Poniedziałek, 28 października 2024 r. 
REKLAMA

Ponad 33 mln euro na kolejową inwestycję. Port morski Police rośnie w siłę

Data publikacji: 23 października 2024 r. 09:55
Ostatnia aktualizacja: 23 października 2024 r. 16:42
Ponad 33 mln euro na kolejową inwestycję. Port morski Police rośnie w siłę
Znaczenie polickiego portu wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej. Fot. Grupa Azoty  

Ponad 33 mln euro z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska dofinansuje budowę węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do portu morskiego Police. Całkowita wartość inwestycji realizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Police to ponad 48,3 mln euro. Jej celem jest zwiększenie dostępności portu zarówno od strony lądowej, jak i morskiej, a także wzrost wydajności przeładunkowej. 

Policki projekt został wybrany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021 – 2027. Jest zgodny z celami zarządu Grupy Azoty, który zapowiadał wzrost znaczenia biznesowego posiadanej infrastruktury portowej. Planowany termin zakończenia inwestycji to I kwartał 2028 roku. 

– Dostrzegamy ogromny potencjał infrastruktury portowej zarówno dla Grupy Azoty, jak też dla całej branży chemicznej i potencjalnych partnerów biznesowych z innych branż – zaznaczył Andrzej Dawidowski, wiceprezes Grupy Azoty, prezes Grupy Azoty Police. – Chcemy również być częścią projektów budowy farm wiatrowych w Europie jako zaplecze logistyczne. Konsekwentnie więc realizujemy projekty, które zwiększają atrakcyjność portu w Policach. Przede wszystkim posiada on bardzo atrakcyjne położenie, ma możliwość obsługi statków o zanurzeniu 11 m. Jego globalne znaczenie wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej oraz przeprowadzeniu szeregu trwających już inwestycji. Ich celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych materiałów masowych i produktów ciekłych. Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami chcącymi zainwestować w nasze tereny, aby wybudować swoje bazy przeładunkowe. Położenie portu i wybudowanie kolei na jego terenie pozwoli znacząco wpłynąć na koszty transportu surowców dla inwestorów nie tylko z Polski.

Inwestycja w polickim porcie realizowana jest wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe, przy czym każda ze stron odpowiada za finansowanie swojej części projektu. W przypadku ZMPP środki na inwestycję pochodzić będą z funduszy unijnych oraz wkładu własnego. Część inwestycji leżąca po stronie PKP PLK sfinansowana zostanie ze środków budżetu państwa. Wspólnie ogłoszony już został przetarg na wykonanie robót budowlanych.

Do I kwartału 2028 roku Zarząd Morskiego Portu Police jest zobowiązany do realizacji projektu budowy węzła kolejowego i infrastruktury technicznej, obejmującego m.in. budowę ok. 6 km torów oraz 2,82 km dróg wewnętrznych, wraz z budynkiem nastawni oraz systemem sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja przewiduje wykonanie grup torów odjazdowych, przyjazdowo-odjazdowych, ładunkowych, częściowo zelektryfikowanych, oraz dróg równoległych do torów. Zaplanowano także prace nad modernizacją przepompowni wód deszczowych i sieci przeciwpożarowej dla zabezpieczenia torów przed zalaniem i ochrony przeciwpożarowej.

– Podpisanie umowy grantowej to niezwykle ważny moment w historii polickiego portu – podkreślił Dariusz Budzik, prezes Zarządu Morskiego Portu Police. – Doprowadzenie infrastruktury kolejowej istotnie zwiększy znaczenie i możliwości portu, a mając na uwadze planowaną budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina, staniemy się minihubem logistycznym, integrującym w Policach różne rodzaje transportu. Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu wsparcia – najpierw na zaprojektowanie, a obecnie na realizację inwestycji – jest dla nas potwierdzeniem słuszności i ważności projektu nie tylko z perspektywy Grupy Azoty, ale także polskiej gospodarki. 

Obecnie kolejowe przewozy towarowe odbywają się wyłącznie do stacji Police Chemia, obsługującej Grupę Azoty Police. Dzięki planowanej rozbudowie infrastruktury po raz pierwszy możliwy będzie bezpośredni kolejowy transport towarów do portu. Nowa inwestycja stworzy warunki do sprawniejszego przewozu surowców i ładunków, co znacząco wzmocni konkurencyjność portu oraz przyczyni się do rozwoju ekologicznego transportu kolejowego.

