Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście planuje w latach 2019-2020 zakontraktować nową jednostkę pożarniczą, która zastąpi „Strażaka-24”. Poinformował o tym minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, odpowiadając na interpelację posła Norberta Obryckiego (PO) dotyczącą zabezpieczenia przeciwpożarowego szczecińskiego portu.
Portowa Służba Ratownicza ZMPSiŚ dysponuje dwoma statkami pożarniczymi. W Świnoujściu bazuje „Strażak-26”, który w pierwszej kolejności asystuje metanowcom dostarczającym skroplony gaz ziemny do terminalu LNG. W tym czasie na całej trasie Szczecin – Świnoujście – Szczecin w dyspozycji ZMPSiŚ pozostaje „Strażak-24” mający bazę w Szczecinie.
Według posła Obryckiego, „Strażak-24”, zbudowany w 1976 r., jest w złym stanie technicznym.
– Nowy zarząd ZMPSiŚ SA od momentu rozpoczęcia swojej działalności (niebawem miną trzy lata) do tej pory nie zakupił drugiego statku pożarowego dla Szczecina – napisał N. Obrycki w interpelacji. – Zaniedbanie tematu zamiennika dla „Strażaka-24” dało o sobie znać już kilkakrotnie.
Jak dodał, liczne awarie tej jednostki stanowiły realne zagrożenie bezpieczeństwa portu w Szczecinie oraz miasta. Zarzucił też ZMPSiŚ, że skorzystała z tego prywatna firma holownicza Fairplay.
Minister Gróbarczyk w odpowiedzi na interpelację poinformował, że „Strażak-24” w 2016 r. został poddany remontowi kapitalnemu, co pozwoliło na uzyskanie świadectwa klasy dla tej jednostki do 30 marca 2021 roku. Obecnie – według ministra – wbrew twierdzeniom posła Obryckiego, jednostka ta spełnia swoje zadania jako element zabezpieczenia przeciwpożarowego obszaru podległego ZMPSiŚ.
– W ostatnich trzech latach nie odnotowano zdarzeń, które mogłyby świadczyć o zaniedbaniach w zakresie bezpieczeństwa portu w Szczecinie, w tym dotyczących ochrony przeciwpożarowej portu – podkreślił Marek Gróbarczyk.
Zaznaczył też, że niezależnie od tego, biorąc pod uwagę obserwowany rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu, ZMPSiŚ planuje wymianę wspomnianej jednostki na nowy statek pożarniczy o znacznie lepszych parametrach.
– Zakontraktowanie nowej jednostki pożarniczej zostało zaplanowane przez ZMPSiŚ na lata 2019-2020 – zapowiedział szef resortu gospodarki morskiej.
Minister na wstępie odpowiedzi podkreślił, że wątpliwy stan bezpieczeństwa portu w Szczecinie, z jakim skonfrontowane zostały z początkiem 2016 r. obecne władze Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, stanowił efekt wieloletnich zaniedbań (oraz nietrafionych decyzji) w zakresie funkcjonowania i zabezpieczenia przeciwpożarowego polskich portów morskich, do których doprowadzono w okresie rządów koalicji PO – PSL.
Marek Gróbarczyk wypomniał, że z powodu zaniedbań poprzedniego zarządu spółki podczas wprowadzania do eksploatacji terminalu LNG w Świnoujściu ZMPSiŚ nie dysponował żadną jednostką przeciwpożarową przystosowaną do jego obsługi. Dwie rozruchowe dostawy musiała obsłużyć firma Fairplay, a „Strażak-26” asystował dopiero przy pierwszej dostawie eksploatacyjnej (w czerwcu 2016 r.).
Ponadto minister wskazał, że poprzedni zarząd zakupił „Strażaka-26” bez przeprowadzenia analizy rynku, co skutkowało nabyciem jednostki nieprzystosowanej do warunków hydrometeorologicznych panujących w obszarze południowego Bałtyku.
– Prace polegające na dostosowaniu jej do podstawowych potrzeb eksploatacyjnych i wymogów obowiązujących w polskich portach trwały blisko rok – zaznaczył M. Gróbarczyk. ©℗
Tekst i fot. (ek)