Na zdjęciu od lewej: wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, dyrektor CUPT Joanna Lech, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz oraz minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. Fot. MI
Podpisano pre-umowę dofinansowania zadania pod nazwą: „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do portu zewnętrznego w Świnoujściu”. Umowa została zawarta 25 lipca br. pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie, który będzie odpowiadał za realizację zadania. Całkowita wartość przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem wynosi 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł pokryją środki unijne.
– Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m, a jego część przebiega poza polskimi obszarami morskimi – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. – Podpisana umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego, głębokiego na 17 m, a więc umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki.
Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 i szerokości 500 m, obejmującego odcinek o długości ok. 70 km. Trasa nowego toru będzie w całości przebiegać na polskich obszarach morskich.
– Budowa silnej i suwerennej Polski wymaga wizji, determinacji i konsekwencji w działaniu – podkreślił minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. – Nasz rząd przez ostatnie lata wzmacniał bezpieczeństwo Polski i rozwijał ją w sposób zrównoważony. Będziemy to robić także w przyszłości z wykorzystaniem środków budżetowych oraz polskiej części funduszy unijnych. Nasze plany wybiegają daleko w przyszłość. Pracujemy na rzecz obecnych i przyszłych pokoleń.
Program wieloletni pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029” został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów 19 maja 2023 r. Jego realizacja zapewni odpowiednią infrastrukturę dostępową dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu. Program składa się z trzech powiązanych ze sobą zadań inwestycyjnych: przeprowadzenia prac dla umożliwienia transportu wodnego do portu zewnętrznego w Świnoujściu (i tego dotyczy podpisana umowa), budowy falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu oraz zakupu pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru wodnego Świnoujście – Szczecin.
Całkowita wartość programu wynosi 10,26 mld zł. Ogólna kwota środków z budżetu państwa w całym okresie jego realizacji wyniesie 7,46 mld zł.
Budowa samego nowego toru podejściowego do świnoujskiego portu ma być dofinansowana ze środków unijnych – z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021 – 2027 (FEnIKS).
(ek)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
do PO_niższego
2023-08-01 09:22:43
PO_tłuka pytającego; ".. obiecał jego wybudowanie?...." Czy PO_tłuczony nie słyszał słów innego PO_tłuczonego; „Obietnice polityczne wiążą tylko tych, którzy w nie wierzą”, „Dwa razy obiecać to jak raz dotrzymać”
@do W skrócie
2023-07-30 12:31:04
Dlaczego o promy mamy pytać PO, skoro PiS z wielką pompą stawiając stępkę pod prom obiecał jego wybudowanie? PO mu w tym przeszkodziło?
do W skrócie
2023-07-27 23:17:54
Zapytaj swoich mentorów:PO co CPK i lotnisko skoro jest lotnisko w Berlinie. Z przekopu Mierzei to należy się cieszyć że powstał bo dzięki temu polska żegluga jest niezależna od decyzji i kontroli Rosji. Rola oraz idea przekopu jest nastawiona także na rozbudowę portu w Elblągu który w założeniach obecnego rządu ma zyskać rangę czwartego portu w kraju."Podziękuj" władzom Elbląga którzy POlitycznie blokują temat rozbudowy portu. Elektrownie będą atomowe, a o promy i stocznie zapytaj Donalda i KE
do RP
2023-07-27 12:58:48
- z pierwszego "goglnięcia"; Cieśniny te wraz z Skagerrakiem łączą Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Ich łączna powierzchnia wynosi 42 659 km², głębokość toru wodnego do 17 metrów (co umożliwia ruch statków o zanurzeniu 15 metrów). Dlatego "będzie polegało na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 i szerokości 500 m, " Logiczne, nie?
do @W skrocie
2023-07-27 09:18:22
- on (Jarun) pije, ale się nie zaciąga! Nawet "czerwony" jest szczery i PiS_ze; – Tu się dobrze żyje. Rządzi ten PiS już 8 lat, ale tu się cały czas nieźle żyje. Drogi są, światło jest, można lecieć za granicę, nikt cię nie pobije na ulicy, do więzień nie wsadzają, nie rozstrzeliwują, więc zmobilizować ludzi, żeby poszli głosować na opozycję, to wcale nie jest prosta sprawa. (Sierakowski Sławomir)
@W skrocie
2023-07-26 23:07:12
Piles nie pisz.
RP
2023-07-26 21:14:13
Ile metrów mają cieśniny duńskie?
W skrócie..
2023-07-26 19:47:35
pięćset+ miało dać wzrost dzietności, jest najniższa od czasów wojny,
węgla miało być na 200 lat, na zimę sciągali z Kolumbii jakiś chłam,
miała być CZYSTA POLSKA, jest największe w UE zatrucie powietrza
i śnięte ryby w rzekach,
sądy miały działać sprawniej, nawet krzywousty przyznał że sądy są zaorane,
miał być POLSKI ŁAD, takiego bajzlu nie było od lat,
miała być DOBRA ZMIANA, jest grabienie Polski dzień w dzień od samego rana,
w jednym DALI RADE, w korupcji politycznej 1000% zrobione !
W skrócie..
2023-07-26 19:46:12
miało być 3 mln mieszkań, są wille+ dla kolesi,
miało być megalotnisko, po 8 latach nadal jest pastwisko,
miał być przekop dla statków za miliard, jest dla kajaków za dwa razy tyle,
przy okazji mieli wykopać 7 ton bursztynu, wykopali 17 kilo,
miało być milion samochodów elektrycznych, jest jedna atrapa z dykty,
miała być elektrownia w Ostrołęce, wyburzają to co budowali długie miesiące,
miały być super promy, stępkę ktoś wywiózł na złom i inwestycja poszła na dno,
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.