Spółka kolejny raz znalazła się w gronie beneficjentów, którzy otrzymali dofinansowanie z funduszy unijnych. Blisko 1,74 mln euro, przyznanych w 2022 roku, przeznaczono na prace studyjne dla dwóch zadań. To budowa węzła kolejowego dla portu Police z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do portu wraz ze studium wykonalności oraz opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej poprawy dostępu do terminalu od strony lądu i budowa nabrzeża ciężkiego (uniwersalnego) wraz ze studium wykonalności.

(ek)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

STRACH
2024-10-24 10:28:33
A "bomby" jak jeździły przez Szczecin tak nadal jeżdżą - od lat fachowcy wskazują na gigantyczne zagrożenie dla nas - i nikt tego nie brał poważnie pod rozwagę - wykolejenie / wypadek / rozszczelnienie / wyciek kwasu czy amoniaku to tragedia dla wszystkich - a tory przez Szczecin są takie sobie MÓWMY O TYM (oby nie było za późno)
@@Brawo PO
2024-10-23 17:01:17
"wystarano się za poprzedniego rządu" - krótko - czy została podpisana umowa? Czy zostały zabezpieczone środki w budżecie za poprzedniego rządu? Bo jeśli nie, to niczego nie "wystarano" a ty rozpowszechniasz nieprawdę i manipulację, co jest akurat dość typowe dla pisowców. W Świnoujściu też się pisowcy grzali w świetle kamer na otwarciu tunelu, mimo że nie mieli z jego powstaniem nic wspólnego.
obserwator
2024-10-23 16:37:26
Najważniejsze aby w Szczecinie ostatecznie w Policach powstała nowa chłodnia- mrożnia na towary głęboko mrożone. To powinien być priorytet dla Szczecina i Polic. Obecnie funkcjonujące chłodnie Gryf i Szczecinska to już zabytki historyczne nadaj ące się do muzeum chlodnictwa i niskich temperatur., Wiecznie zapełnione pod korek czyli jest zapotrzebowanie na tego typu uslugi. Wzywam włodarzy portów w Szczecinie , Świnoujściu i Policach do budowy chlodni na 20.000 tys ton.
tunel
2024-10-23 15:31:44
Ale dlaczego te pociągi mają jeździć przez Szczecin? Nie można na etapie planowania tunelu z Polic do Goleniowa uwzględnić położenia jeszcze jednej nitki dla kolei? Bardzo by się przydał taki kolejowy ring dookoła jeziora dąbskiego. Zwłaszcza w kontekście rozwijania SKMki i obszaru metropolitalnego. Dlaczego w planach tunelu na ten moment nie ma uwzględnionej kolei? To jest marnotrawstwo szansy, żeby zrobić od razu kompleksowo.
Po co?
2024-10-23 15:27:58
Port może i powstanie, ale czy Azoty w międzyczasie nie znikną?
@Brawo PO
2024-10-23 15:19:47
Po pierwsze, o inwestycję w Policach wystarano się za poprzedniego rządu. Były prezes portu informował o tym na konferencji, co też opisywał Kurier. Po drugie, obecnie jest rząd koalicyjny, a nie PO.
Pomorzanin
2024-10-23 15:16:31
Świetnie, tylko bez obwodnicy kolejowej cały ruch towarowy idzie na Szczecin... plus przyszła SKM. Niska przepustowość w dzień, sprawi, że trasporty kolejowe pewnie bedą szły w nocy... No cóż... jesteśmy nadal na etapie nieskończonego w czasie budowania dróg de facto dla tirów i nierentownych dziwactw z "centralny" w nazwie...
Hubi
2024-10-23 14:13:50
Dwie rzeczy: Dodatkowe składy kolejowe przewożące niebezpieczne substancje będą jeździć przez centrum miasta. Dlaczego nie pomyślano o budowie obwodnicy kolejowej - od końca stacji Police-Chemia w pobliżu Trzeszczyna do stacji Stobno jest ok. 15 km. Przy okazji dostęp do SKM uzyskały by Tanowo, Dobra, Dołuje, Stobno
Brawo PO
2024-10-23 12:28:10
Jest nowy rząd są wreszcie inwestycje w nasz region.
@piniendzy nie ma
2024-10-23 11:53:50
Przeciez to zasluga pisowskiego zarzadu , ktory wyrzucono bo geniusze z pelo musza miec robote. Warto pisac prawde.
Max
2024-10-23 11:24:08
@pieniedzy nie ma:no właśnie że są dzięki temu że jesteśmy w UE a nie na Białorusi czy w Rosji jak wielu się marzy
piniendzy nie ma
2024-10-23 10:07:14
"tych piniendzy nie ma i nie bendzie"

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA