PKP Polskie Linie Kolejowe SA w poniedziałek (29 lipca) podpisały z wykonawcą umowy o wartości prawie 1,5 miliarda zł (netto) na poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Efektem prac będzie wzrost potencjału gospodarczego województwa. Do portów dojedzie więcej pociągów towarowych. Sprawniej zostaną odprawione cięższe i dłuższe składy. Projekty są realizowane z dofinansowaniem unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.
Inwestycja obejmie stacje Szczecin Port Centralny i Świnoujście – infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP PLK oraz terminal kontenerowy na Ostrowie Grabowskim (teren portu Szczecin), a także tory zdawczo-odbiorcze (teren portu Świnoujście). Po przebudowie porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi. Przewoźnicy towarowi zwiększą możliwości dzięki skróceniu do kilkudziesięciu minut czasu załadunku i rozładunku towarów. Porty przyjmą i odprawią znacznie więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów oraz rozwój gospodarczy.
W Szczecinie i Świnoujściu przewiduje się przebudowę ok. 100 km torów, trzy wiadukty i most. Planowana jest też elektryfikacja niektórych torów. To jeden z dużych projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
Podpisanie umów z wykonawcą – firmą Torpol – odbyło na nabrzeżu Niemieckim szczecińskiego portu. Obecny na uroczystości Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podkreślił, że dostęp kolejowy jest podstawą rozwoju i zwiększania możliwości przeładunkowych zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Zapowiedział, że w tym tygodniu zostanie przyjęta specustawa dotycząca rozwoju portów, która ułatwi m.in. budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
– Dzisiejsza umowa ma szczególne znaczenie dla samego Szczecina, ponieważ tu mamy duży problem, który narastał wiele lat – zaznaczył M. Gróbarczyk. – To wielki port z ogromnymi możliwościami, który przeładowuje tylko ponad 9 mln ton towarów.
Przypomnijmy, że obroty w obydwu portach – szczecińskim i świnoujskim – w ub. roku wyniosły łącznie prawie 29 mln ton.
Dlatego, zdaniem ministra, potencjał portu Szczecin musi być uruchomiony. Pierwszym krokiem było rozpoczęcie modernizacji toru żeglugowego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. To spowoduje podwojenie tonażu wpływających tu statków i umożliwi przyjmowanie znacznie większych ilości towarów.
– Nasze dynamicznie rozwijające się porty bałtyckie to swoiste perły, ale żeby te perły mogły lśnić pełnym blaskiem, potrzebują dodatkowych nakładów, dodatkowych inwestycji – mówił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Z dumą mogę powiedzieć, że w ostatnim miesiącu finalizujemy umowy na 4,5 mld zł, które pozwolą zwiększyć dostęp do tych naszych portów. W przypadku Gdyni i Gdańska to ponad 3 mld zł, w przypadku Szczecina i Świnoujścia to 1,5 mld zł.
Dodał, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie decyzja rządu pod kierownictwem premiera Mateusza Morawieckiego.
– Niedawno decyzją rządu zwiększono nakłady Krajowego Programu Kolejowego właśnie o kwoty, które pozwalają zrealizować te bardzo ambitne plany i przedsięwzięcia budowy nowoczesnego dostępu kolejowego do naszych portów – przypomniał.
Minister infrastruktury wyraził zadowolenie, że to zadanie wykona polska firma Torpol.
– Naszym poprzednikom nie przeszkadzało to, że Zachodniopomorskie było słabo dostępne komunikacyjnie, że tak naprawdę łatwo było dojechać do Berlina, a podróż do Warszawy to był olbrzymi kłopot – mówił. – My to zmieniamy – przez przebudowę szlaków kolejowych, przez budowę dróg ekspresowych, które w sposób doskonały skomunikują szczególnie porty, ale i cały region z pozostałą częścią naszego kraju.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że pełna dostępność kolejowa do portów w Szczecinie, Świnoujściu oraz w Gdańsku i Gdyni będzie w połowie 2022 roku.
