W piątek (28 lutego) podpisano umowy z wykonawcą robót budowlanych i inżynierem kontraktu dla inwestycji pod nazwą „Przebudowa falochronów w porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych”, realizowanej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwszy projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowany z KPO. Jego realizacja jest możliwa dzięki drugiej rewizji Planu, przyjętej przez Komisję Europejską w lipcu ub. roku.
Port w Darłowie, oprócz pełnienia funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej, zamierza uruchomić na swoim terenie terminal serwisowy morskich farm wiatrowych.
– Po naszej stronie jest infrastruktura dostępowa, czyli przebudowa falochronów, które są w złym stanie – powiedział nam Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Dofinansowanie dotyczy kompleksowej przebudowy falochronu zachodniego i budowy dodatkowej ostrogi, która ma działać przeciwko falowaniu w basenie zewnętrznym.
– Środki z KPO stanowią wielką wartość dodaną dla polskiej gospodarki – zaznaczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. – Przebudowa falochronów w porcie Darłowo to szansa na jego dalszy rozwój, co w kolejnych latach pozwoli na uruchomienie w nim terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.
Wykonawcą robót, wyłonionym w ramach procedury zamówień publicznych, jest Korporacja Budowlana Dorado z Gdańska. Wykona zadanie za ok. 118,8 mln zł. Inżynierem kontraktu została natomiast spółka Eko-Inwest ze Szczecina. Wygrała przetarg z ofertą ok. 1 mln zł.
Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (o długości ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie konstrukcji istniejącej i zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego będzie dobudowana ostroga, której zadaniem ma być ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w darłowskim porcie. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym.
Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zostanie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo, falochron zostanie oświetlony na całej długości). Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry. Maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.
Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku falochronu, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu. Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu.
Przekazanie wykonawcy placu budowy nastąpi w marcu, a realizacja zadania powinna się zakończyć w 2026 roku.©℗
(ek)