Ponad 900 mln zł straty w 2023 r. Grupy Kapitałowej PŻM
Ponad 900 mln zł straty w 2023 r. Grupy Kapitałowej PŻM
Data publikacji: 19 lipca 2024 r. 22:28
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2024 r. 21:08
Fot. Marek Klasa
Strata netto Grupy Kapitałowej Polskiej Żeglugi Morskiej w 2023 r. wyniosła prawie 906 mln zł. Wynik finansowy największego polskiego armatora ujawnił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka na portalu X, zapowiadając „naprawę” państwowego przedsiębiorstwa.
„Strata netto wyniosła dokładnie 905 979 000 zł. Prawie miliard złotych na minusie to dobitny przykład na katastrofalne zarządzanie majątkiem państwowym za czasów PiS. Mamy dużo do naprawienia, ale zrobimy to" - napisał Marchewka na portalu X.
Sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury do wpisu załączył skan fragmentu dokumentu „Wynik z działalności Grupy Kapitałowej PŻM P.P. i jego charakterystyka w 2023 r.”.
Do sprawy odniósł się w lokalnych mediach rzecznik PŻM Krzysztof Gogol, wyjaśniając, że kondycja finansowa największego polskiego armatora zależy m.in. od sytuacji na globalnym rynku frachtowym. A kryzys gospodarczy spowodował duże wahania stawek za fracht. Mimo że masowce PŻM przetransportowały w 2023 r. podobną ilość ładunków co rok wcześniej, wpływy z przewozów spadły o niemal połowę. Gogol podkreślił też, że w minionym roku połowa floty PŻM przechodziła remonty (także te związane z odnowieniem dokumentów klasyfikacyjnych), więc nie zarabiała.
Ponad 900 milionowa strata z ubiegły rok to również wynik tzw. odpisów wartości statków. „Duża część strat za ubiegły rok to są tzw. straty księgowe, czyli niewynikające z bieżącej działalności, ale z konieczności corocznego przeszacowania wartości majątku. Przy słabym rynku ceny statków spadają, więc spada też ich wartość, co trzeba wpisać w księgi jako stratę” – wyjaśnił Gogol na łamach Gazety Wyborczej.
Na działalności podstawowej PŻM w 2023 r. zanotowała stratę prawie 131 mln zł. W roku 2022 r. była „na plusie” 658,5 mln zł. Zysk netto w ubiegłym roku sięgnął 288 mln zł. Tegoroczny wynik netto to „minus” 905 mln 979 tys. zł.
W kwietniu br. Rada Pracownicza PŻM odwołała ze stanowiska dyrektora naczelnego Andrzeja Wróblewskiego, który pełnił tę funkcję od 2020 r. Największym polskim przedsiębiorstwem żeglugowym kieruje tymczasowo Dariusz Doskocz, były przewodniczący Rady Pracowniczej, a ostatnio prezes najważniejszej spółki z Grupy PŻM – Żeglugi Polskiej S.A. Wcześniej Doskocz przez wiele lat pracował w Zakładzie Eksploatacji Floty PŻM.
Kilka miesięcy temu Gogol wyjaśniał, że decyzja Rady Pracowniczej został podjęta „po przeprowadzeniu wnikliwego audytu przedsiębiorstwa, który wykazał m.in. konieczność zbudowania zupełnie nowej strategii rozwoju firmy”. Fundamentem tej strategii mają być inwestycje we flotę masowców, które są podstawowym źródłem dochodów PŻM.
W czerwcu Rada Pracownicza PŻM ogłosiła postanowienie o konkursie na nowego dyrektora naczelnego. Ma on się zakończyć do 31 lipca.
„Przed nami działania, które pozwolą wyprowadzić PŻM na prostą. Wyłaniamy nowe kierownictwo przedsiębiorstwa. Takie kierownictwo, które przygotuje odpowiednią strategię rozwoju tej firmy. I będą to fachowcy” – zapowiedział w piątek wiceminister Marchewka w TVP.
Polska Żegluga Morska (Polish Steamship Company, Polsteam) to najstarszy polski armator. Jeden z największych europejskich przewoźników suchych ładunków masowych. Przewozi rocznie ok. 16 mln ton ładunków.