Z kolei Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dziękował w imieniu wszystkich interesariuszy portu, operatorów, którzy będą bezpośrednio korzystać z tej inwestycji za to, że port Szczecin bardzo zyska na jakości obsługi, jej konkurencyjności i szybkości.
Będzie łatwiej rozprowadzać rosyjski węgiel od Putina po całej Polsce
marketing
2019-07-30 22:48:56
A to się sprawa pierdyknęła w marszałkowskim pałacu.Okazało się że pełnomocnik morski nic nie wiedział o inwestycji w koleje i dał się nabrać na wyjazd do Warszawy z Marchewką.Przynajmniej zjedli sajgonki pod Pałacem Kultury.Zamiast pilnować gospodarki morskiej tak dać się wpuścić w maliny i pisać bzdury o wiatrakach czy wklejać przeżarte dopalaczami opowiastki o związkach węgla z Rosją a tutaj taka inwestycja i marszałkowski nic nie wie?W ogóle co on wie?Może wie które tory będą naprawiane? Jaki temat znowu będzie klejony butaprenem? off shore czy stocznie? może stępka co rdzewieje? Marchewce wmówił że stępka rdzewieje a stępka jest jak trzeba zabezpieczona.Jak trzeba! Zapytajcie czego nie wie jeszcze a co jeszcze odpali się w gospodarce morskiej na korzyść Szczecina
doker
2019-07-30 22:31:53
Czy myślicie że społeczeństwo jest takie głupie że wierzy że Tusk czy PO wywalczyli coś w Unii??W zakresie budżetu są prowadzone negocjacje i konsensus.Co Kopacz i Tusk walczyli z Merkel? Jeśli w to wierzycie i te bajki opowiadacie to rzeczywiście nie znacie się na unii i was klepali po głowach Timmermansy czy Junckery jak Beny Hill łysego
@doker
2019-07-30 12:16:23
a gdzie rząd PiS zgubił 160 mld zł z budżetu w ciągu ostatnich 4 lat?
Do doker
2019-07-30 08:25:28
To 'tamci' wywalczyli pieniądze z Unii, dzięki którym, w tym wypadku można rozwijać gospodarkę morską. A ile 'ci' zgubili i zgubią pieniędzy z budżetu, dowiemy się, jak zmieni się władza.
Kogo obchodzi jakiś port
2019-07-30 07:04:12
Kiedy w Szczecinie będzie wreszcie IKEA ?? Ile lat już jesteśmy zbywani obiecankami o nowej Ikei
doker
2019-07-30 06:14:10
Trudno nie cieszyć się z odbudowy gospodarki morskiej w regionie.Żeby tylko tamci trzymali się z daleka!Mają swoje talerze z ośmiorniczkami to niech sobie jedzą ale do rządzenia i gospodarki się nie wtrącają już zgubili 250 mld z budżetu
Myśl
2019-07-29 22:21:19
Fajnie, że dzięki dofinansowaniu UE można poprawić infrastrukturę kolejową na potrzeby portowe. Nie fajnie, że podpisywanie umów wykorzystują partyjniacy PIS do darmowego popromowania się przed wyborami. Ten PISchórek przyczepiany jest wszędzie - nudna propaganda za pieniądze publiczne.
@ zorientowany
2019-07-29 21:38:51
Może jakieś kontrargumenty pisia miernoto ??
