Sobota, 19 kwietnia 2025 r. 
REKLAMA

Prom "Wolin” sprzedany do Grecji. Unity Line czeka na dwie nowe jednostki

Data publikacji: 06 marca 2025 r. 14:53
Ostatnia aktualizacja: 06 marca 2025 r. 14:53
Prom "Wolin” sprzedany do Grecji. Unity Line czeka na dwie nowe jednostki
Fot. Marek Czasnojć  

M/F Wolin został sprzedany przez Polską Żeglugę Morską, właściciela Unity Line, greckiemu armatorowi; będzie obsługiwał połączenia do Włoch i Albanii. Polski operator promowy ma wprowadzić nową jednostkę "Jantar”, a w 2026 r. kolejną, o nazwie "Bursztyn”.

Prom "Wolin" pływał od 2007 r. w barwach Unity Line, operatora promowego należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM). Zabierał na pokład maksymalnie 85 ciężarówek (ma 1860 m linii ładunkowej), kursował między Świnoujściem a szwedzkim Trelleborgiem. Z końcem stycznia br. zakończył służbę na tej trasie i został sprzedany greckiemu armatorowi.

"Prom +Wolin+ w naszym serwisie spędził 17 lat i 4 miesiące dzielnej żeglugi, odbywając 5235 podróży okrężnych, przewożąc 627 tys. 261 zestawów drogowych, 78 tys. 760 samochodów osobowych, 619 tys. 473 kierowców ciężarówek i 174 tys. 888 pasażerów" – przekazała PAP szefowa działu marketingu Unity Line Katarzyna Antoń.

Największy polski przewoźnik promowy zdecydował o sprzedaży "Wolina", ponieważ w drugim półroczu br. ma odebrać z Gdańskiej Stoczni Remontowa nową jednostkę - "Jantar Unity", zbudowaną dla Grupy Kapitałowej Polskie Promy. W przyszłym roku flotę Unity Line powinien zasilić "Bursztyn Unity", kolejny nowoczesny prom.

Na zacumowanym w Świnoujściu M/F "Wolin" w ostatnich tygodniach przeprowadzono inwentaryzację i 10 marca prom popłynie na Morze Śródziemne. Polka Żegluga Morska, właściciel jednostki, poinformowała PAP, że nabywca wpłacił już depozyt, więc prom został oficjalnie sprzedany. Nie ujawniono, ile Grecy zapłacili i w barwach którego operatora będzie teraz pływał "Wolin".

"W umowie jest klauzula poufności i nie możemy informować, kto konkretnie prom kupił. Mogę tylko powiedzieć, że armator jest z Grecji i obsługuje połączenia pomiędzy Grecją a Włochami i Albanią” – powiedział rzecznik prasowy Grupy PŻM Krzysztof Gogol.

Jednostka, która ponad 17 lat, kursowała między Polską a Szwecją, a wcześniej należała m.in. do fińskiego armatora. Została zbudowana w 1986 r. w norweskiej stoczni Moss Verft.

"Ze względu na prawie 40-letni wiek statku, względy ekonomiczne i planowane wejście nowoczesnej jednostki w tym roku, zapadła decyzja o jego sprzedaży" – wyjaśniła Antoń.

"Wolin" zostanie zastąpiony przez "Jantara”, którego wyposażanie kończono w grudniu 2024 r. Gdańska Stocznia „Remontowała” informowała, że jednostka przechodzi już rozruchy urządzeń i systemów. Prom ma zostać przekazany Unity Line w trzecim lub czwartym kwartale br.

"Będzie to pod względem technicznym najnowocześniejsza jednostka na Morzu Bałtyckim i jedna z najnowocześniejszych na świecie. Jednocześnie będzie to prom bardzo ekologiczny, spełniający wszystkie obecne i planowane do wdrożenia w niedługim czasie obostrzenia środowiskowe" – podkreśliła w rozmowie z PAP Antoń.

"Jantar", jak i bliźniaczy "Bursztyn", będą napędzane czterema silnikami na LNG (skroplony gaz ziemny), ze wspomaganiem z baterii (hybryda). Promy mają prawie 196 m długości i ponad 32 m szerokości. Długość linii ładunkowej to ponad 4 km, więc będą mogły transportować nawet 240 ciężarówek. Pasażersko-samochodowe, Ro-Pax’y, zbudowane dla Unity Line mają dziewięć pokładów. Będzie nimi mogło podróżować 400 pasażerów i 50 osób załogi.

Promy Unity Line wykonują w tygodniu kilkanaście rejsów ze Świnoujścia do Szwecji i z powrotem. Flota tego armatora to obecnie sześć jednostek: "Polonia", "Skania", "Epsilon", "Gryf", "Galileusz", "Copernicus".

