Pierwsza z umów, dotyczących rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu, została podpisana w poniedziałek (24 lutego) w Warszawie. Inwestycję podzielono na kilka zadań. Jedno z nich to dodatkowe instalacje zwiększające nominalną moc regazyfikacyjną terminalu z 5 do 7,5 mld m sześc. rocznie. Kontrakt pozyskało konsorcjum firm Porr oraz TGE Gas Engineering.
Spółka Polskie LNG z Grupy Gaz-System podpisała umowę na rozbudowę istniejącej instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego o dodatkowe regazyfikatory SCV. Dzięki temu o 50 proc. zostaną zwiększone obecne moce regazyfikacyjne świnoujskiego terminalu.
Umowa obejmuje zaprojektowanie instalacji oraz montaż regazyfikatorów LNG i pomp kriogenicznych. Efektem tej inwestycji będzie rozszerzenie funkcjonalności i zdolności technicznych terminalu w Świnoujściu.
– Rząd RP od czterech lat konsekwentnie realizuje strategię dywersyfikacji źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego do Polski – powiedział Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. – Rozbudowa Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego jest ważnym elementem uniezależniania się Polski od dostaw z kierunku wschodniego. Dzięki tej inwestycji zwiększamy poziom bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju.
Zgodnie z umową, zainstalowane zostaną m.in. dwa dodatkowe urządzenia SCV, które umożliwią osiągnięcie zdolności regazyfikacji na poziomie 7,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. Kluczowe urządzenia zamówiono w październiku 2019 r. w ramach dostaw inwestorskich. Wykonawcą projektu rozbudowy zostało konsorcjum firm Porr i TGE Gas Engineering.
– Dziś podpisujemy umowę, której realizacja zwiększy o 50 procent dotychczasowe zdolności regazyfikacyjne terminalu LNG – mówił Tomasz Stępień, prezes spółek Polskie LNG i Gaz-System. – Oznacza to, że zawarliśmy wszystkie kontrakty dotyczące pierwszego etapu rozbudowy i wchodzimy w fazę wykonawczą inwestycji. Zgodnie z harmonogramem, ten etap planujemy zrealizować do końca 2021 roku.
Program rozbudowy terminalu w Świnoujściu składa się czterech części: zwiększenia mocy regazyfikacyjnych (I etap) oraz budowy drugiego nabrzeża, trzeciego zbiornika LNG i bocznicy kolejowej na cysterny i kontenery ISO (II etap).
Inwestycja jest objęta dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt nosi nazwę: „Rozszerzenie funkcjonalności terminalu LNG w Świnoujściu”.
(ek)
Na zdjęciu: umowę, w obecności pełnomocnika Piotra Naimskiego i ministra aktywów państwowych Jacka Sasina, podpisali przedstawiciele inwestora i wykonawcy (od lewej): Tomasz Stępień – prezes Polskiego LNG i Gaz-Systemu, Piotr Kledzik – prezes Porr SA i Markus Ecker – prezes TGE Gas Engineering.
Fot. Gaz-System/Twitter