Firma istnieje od 1951 r. (powstała w wyniku likwidacji - upaństwowienia przedwojennych spółek armatorskich). Obecnie dysponuje flotą 57 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton. Są to masowce w grupach „handysize” (30-39 tys. ton DWT) oraz „kamsarmax” (80-82 tys. ton DWT) oraz promy pasażersko-towarowe (Unity Line), które obsługują połączenia Polska – Skandynawia.
Dobrze że jesień blisko wykopki coraz bliżej i marchew się zakopuje
@FIGO
2024-07-23 09:39:32
Za czasów Pana J.Lembasa index rynkowy oscylował ok 500 pkt i PŻM przetrwał dzięki "twardej" polityce i został zwolniony przez Radę Pracowniczą i te ohydne oskarżenia ex pracowników PŻM ( które okazały się nieprawdziwe po latach batalii sądowych) . Teraz INDEX oscyluje ca 1400 - 1500 !!! a był i wyższy - czyli PŻM ma "komfort" w tym niepewnym "sinusoidalnym" rynku frachtowym -obiektywny żeglugowiec (pełen podziwu m.in. dla Pana Lembasa - z krytyką dla tych którzy chcieli go zniszczyć )
FIGO
2024-07-22 20:57:13
Pan Karger O.K. , ale pan Lembas ? Odszedł wskutek zmian z powodu bardzo dużego kryzysu PŻM -u . Czy był spowodowany JEGO zarządzaniem ? Nie oceniam , bo nie wiem ! Na mieście różne sprawy wówczas poruszano jako nietrafione pomysły biznesowe ?! Jak było ? Ludzie Morza wiedzą lepiej !
xyres
2024-07-22 11:16:02
Tak rządził (a raczej malwersował pieniądze) PiS.
SZOK
2024-07-22 10:34:24
Ratujmy PŻM .... faktycznie PŻM nie stać na spłatę nowych promów .... PŻB wprowadza "Varsovie" (bardzo dobry prom / GRATULACJE ), EuroAfryka/Hass Holding nie "wejdzie" w ryzyko nowych promów ramach UNITY LINE - no i Grupa PŻM zostanie "sama" ... a konkurencja na ex Świnoujście/Gdynia jest bardzo duża bo "wpuściliśmy Szwedów,Finów,Niemców z nowymi/lepszymi promami..... SMUTNE - TO NAJGORSZA INFORMACJA DLA MORSKIEGO SZCZECINA
Ex PŻMowiec
2024-07-22 09:03:21
Tylko 54 statki (wobec ponad 110 w latach 90-ych - a "mania wielkości" została , placówki za granicą , gigantyczne remonty statków z mafijnymi prowizjami w tle , nadal PP + RP(przepisy rodem z PRL-u) , oczekiwanie pomocy rządowej - przy "obcych" banderach - niemożliwe spłaty nowych promów za ok 1,3 mld sztuka / dwa promy to ponad 2,6 MLD (podczas gdy Finlines czy Skania wprowadzają nowe promy za ok 140 mln USD , Tutaj potrzeba stratega typu Karger lub Lembas -bez politycznych nominacji
PROBLEM
2024-07-22 08:46:11
Problemem jest - Grupy PŻM NIE STAĆ NA SPŁATĘ NOWYCH PROMÓW !!! bez rządowej gwarancji subsydiowania tego kontraktu - wynik finansowy /strata się zwiększy do ok 2 MLD !!! Tylko dlaczego ja mam dopłacać z moich podatków do nowych promów - bo są polskie , bo kosztują 2@ tyle co te zakontraktowane przez konkurencyjne linie ex Świnoujście (w Chinach czy Korei) - oby PROMY nie były "gwoździem do trumny" .Rynek Frachtowy nie jest taki zły (Za Pana Lembasa rynek był niższy o ok 200% niż obecnie) .
@Michał
2024-07-21 14:00:38
Czy można upaść niżej umysłowo niż propagandysta Pisowski Michał?? Szkoda kolesia, ale za ruskie diengi rabotajet 🖕
@@@???
2024-07-20 17:35:30
Tak, masz rację. Konfederacja protestowała przeciw tej fuzji i jej warunkom, ale nikt ich nie słuchał.