Sprzedaż „Wolina” i planowane wprowadzenie do eksploatacji dwóch nowych promów to kolejne etapy unowocześniania floty Unity Line. W 2019 r. rejsy po Bałtyku zakończył M/F Kopernik (zbudowany w 1977 r.), który został zastąpiony przez „Copernicusa” (bud. 1995 r.). Natomiast w styczniu 2024 r. sprzedano do Grecji M/F Jan Śniadecki (bud. 1988 r.), w którego miejsce pozyskano w 2022 r. prom „Epsilon", zbudowany w 2011 r. we Włoszech.

Logo PAP Copyright

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

a PŻB (??)
2025-03-24 12:30:31
Pomija się PŻB - to Zarządy tej firmy nie przyłączyły się do Unity , będąc świadomym że spłata przez Unity nowych promów J&B będzie nierealna - a ich nowy prom Varsovia (najlepszy prom) - pływa GDZIE ??? już nie ze Świnoujścia (bo by się nie spłacał !!!) Tylko na M.Śródziemnym - paradoks ogromny ale i "lekcja" dla "wszystkich" - PŻM - UNITY i Rządu ("co jest realne a o nie jest ?" ).Oby najlepsi żeglugowcy nie wykrakali problemów dla PŻM-u (jako Gwaranta spłaty) i Unity (jako armatora promów) .
Żeglugowiec
2025-03-24 09:22:20
Problem jest taki że mamy ex Świnoujście 4 linie 8-10 promów , w tym Unity Line (który ma jeszcze spłacić dwa nowe promy !!! a popyt jest tak sobie - stały - z miejscem na 5-6 promów ( a nie 10) - oby się udało - ale pracownicy PŻM są już przerażeni - bo PŻM na spłatę UNITY (jako Gwaranta spłaty finansowania "jantara&Bursztyna") na to NIE STAĆ !!! Należy spłacić ponad 2,5 miliarda złoty - tzn przy 20-letnim finansowaniu ok 12 - 13 MLN miesięcznie (III) To się nie da !(bez subsydiów Rządu)
Podatnik
2025-03-24 09:06:46
Jak UNITY LNE spłaci dwa nowe promy (Jantar+Bursztyn) ? koszt zakupu to ok 2,6 MILIARDA PLN !!! Co prawda Rząd deklaruje pomoc / subsydia do spłaty !!! ale tylko pierwszy statek - Dlaczego Ja jako podatnik mam za to płacić - jeden z byłych Dyrektorów Grupy PŻM był zdania że za cenę jednego statku - wybuduje w Korei Płd DWA ! I Go już nie ma. Ale to była smutna prawda . Oby finansowanie dwóch nowych promów nie było "gwoździem do trumny" PŻM-u - który ma ZŁE wyniki ekonomiczna za 3 lata (23/25)
KOLO
2025-03-08 08:02:17
Jeszcze nie wiemy jaki będzie standard i czy znów wszystko na ścisk i czy po drużynie na kabinę a co do nazw to czy to będzie AZOR czy BUREK to najważniejsza jest wygoda i bezpieczeństwo no i chociaż żeby kuchnia dorównała chociaż Mazowi lub Varsowi
@ Jędrek
2025-03-07 08:27:51
PO-płyną do "njur fiur dojczland" i zatankują. Autobusy "wodorowe" ze Szczecina też jeżdżą tam, do Prenzlau.
Jędrek
2025-03-06 20:00:09
Ciekawe gdzie te najnowocześniejsze promy będą się tankować tym LNG,bo na pewno nie w gazoporcie w Świnoujściu,bo nie ma stanowiska żeby te promy obsłużyć i je zatankować
😊😊😊
2025-03-06 18:57:45
"Jantar" i "Bursztyn". To tak, jakby nazwać je "Jan Kochanowski" i "Jan z Czarnolasu".😊
@Sylwia
2025-03-06 18:51:04
Fakt, nazwy beznadziejne. Puc, Bursztyn i goście. A w ogóle to Jantar już pływa i wozi turystów w Kołobrzegu.
Sylwia
2025-03-06 15:58:19
Nazwy nowych promów do d...
Fixum dyrdum
2025-03-06 15:40:31
Nie trzeba było od razu zamówić "najnowocześniejszego" na Bałtyku i świecie promu o napędzie żaglowym? Przecież wiadomo, że Europa pod światłym przywództwem komunistów z Brukseli cofa w szybkim tempie ludzi na drzewa. Potem już tylko promy wiosłowe.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA