapowiedział, że w tym tygodniu zostanie przyjęta specustawa dotycząca rozwoju portów, która ułatwi m.in. budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
– Dzisiejsza umowa ma szczególne znaczenie dla samego Szczecina, ponieważ tu mamy duży problem, który narastał wiele lat – zaznaczył M. Gróbarczyk. – To wielki port z ogromnymi możliwościami, który przeładowuje tylko ponad 9 mln ton towarów.
Przypomnijmy, że obroty w obydwu portach – szczecińskim i świnoujskim – w ub. roku wyniosły łącznie prawie 29 mln ton.
Dlatego, zdaniem ministra, potencjał portu Szczecin musi być uruchomiony. Pierwszym krokiem było rozpoczęcie modernizacji toru żeglugowego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. To spowoduje podwojenie tonażu wpływających tu statków i umożliwi przyjmowanie znacznie większych ilości towarów.
– Nasze dynamicznie rozwijające się porty bałtyckie to swoiste perły, ale żeby te perły mogły lśnić pełnym blaskiem, potrzebują dodatkowych nakładów, dodatkowych inwestycji – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Z dumą mogę powiedzieć, że w ostatnim miesiącu finalizujemy umowy na 4,5 mld zł, które pozwolą zwiększyć dostęp do tych naszych portów. W przypadku Gdyni i Gdańska to ponad 3 mld zł, w przypadku Szczecina i Świnoujścia to 1,5 mld zł.
Dodał, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie decyzja rządu pod kierownictwem premiera Mateusza Morawieckiego.
– Niedawno decyzją rządu zwiększono nakłady Krajowego Programu Kolejowego właśnie o kwoty, które pozwalają zrealizować te bardzo ambitne plany i przedsięwzięcia budowy nowoczesnego dostępu kolejowego do naszych portów – przypomniał.
Minister infrastruktury wyraził zadowolenie, że to zadanie wykona polska firma Torpol.
– Naszym poprzednikom nie przeszkadzało to, że Zachodniopomorskie było słabo dostępne komunikacyjnie, że tak naprawdę łatwo było dojechać do Berlina, a podróż do Warszawy to był olbrzymi kłopot – mówił. – My to zmieniamy – przez przebudowę szlaków kolejowych, przez budowę dróg ekspresowych, które w sposób doskonały skomunikują szczególnie porty, ale i cały region z pozostałą częścią naszego kraju.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że pełna dostępność kolejowa do portów w Szczecinie, Świnoujściu oraz w Gdańsku i Gdyni będzie w połowie 2022 roku.
Z kolei Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dziękował w imieniu wszystkich interesariuszy portu, operatorów, którzy będą bezpośrednio korzystać z tej inwestycji za to, że port Szczecin bardzo zyska na jakości obsługi, jej konkurencyjności i szybkości.
Umowy podpisali: prezes Torpolu SA Grzegorz Grabowski oraz dyrektor Ryszard Magdziak z PKP PLK. W uroczystości, oprócz ministrów, uczestniczyli też posłowie, wojewoda zachodniopomorski i wicewojewoda. ©℗
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA
Komentarze
Dodaj komentarz
Pogoda
|
||
5℃ na godz. 00:00 | ![]() | Zobacz prognozę na trzy dni |
Polub nas na Facebooku
Komunikaty
Nekrologi
kondolencje
Sonda

Przejdź do eKuriera
Najczęściej czytane
Najczęściej komentowane

- MC: Nastaw się na Godzinę Kodowania 2019! (komunikat)
- MSZ: Wizyta kanclerz Niemiec w obozie Auschwitz-Birkenau (komunikat)
- NFOŚiGW: 100 dni „Mojego Prądu” i zapowiedź drugiego naboru (komunikat)
- Prawo.pl: samorząd ma prawo do pobierania opłat za parkowanie, ale sobota nie jest dniem roboczym
- MSZ: Wizyta wiceministra Marcina Przydacza w Tokio (komunikat)