Stanowczych działań mających na celu rozwój transportu rzecznego na Odrze oczekują od władz centralnych Polski, Niemiec i Czech sygnatariusze „Porozumienia na rzecz Odry”, podpisanego we Wrocławiu. Odbyła się tam międzynarodowa konferencja pod patronatem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, we współpracy z Unią Izb Łaby i Odry, Urzędem Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu oraz wojewodami zachodniopomorskim, lubuskim, opolskim.
Spotkanie było okazją do omówienia wyzwań i możliwości związanych z rozwojem transportu rzecznego dla gospodarki regionów. Uczestniczyła w nim m.in. Anna Moskwa, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, oraz przedstawiciele władz regionalnych z Czech i Niemiec.
Odbyły się debaty: „Wspólna sprawa – Odra” oraz „Odra – szansa dla biznesu”. W pierwszej uczestniczyli reprezentanci polskich województw, niemieckich krajów związkowych oraz Kraju Morawsko-Śląskiego, a w drugiej – przedsiębiorstw i sektora pozarządowego. Przedstawiciele władz regionalnych podsumowali postępy prac podjętych w celu odbudowy żeglugi śródlądowej na Odrze. Jednym z wiodących tematów był rozwój transportu intermodalnego (chodzi o przewozy towarów wykorzystujące różne gałęzie transportu), który jest przyszłością dla regionów nadodrzańskich z punktu widzenia polskiego i zagranicznego biznesu.
Dostęp do Odrzańskiej Drogi Wodnej jest istotnym czynnikiem konkurencyjności dla zespołu portowego Szczecin i Świnoujście.
– Badania zlecone przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pokazują, że żeglowna Odra może spowodować przejęcie przez transport wodny śródlądowy co najmniej 10 mln ton ładunków rocznie w przewozach w relacjach z portami szczecińskim i świnoujskim – podkreśliła podczas debaty Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.
Jak dodała, porty te zyskają dostęp do trzech najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportu, tj. morskiego, śródlądowego i kolejowego.
Wydarzenie zakończyło się podpisaniem 16 listopada przez wszystkich zainteresowanych otwartego „Porozumienia na rzecz Odry”, w którym wyrażono poparcie oraz oczekiwania regionów dotyczące rozwoju transportu rzecznego i Odry. ©℗
(ek)
Fot. Ryszard Pakieser