Grundol
2024-07-20 16:54:41
Ciekawe czy te co głosują na pis wiedzieli, że kaczyści ich okradają i śmieją im się ryła?
PŻM
2024-07-20 16:51:56
Pis mafia
AnkaSzklanka
2024-07-20 16:50:44
Złodziejska maszynka marki pis. Kto na to głosuje???
Bomo
2024-07-20 16:47:30
Pisiory nie tylko psują
Oni przede wszystkim kradną
Fin
2024-07-20 16:46:25
Pisowskie miernoty czego dotkną to popsują. Do pierdla z nimi
@@???
2024-07-20 16:39:12
Bez łączenia Lotosu z Orlenem nic nie trzeba było sprzedawać. To pisowcom chciało się mega koncernu. Ciekawe po co.
@???
2024-07-20 15:30:32
Zapomniałeś dodać, że sprzedaż Lotosu wymusiła komisja europejska z unii, bez której sobie życia nie wyobrażasz.
SerwusPanieChief
2024-07-20 14:32:53
do klemens: Strata Grupy PZM to strata na wszystkich statkach i spolkach, w tym w tych w tzw. rajach podatkowych. W samym PZM pewnie byl nawet jakis zysk i podatek zaplacony !
No i nie ma zadnej "rady zakladowej" !
Ośmioletnie
2024-07-20 13:32:58
Ośmioletnie rządy Platformy Obywatelskiej obfitowały w afery i skandale związane z politykami tej partii, nie tylko na szczeblu centralnym, ale też lokalnym. Były to rządy wielkich afer takich jak hazardowa, afera Amber Gold, Infoafera, podsłuchowa czy afera Beaty Sawickiej, która wybuchła jeszcze przed objęciem władzy przez PO. Nieudolne rządy PO doprowadziły do zamknięcia polskich stoczni, czyli afery stoczniowej.
Grocki
2024-07-20 13:31:57
Grocki nie brał łapówek,on tylko szufladę otwierał, i każdy pacjent wiedział o co chodzi .
Michał
2024-07-20 13:24:06
Juz od 2027 roku podatek unijny ETS na tonę węgla i gazu w wysokosci 45 euro!! Polacy a szczegolnie ci najbiedniejsi zamarzną! Od 2035 zakaz aut spalinowych i nowych i używanych! Narodzie! Czemu nie reagujesz? Czemu milczysz? Gaz i prąd juz o 60 procenr podrożal a to nie koniec! Zywnosc , ceny juz drastycznie wzrosły.! Od 1 stycznia prąd ponownie drożeje o 25 procent! Narodzie! Pozwalasz na to? Na łamanie prawa? Na stalinowskie metody w aresztach i to wobec kobiet? Narodzie! Upadłes nisko!
Woren
2024-07-20 12:47:16
PiS to największa tragedia jaka przydarzyła się Polsce. Nikt tyle szkód nie narobił co te szkodniki przez ostatnie 8 lat.
klemens
2024-07-20 10:29:15
900 mln zł straty PŻM oznacza zysk kogoś w raju podatkowym . PŻM rejestruje statki w rajach podatkowych (bandery) . Skarb państwa zarabia coś na tym dziwnym tworze ? W radzie zakładowej nie ma strat , pensje wypłacane terminowo .
tesc
2024-07-20 10:14:58
tusk i jego ludzie wszystko naprawia...haha...jakbym ich nie znał to bym uwierzył..tak naprawią ze zostaniemy w skarpetkach ...ale w deutschland sie cieszą
marchewka ekspert sie znalazł..hahahahahahha
Każdy sobie.....
2024-07-20 10:06:56
Obsiadła nas chytra i zchłanna szarańcza nauczona żerować na nie swoim
ale jednak polskim majątku.Żerując u siebie czuje się bezkarna
Niemcy
2024-07-20 09:55:08
Niemcy inwestują w węgiel i są brunatną potęgą. Aby pozyskać nowe złoża zdecydowali się zburzyć zabytkową świątynię , strzelają do ekologów , aby wyciąć puszczę Hambach. Idą po trupach, aby zabezpieczyć swoje potrzeby gospodarcze na węgiel brunatny. Od polskich polityków odróżnia ich jedno, kierują się interesem narodowym. Nasi POlitycy także kierują się interesem, ale zachodnich sąsiadów.