zorientowany
2019-07-29 21:05:47
pleunomocnik przestań wklejać te banały.Zajmij się wiatrakami.Znaczy sie w charakterze Don Kiszota
Do obleśnego :))
2019-07-29 20:24:30
Więcej głosów daje socjal niż zrealizowana inwestycja. To są rządy PiS Ktos napisal na Internecie: IM SIE NALEZY !!! - "Cudowne przypadki" PIS - po obsadzeniu prezesury PZU przez Krupinskiego człowieka Ziobro brat Ziobro Witold dostaje posade w PZU, a po przejsciu Krupinskiego do Pekao rownie szybko przechodzi z PZU i zostaje zatrudniony w Pekao (warto byłoby dowiedzieć się za jakie pieniadze), tak samo jak syn Przylebskiej, ktory obecnie przeszedl do PZU którym kieruje zaufany Krupinskiego niejaki pan Surowka. Po objeciu przez Glapinskiego NBP (z tego co mowia w latach 90-tych robil w niejasne interesy PC poprzedniczki PIS) zawrotna kariere robi niejaka pani Wojciechowska (nie wiadomo kim jest dla Glapinskiego ktora zostaje dyrektorem gabinetu prezesa oraz członkiem rady BFG a jej zarobki skacza ze 100 do prawie 400 tys), a syn Kaminskiego przez "przypadek" dostaje prace w Banku Światowym o czym wbrew temu co mowi Kaminski nie decyduje Bank Swiatowy ale kraj czlonkowski czyli prezes NBP. Glapinski robi tez szefem KNF swojego protegowanego Marka Ch. oraz zalatwia posade zastepcy dyrektora w NBP jego zonie. Marek Ch. zatrudnia na stanowisku dyrektora gabinetu siostre Wojciechowskiej niejaka pania Bujno majaca dowsiadczenie pracy w przedszkolu, a przetarg w NBP na 6 mln wygrywa firma w ktorej pracuje maz Bujno czyli szwagier Wojciechowskiej. Jednoczesnie Marek Ch. zatrudnia w KNF na funkcji dyrektora nadzorujacego SKOKi mlodziutkiego prawnika z kancelarii ktora obsluguje SKOKi i w ktorej przez "przypadek" pracuje syn Biereckiego. Jednoczesnia Marek Ch. zwalnia doświadczonych dyrektorów nadzorujących dotychczas SKOKi. Tak PiSowska osmiornica doi Polske i wytwarza wzajemne uklady ktore maja dac im kase a zarazem chronic ich interesy - cala zmiana w wymiarze sprawiedliwosci sprowadza sie do tego aby podporzadkowac ten wymiar jednej osobie, czyli Ziobro, ktory obsadza prokurature, sady i KRS swoimi ludzmi lub ludzmi spolegliwymi wobec niego, poczynajac od kolezanki z podstawowki niejakiej pani Pawelczyk, ktora robi prezesem sadu w Krakowie i czlonkiem KRS. Na szczycie drabiny stoi szeregowy poseł, którego znajoma niejaka Janina Goss od ktorej pozyczal pieniadze przez "przypadek" zostaje członkiem rad nadzorczych BOS i PGE pomimo 75 lat i gdzie pani Janina dostaje około 200 tyś rocznie, czyli dzieki Kaczynskiemu ma prywatny program Emerytura + (warto sprawdzic w jaki sposob Kaczynski splacil dlugi wobec tej pani). Rownie zabawnie wygladaja powiazania rodziny obAtela Rycha Czarneckiego. W "prywatnej" telewizji TVPIS najbardziej obrzydliwi "dziennikarze" mają po 300-400 tyś rocznie za to że klamia i obrażają miliony Polakow, do tego publiczna kasa plynie do PISowskich trolowni ktore zalaly internet skrajnie obrzydliwymi komentarzami.TAKŻE NA TYM FORUM!!!
@ @Brawo PIS - obleśny komentarz
2019-07-29 20:12:57
A co prawdę napisał ociężała umysłowo istoto :)))
Geostrategia
2019-07-29 18:51:07
Dostępność do polskich portów to okno na świat wolnego handlu, budowa infrastruktury północ-południe (Odra, S3, Kolej Świnouście - Chałupki) w interesie Polski i Pomorza Zachodniego nie Niemców, Onetu TVN-u.
Ociężałość umysłowa - domeną lemingów i germanofilów.
