Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Przebudują most w Podjuchach

Data publikacji: 08 października 2018 r. 09:42
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:42
Przebudują most w Podjuchach
 

To wąskie gardło dla żeglugi. Armatorzy barek i inni użytkownicy Odrzańskiej Drogi Wodnej od wielu lat domagają się przebudowy mostu kolejowego na Regalicy w szczecińskich Podjuchach. Jest bowiem za niski: aby przepłynąć pod nim, trzeba czekać na podniesienie zwodzonego przęsła, a to często się psuje. Kolej nie kwapiła się do przebudowy obiektu, więc przeprowadzi ją jednostka podległa Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Wszystko wskazuje na to, że za trzy lata wąskie gardło zostanie zlikwidowane.

– Budowa nowego mostu kolejowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (Zadanie 1B.5) – „Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu”, finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy – informuje Michał Kaczmarek z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
To rządowy projekt, którego celem jest zapewnienie właściwego prześwitu dla prowadzenia skutecznej akcji lodołamania.

– Most w stanie istniejącym, z uwagi na zbyt niski prześwit pionowy, utrudnia i niejednokrotnie wstrzymuje prowadzenie zimowej osłony przeciwlodowej – tłumaczy M. Kaczmarek. – Filary nurtowe wstrzymują spływ lodu w kluczowych momentach akcji, odcinając lodołamacze stacjonujące poniżej mostu od obszaru prowadzenia lodołamania na Odrze. Istniejący most nie spełnia również wymogów dla międzynarodowej klasy śródlądowej drogi wodnej Vb, określonej dla rzeki Regalicy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów.
Dlatego też inicjatorem i inwestorem przedsięwzięcia jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – RZGW w Szczecinie. We wrześniu 2015 r. podpisano umowę pożyczki między Polską a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju (BŚ), a tym samym zapewnione zostało finansowanie m.in. tej inwestycji.

Zakres prac obejmuje w szczególności przebudowę istniejącego mostu poprzez rozbiórkę trzech stałych przęseł wraz z podporami (z wyjątkiem wpisanego do rejestru zabytków przęsła ruchomego) oraz budowę nowego mostu kolejowego w nowym śladzie. Ma zostać wyniesiony na ok. 6,20 m ponad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej. Zmniejszy się liczba filarów umiejscowionych w nurcie rzeki.
– Obecnie prace znajdują się na etapie projektowym, równolegle prowadzone są procedury administracyjne oraz uzgodnienia z PKP PLK i innymi interesariuszami przebudowy – dodaje M. Kaczmarek. – Planowany okres realizacji robót budowlanych to lata 2020-2021. ©℗

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 8 października 2018 r.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do @ k.olej
2018-10-10 13:34:11
- nie picuj "obudzili się po 25 latach". Poszukaj, a znajdziesz wiadomości gdy polski przewoźnik kolejowy (prywatny) chciał przebudować ów most dla ułatwienia przewozów przez Odrę. Jakiś "ktoś" z EU wpisał natychmiast tenże most do rejestru zabytków.
k.olej
2018-10-08 17:33:23
obudzili się po 25 latach.
szczecin
2018-10-08 17:12:13
To jedyny taki most w całej Polsce. Szkoda.
gh
2018-10-08 15:10:07
A co się stanie z zabytkowym przęsłem zwodzonym?
Alek
2018-10-08 10:21:08
Miedzynarodowa - powinna byc dwutorowa

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA