Prezes Urzędu Regulacji Energetyki udzielił koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego paliwa w terminalu LNG w Świnoujściu spółce Polskie LNG. Wyznaczył ją także na operatora terminalu. Zarówno koncesja, jak i okres wyznaczenia na operatora ma obowiązywać do końca 2030 roku.
To kolejne etapy przygotowania świnoujskiego terminalu do rozpoczęcia komercyjnej działalności. Przypomnijmy, że pod koniec kwietnia wojewoda zachodniopomorski wydał pozwolenie na jego użytkowanie. Zakończyły się też kluczowe testy eksploatacyjne.
Obecnie przygotowywana jest Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Terminalu LNG (IRiET).
– Zakończyły się już konsultacje projektu instrukcji z uczestnikami rynku – informuje Małgorzata Polkowska, rzecznik prasowy Gaz-Systemu. – Obecnie uwagi uczestników rynku podlegają analizie i przygotowywane są ostateczne zapisy IRiET. Równolegle trwają prace związane z ustalaniem i zatwierdzeniem taryfy dla terminalu LNG. Po wykonaniu tych czynności administracyjnych infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie komercyjnych dostaw LNG.
W lipcu ma przypłynąć do Świnoujścia metanowiec ze skroplonym gazem, rozpoczynając realizację wieloletniego kontraktu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa z firmą Qatargas. Możliwe jednak, że do pierwszej komercyjnej dostawy LNG dojdzie już w czerwcu. Niedawno bowiem PGNiG ogłosiło, że rozważa zamówienie pięciu ładunków LNG w okresie czerwiec-lipiec br. Dostawy – w formule spot (czyli kontraktów krótkoterminowych) – byłyby realizowane niezależnie od katarskiej umowy.
(ek)
Fot. Polskie LNG