@Brawo PIS - obleśny komentarz
2019-07-29 18:39:46
Dyżurny z młodzieżówki wkleił obleśny intelektualnie komentarz.Skoro nie ma argumentów przeciw temu pro rozwojowemu projektowi dla portów to ucieka się do mowy nienawiści, pogardy i poniżenia. "ociężali umysłowo" , "tych z dysfunkcją mózgu" "PISświnizm" to mowa nienawiści.Więcej to dowód że nie macie programu. Nie macie nic.A już zwłaszcza nie macie nic w sprawie gospodarki morskiej do powiedzenia.Wasz naczelny minister transportu,ulubieniec Prezydenta UE(oby żył wiecznie)nie wiedział nawet co to jest gazoport i do czego służy.W trakcie pałaszowania ośmiorniczek dziwił się dlaczego katarski gaz nie rozładują wiadrami w Gdańsku skoro Terminal LNG w Świnoujściu ma zawalone przez ekipę terminy.Tacy to oni są.PO prostu nieudacznicy.250 mld uciekło im z budżetu a oni się mizdrzyli niby PO europejsku. Słabi są, nie umieją rządzić. Więc wracać z powrotem na oślą ławkę.
Brawo PIS :))) @ I to jest Dobra Zmiana!
2019-07-29 18:39:15
Zakład utylizacji opon tuż pod nosem, skład odpadów, który za chwilę spłonie za twoim płotem, a może śmierdząca ferma tuczników albo norek w sąsiedztwie? Umożliwi to prawo, które właśnie teraz w trybie ekspresowym PiS przepycha w Sejmie( 19 lipca 2019). Najbardziej godzi ono w lokalne społeczności no i na pewno przysłuży się jakości życia mieszkańców….
PiS nie jest ludowy tylko populistyczny. Lud nic PiS nie obchodzi, podobnie jak jego sprzymierzeńców: lobbystów i ojca Rydzyka. Stosuje tzw. bullshitting, czyli natrętną propagandę i techniki psychomanipulacyjne, ale robi coś zupełnie innego: wchodzi w du.dę inwestorom, kościołowi i wielkim bogaczom, licząc na łapówki lub inne prezenty.
I to jest Dobra Zmiana!
2019-07-29 18:31:39
Mamy pogłębienie toru wodnego Szczecin Świnoujście, mamy rozwój Terminala LNG, mamy inwestycję w poprawienie infrastruktury kolejowej dostępowej do portów. Mamy projekt Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.Mamy inwestycję w Policach który nada dynamikę portowi w Policach.
Czyli można działać. Tylko dlaczego poprzednia ekipa nie miała takich planów i decyzji??? Dlaczego NIK musiał pisać o zaniedbaniach przy przedłużającej się budowie Terminala LNG? Kto na tym korzystał? Dlaczego nie pogłębiali toru wodnego?
Dobra zmiana rozwinie nasz potencjał,nasze perły! Jeszcze morski Szczecin odżyje!
Brawo PIS :)))
2019-07-29 17:31:56
Podnoszą podatki firmom więc te muszą podnosić ceny na swoje wyroby. PiS całkowicie wstrzymał inwestycje w przemyśle, nie modernizuje go, bo cała kasa idzie na różne 500 plus. Polska się przestała rozwijać. Ale wybory wygrać muszą. Wiedzą, że jeśli przegrają dogoni nas Białoruś. To są skutki płacenia wyborcom. Za to staną przed sądami za przestępstwa, których się dopuścili.
Tak jak już nie raz pisałem. PiSświnizm to przynajmniej mentalne komuchy. To za komuny państwo uważało wszystkich za złodziei. PiSświnizm robi to samo. Będzie tak, że przekazanie zysków na rozwój nowych technologii, będzie traktowane jako ucieczka od podatków. Wykupienie pakietu zdrowotnego dla pracowników, w/g PiSświnizmu, będzie oznaczało zwykłe złodziejstwo, bo to też mniejsze podatki. I tak, z jednej strony PiSświnizm da "plus" ociężałym umysłowo swym wyborcom a z drugiej będzie okradał tych, którzy zapie...ją na tych z dysfunkcją mózgu.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.