Notatka
2024-07-20 09:29:06
Notatka ministra w rządzie Tuska tzn Rząd PO-PSL chciał sprzedać LOTOS rosjanom . Mając na względzie dobro prowadzonego procesu , zwracam się z prośbą o ograniczenie kręgu osób , którymi mniejsza informacja będzie udostępniona . Utajniali wtedy , to teraz będzie to samo ?
Oddać
2024-07-20 08:45:54
Niemcom,jaki problem? Oni zapewne wypracują zysk,dla Siebie a nasze Elity będą tam podnózkami.
???
2024-07-20 08:08:54
@Stawiam tezę: tak jak pis sprzedał perłę w koronie lotos węgrom i arabom ? a gdzie 1,5 miliarda zl z orlenu ? w szwajcarii ?
Jan
2024-07-20 07:57:21
Hipermarkety zagraniczne co roku notują straty. T mobile jest jeszcze dotowane przez państwo.
Nadzieja
2024-07-20 07:55:54
Za 2023 rok będzie zysk 900 milionów.
Do niektórych
2024-07-20 07:47:58
Rząd Tuska jest od 13 grudnia 2023 i praktycznie nie miał żadnych szans na jakiekolwiek rozwalanie firm i gospodarki w 2023 roku, a ta strata 900 milionów złotych netto jest za rok 2023. Mam prośbę, zanim coś napiszecie, zastanówcie się choć trochę i nie zwalajcie winy na PO i Tuska. Ja wiem że wasz ból po oderwaniu waszego ryja od koryta zaślepia wam wszystko, ale nie osmieszajcie się publicznie, że kompletnie nie znacie się na ekonomii i zarządzaniu.
Wojtek
2024-07-20 07:35:58
I wychodzi szydło z worka. 8 lat rozdawnictwa patoli i nierobom, kosztem wszystkich spółek skarbu państwa, które zadłużone są po uszy. Od transportu przez chemię po energetykę. Zadłużenie państwa przerzucono na spółki. Tak to się kończy jak się chce rżnąć mocarstwo socjalistycznymi metodami. Wstaliśmy z kolan żeby upaść na ryj!
Każdy sobie rzepkę s
2024-07-20 07:23:51
Kolejna naprawa PŻM.Nasze wnuki nie czekając na kolejnych geniuszy podjęły pracę u obcych armatorów korzystając przeważnie z pośrednictwa zagranicznych agencji.Przy okazji zapytam dlaczego na gazowcach budowanych za polskie pieniądze nie zatrudnia się polskich marynarzy skoro znajdują oni pracę na gazowcach obcych.
SerwusPanieChief
2024-07-20 00:31:17
Ostatni "naczelny" przyniesiony w teczce przez Grobarczyka, wiec czy byl zysk czy strata to im to wisialo.
Wczesniejszy "komisarz" choc mnostwo napsul przez swoja msciwosc, ale byl z PZM zwiazany.
Zobaczymy kogo teraz komisja i Rada Pracownicza wybierze (a moze juz komisja ma swoja rekomendacje) ?
Podobno tym razem nie ma "wrzutow" z zewnatrz i raczej osoby, ktore sie na tym znaja, choc czy bedzie to bardziej dzialacz czy bardziej fachowiec czy kto ?
Pamiętliwy
2024-07-19 22:52:29
LOT za nierządów PO też przynosił straty i był przeznaczony do odstrzału. Za rządów PiSu zyskał rentowność. Czy podobnie jest z PŻMem obecnie?Czy niebawem dowiemy się że nie ma szans/niewarto/przynosi tylko straty/trzeba go sprzedać ect.?
123
2024-07-19 22:52:09
Pkp cargo tez w ruinie spadek po 8 latach wartosci spółki o 90%
....
2024-07-19 22:51:11
Polska w ruinie po 8 latach a statki kupowane w chinskich i włoskich stoczniach ? a gdzie jest stępka? gdzie promy kosmiczne, gdzie odbudowa stoczni ,nie ma nic
Stawiam tezę
2024-07-19 22:51:05
roboczą, że marchewkową naprawę zaczną od sprzedaży Unity Line jako działalności odległej od podstawowej strategii przewozu towarów masowych. Szwaby już czekają. I premier Oskar pochwali.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.