Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Powołano Zakład Recyklingu Statków Szczecin

Data publikacji: 01 lipca 2019 r. 17:58
Ostatnia aktualizacja: 25 marca 2020 r. 16:11
Powołano Zakład Recyklingu Statków Szczecin
 

W poniedziałek (1 lipca) Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” wraz z Krajową Izbą Gospodarczą zawiązały spółkę „Zakład Recyklingu Statków Szczecin”. Akt notarialny w tej sprawie strony podpisały w siedzibie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w Warszawie.

– Jest to ważny etap realizacji projektu „Zielona Stocznia w Polsce”, która stanowi jeden z czterech filarów Programu „Batory” w części  „Reindustrializacja” Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – informuje MGMiŻŚ. – Głównym zadaniem spółki będzie utworzenie pierwszego w Polsce nowoczesnego, bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek pływających, który spełniałby międzynarodowe standardy – w szczególności wymogi Międzynarodowej konwencji o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu statków (Konwencja z Hongkongu), Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz Konwencji bazylejskiej i Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych.

Jako lokalizację dla pierwszego etapu inwestycji wskazano część terenów użytkowanych przez MSR „Gryfia” w Szczecinie. Zarówno decyzja o współpracy z tą stocznią, jak i wybór miejsca dla nowego zakładu to wynik prac działającej od maja 2017 r. grupy roboczej ds. projektu „Zielona Stocznia w Polsce”. Zespół składał się z ekspertów pod przewodnictwem KIG oraz MGMiŻŚ, a jego zadaniem było wypracowanie optymalnych sposobów realizacji projektu.

Zakłada się wykorzystanie potencjału „Gryfii” w zakresie wiedzy i doświadczenia kadry pracowniczej. Jednocześnie na potrzeby zakładu recyklingu statków przewiduje się m.in. adaptację i modernizację istniejącej infrastruktury i zaplecza technicznego szczecińskiej remontówki, jak też wdrożenie innowacyjnych metod i technologii dotyczących zarządzania, gospodarki odpadami oraz dekompozycji jednostek pływających – tak by nowe przedsiębiorstwo w pełni odpowiadało unijnym wymogom dotyczącym ochrony środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz racjonalnego ekologicznie gospodarowania odzyskanymi odpadami.

W drugim etapie (po 2022 r.) przewiduje się rozszerzenie zakresu działalności o obiekty inne niż statki, np. platformy wiertnicze, wiatraki itp., przy czym decyzje o uruchomieniu tego etapu będą uzależnione od osiągnięcia odpowiedniej rentowności przez spółkę celową. 

– Całość przedsięwzięcia ma charakter wysoce innowacyjny, dlatego część inwestycyjna projektu poprzedzona będzie szeroko zakrojoną fazą badawczo-rozwojową – podkreśla resort gospodarki morskiej. – W jej ramach mają zostać wypracowane najbardziej efektywne rozwiązania m.in. w zakresie technologii recyklingu, maksymalizacji zagospodarowania odzyskanych materiałów i czynników roboczych, niwelowania wpływu procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa pracowników oraz sposobu zarządzania procesami. W tym zakresie w ramach grupy roboczej ds. projektu „Zielona Stocznia w Polsce” nawiązano współpracę z przedstawicielami Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Ministerstwo dodaje, że od 2019 r. przepisy unijne nakładają na właścicieli statków podnoszących bandery państw członkowskich UE, jak też właścicieli statków podnoszących bandery państw trzecich (w zakresie statków, które wpływają do portów lub na kotwicowiska państw członkowskich) obowiązek m.in. złomowania jednostek o tonażu przekraczającym 500 ton brutto wyłącznie w certyfikowanych stoczniach oraz znajdujących się w europejskim wykazie zakładów recyklingu statków. Nowe przepisy UE potwierdzają trend odchodzenia od niebezpiecznego dla pracowników i środowiska „plażowego” złomowania statków w krajach Azji Południowo-Wschodniej na rzecz bezpiecznego i przyjaznego recyklingu w nowoczesnych przystosowanych do tego zakładach.

