Specjalistyczny, pełnomorski ponton offshore powstaje w świnoujskiej stoczni Poltramp Yard. Ma być przekazany armatorowi w drugim kwartale tego roku. To pierwsza tak duża jednostka zaprojektowana, wybudowana i w pełni wyposażona w regionie od czasu likwidacji Stoczni Szczecińskiej Nowej.
Stocznia Poltramp Yard w kwietniu ub. roku rozpoczęła budowę pełnomorskiego pontonu offshore. Ma służyć do układania kabli na morskim dnie. To zlecenie niemieckiej firmy Bohlen&Doyen GmbH, specjalizującej się w pracach hydrotechnicznych na Morzu Północnym i Bałtyku. Jednostka ma 120 m długości, 32 m szerokości oraz 6,5 m wysokości bocznej. Pomieszczenia socjalne na pontonie będą przeznaczone dla 50-osobowej załogi.
– Jednostka została zaprojektowana przez naszą stocznię, która wykonuje też całość prac montażowych, prefabrykację, instalację urządzeń i wyposażenie modułów socjalnych – podkreśla Dariusz Wąs, dyrektor operacyjny w Poltramp Yard. – Wyjątkiem jest tylko kadłub, który ze względu na bardzo duże rozmiary wykonano w Gdańsku i przyholowano do Świnoujścia. Obecnie trwają prace wyposażeniowe przy nabrzeżu stoczni w Świnoujściu.
To pierwsza tak duża jednostka zaprojektowana, wybudowana i w pełni wyposażona w województwie zachodniopomorskim od czasu upadku Stoczni Szczecińskiej Nowej. Ma być przekazana armatorowi w drugim kwartale tego roku.
Miniony rok był dla załogi świnoujskiej stoczni bardzo pracowity. Wybudowano i przekazano armatorowi z Norwegii dwa katamarany przeznaczone do obsługi farm rybnych. W marcu zostanie przekazany kolejny, w pełni wyposażony aluminiowy katamaran. Ponadto stocznia wykonała w 2015 r. osiem specjalistycznych przebudów i remontów statków.
Również 2016 zapowiada się bardzo dobrze.
– Niezależnie od kontynuacji rozpoczętych kontraktów, stocznia ma już podpisane umowy m.in. na wykonanie serii jednostek do obsługi portów dla armatora norweskiego oraz na przebudowy masowców – informuje dyrektor Wąs.
Poltramp Yard prowadzi również działalność w Szczecinie – prace dotyczą przebudów i remontów statków oraz wykonywania prefabrykacji stalowych. Obecnie trwa tu remont drobnicowca dla holenderskiego armatora.
Stocznia stworzyła miejsca pracy dla 300 osób, a obroty spółki na koniec roku osiągnęły 100 mln zł. Warto zaznaczyć, że w strukturze firmy działa biuro projektowe oraz pracują specjalistyczne grupy kadłubowe, rurarskie, maszynowe, elektryczne i hydrauliki siłowej.
Spółka cały czas intensywnie inwestuje w rozbudowę infrastruktury, np. postawiono halę produkcyjną o powierzchni 2000 m kw., rozpoczęto budowę hal magazynowych, wykonano place magazynowe i drogi komunikacyjne oraz zamontowano żuraw wieżowy o zasięgu 60 m do bezpośredniej obsługi prac na nabrzeżu.
– Zarząd spółki bardzo dużą wagę przywiązuje do podnoszenia kwalifikacji kadry inżynierskiej, organizując specjalistyczne szkolenia i kursy oraz stwarzając dobre warunki pracy i rozwoju osobistego – dodaje D. Wąs.©℗
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. Poltramp Yard
NZ: Zgodnie z planem, gotowy pełnomorski ponton offshore ma zostać przekazany armatorowi w drugim kwartale tego roku.