– Ta zmiana stwarza niewątpliwą szansę na udział i rozwój polskiego sektora stoczniowego w branży recyklingu statków, jak również na pozyskanie dla gospodarki krajowej tysięcy ton cennych surowców wtórnych, w szczególności złomu stalowego i metali kolorowych – dodaje MGMiŻŚ. – Uruchamiany projekt ma mieć charakter komercyjny, tzn. po okresie przygotowania i rozruchu ma przynosić konkretne korzyści finansowe. Ponadto dobrze się wpisuje w politykę UE dotyczącą gospodarki o obiegu zamkniętym, co będzie miało ogromne znaczenie w najbliższych 15 – 20 latach.

Przewiduje się, że do końca 2019 r. potrwają działania organizacyjne i przedinwestycyjne nowej spółki oraz podjęta zostanie ostateczna decyzja o realizacji projektu „Zielona stocznia” w Polsce na podstawie studium wykonalności i innych analiz. Proces inwestycyjny ruszy w kwietniu 2020 i zakończy się w czerwcu 2022 r. (ek)

Fot. MGMiŻŚ

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Dlaczego nie?!
2019-07-02 23:05:05
Duńczycy zrobili z recyklingu wycofanych z użytku statków świetny interes dlaczego my nie możemy???
Waldi
2019-07-02 11:13:30
Statki co jaki czas są złomowane na Odrze, w Szczecinie, i w okolicach. Niejednokrotnie odbywa to się w krzakach albo na wodzie. Jeżeli miałoby być tak czysto i nowocześnie jak piszą, to pomysł dobry.
Złom +
2019-07-02 10:24:36
Lepiej złomować niż budować. Hasło wyborcze PiS jak zawsze aktualne.
Gość
2019-07-02 08:08:14
Cmentarzysko dla statków. Tragiczne przedsięwzięcie. W ubiegłym roku był artykuł o wizycie hinduskiej delegacji, której celem było nawiązanie współpracy związanej z takim cmentarzyskiem. I stało się. Nie jest to żadne ambitne przedsięwzięcie. Chyba nikt z naszych sąsiadów nie zgodziłby się na taką działalność A jeszcze nie tak dawno mówiono że świat podziwiał nasze tereny dziewicze. A my tu złomowisko dla statków
Myśl
2019-07-01 23:44:12
Faktycznie brakuje nam w Szczecinie jeszcze tylko złomowiska statków:) Z zieloną stocznią ma to powiązanie tylko humorystyczne. Zieleni to będą ludzie po pewnym czasie pracy przy złomowaniu. Szczecin, według władzy i tych panów zasługuje na tak szczytne zanieczyszczenie, no i będzie gdzie zezłomować 'teoretyczny' prom. Sukces!
PK
2019-07-01 23:01:36
Lepsze niż nic -- to do Pacynki, a chyba ten recycling zablokuje budowę statków w Szczecinie --- jeśli by ktoś chcial budować statki to chyba jednak bliżej morza niż Szczecin - moze lepiej w okolicach Goleniowa a nawet Wolina coś od nowa wybudować niż się męczyć z niedobitkami przemysłu morskiego w Szczecinie zniszczonymi przez polskojęzycznych polityków z PO i UW dla których Polski Szczecin a nawet Polski Gdańsk to problem...niestety fałszywa-demokracja jest gorsza od rządów autorytarnych -- jak by wypadło porównanie rządu PKWN z Lublina do PO?
elektorat
2019-07-01 21:30:45
Najpierw pacynę zezłomujcie, bo to rdzewiejący wrak
abc
2019-07-01 21:30:07
Bezsensowna inwestycja, na którą zostaną wyrzucone grube miliony złotych. Armatorzy, żeby nie złomować w UE sprzedają statki do krajów trzecich. Ci z kolei zmieniają banderę i złomują je gdzie chcą. Koszty pracownicze w tych krajach są zdecydowanie niższe i Europa nie jest w stanie z nimi konkurować. Nie zmienią tego żadne głupie przepisy. Mam wrażenie, że kilku kolejnych urzędników szykuje sobie ciepłe posadki i skończy się to tak, jak z promem.
Hańba
2019-07-01 21:23:59
Polska złomowiskiem Europy
Karol
2019-07-01 20:38:13
czy ta nowa firma powstaje by zezłomować stępkę promową ??
Pytanie
2019-07-01 20:36:08
Gdzie będą składować szmelc?
I znów celebra
2019-07-01 20:34:27
Okazja: Szczecin złomowiskiem świata.
Sp
2019-07-01 19:37:51
Kto prezesem?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA