wtorek, 19 stycznia 2021r.

Pandemia pogłębiła stoczniowy kryzys

Data publikacji: 2021-01-05 07:21
Ostatnia aktualizacja: 2021-01-07 17:20
Pandemia pogłębiła stoczniowy kryzys
 

Przy stoczniowych nabrzeżach w Szczecinie ostatnio widać było sporo jednostek, które przypłynęły na remonty. Takimi zleceniami ratują się firmy, które wcześniej budowały kadłuby czy sekcje statków. Niestety, sytuacja branży stoczniowej (na całym świecie) znacznie się pogorszyła z powodu pandemii, a już wcześniej był kryzys. Najgorzej jest w przypadku nowych budów, nieco lepiej w segmencie remontów. Odczuwają to firmy działające m.in. na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (dawnej Stoczni Szczecińskiej), jak i sama spółka. Dlatego szukają wsparcia.

Już w 2019 roku przewodnicząca Rady Nadzorczej SPP Małgorzata Jacyna-Witt zaproponowała władzom miasta zmniejszenie podatku od nieruchomości dla firm działających w pasie nadodrzańskim. Skorzystałaby z tego nie tylko dawna Stocznia Szczecińska, płacąca rocznie z tego tytułu kilka mln zł, ale też inne przedsiębiorstwa, np. Finomar czy Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”. Jak przekonywała M. Jacyna-Witt, mniejsze wpływy ze wspomnianego podatku miasto zrekompensowałoby podatkiem od wynagrodzeń pracowników. Wiceprezydent Szczecina Michał Przepiera, który gościł w SPP w lipcu 2019 r., zapowiedział dyskusję na ten temat. Oczekiwanych przez branżę efektów jednak nie było.

Liczyli na czasowe zwolnienie z podatku

Pandemia koronawirusa spowodowała, że wiosną minionego roku sytuacja wielu firm nagle się pogorszyła i zagroziła utratą przez nie płynności finansowej. W związku z tym 7 kwietnia 2020 r. zarząd ówczesnej Stoczni Szczecińskiej (po decyzji sądu spółka działa dziś pod poprzednią nazwą Szczeciński Park Przemysłowy) zwrócił się do prezydenta miasta Piotra Krzystka z prośbą o podjęcie inicjatywy mającej na celu przyjęcie przez radnych uchwały w sprawie udzielenia szczecińskim przedsiębiorcom (w tym SPP) czasowego zwolnienia z podatku od nieruchomości. Miałoby ono obowiązywać od kwietnia 2020 r. do daty obwieszczenia zakończenia stanu epidemicznego w kraju.

W piśmie wskazano, że na terenie stoczni działają liczni szczecińscy przedsiębiorcy – chodzi o kilkadziesiąt firm zatrudniających łącznie ponad 1500 osób.

– Z naszymi przedsiębiorcami współpracuje wielu dalszych kooperantów nie tylko ze Szczecina, ale i całego Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – napisał zarząd SPP, przypominając jednocześnie, że sama spółka jest ważnym szczecińskim podatnikiem. W 2019 r. kwota podatku od nieruchomości wyniosła w jej przypadku nieco ponad 4 mln zł, a ustalona na rok 2020 – prawie 4,5 mln.

Zarząd zaznaczył, że spółka może dotkliwie odczuć efekty gwałtownej i niespodziewanej zmiany koniunktury gospodarczej w Polsce.

– Wynika to z faktu, że problemy z regulowaniem należności z tytułu czynszu licznie sygnalizują nam przedsiębiorcy działający na naszym terenie – wyjaśniono w piśmie do prezydenta. – Firmy skarżą się na ograniczenie liczby zamówień, wstrzymanie realizacji kontraktów i na panujący ogólny stan dużej niepewności, który zmusza je do redukcji wydatków i powzięcia oszczędności.

Zdaniem zarządu SPP, okresowe zwolnienie z podatku od nieruchomości stanowiłoby nieocenione wsparcie, jak i wyraz głębokiej troski władz miasta o stan lokalnej gospodarki. Umożliwiłoby bowiem odpowiednie zmniejszenie opłat ponoszonych przez najemców na rzecz SPP.

– Niestety, do dzisiaj nasza spółka nie otrzymała odpowiedzi na to pismo – poinformowała Katarzyna Ansen-Mrowińska, specjalista ds. marketingu w Szczecińskim Parku Przemysłowym.

Boją się utraty płynności finansowej

Pod koniec marca 2020 r. do prezesa SPP napisał przewodniczący Towarzystwa Okrętowego Zbigniew Jagniątkowski, który w imieniu firm działających w sektorze stoczniowym i stalowym zwrócił się o pilne wdrożenie takich rozwiązań, jak: obniżenie czynszu dzierżawnego o 50 proc. dla przedsiębiorców korzystających z infrastruktury stoczni, wydłużenie terminów płatności należności czynszowych do 90 dni, obniżenie stawek opłat z tytułu dostępu do mediów oraz odroczenie spłaty zaległości dla firm znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji.

– Firmy branży stoczniowej są zmuszone podejmować niezbędne kroki adaptacyjne pozwalające zminimalizować skutki kryzysu, a w szczególnych przypadkach – wręcz starać się utrzymać działalność – uzasadniał Z. Jagniątkowski. – Spodziewamy się nasilenia konkurencji, niedoboru rąk do pracy, kłopotów z utrzymaniem płynności finansowej.

Zapytaliśmy, jak pandemia wpłynęła na spółkę JVP Steel Poland, która nie należy do Towarzystwa Okrętowego, ale działa m.in. na terenie SPP.

– Mocno odczuliśmy wpływ pandemii na naszą działalność w okresie marzec – kwiecień, ale poradziliśmy sobie i zorganizowaliśmy produkcję w taki sposób, że nie miało to większego wpływu na naszą pracę – odpowiedział nam Jan V. Stjernebjerg, prezes JVP Steel Poland. – Wykorzystaliśmy czas na odnowę i remont warsztatu produkcyjnego.

Jak dodał, spółka skorzystała ze wsparcia rządowego w ramach tarczy 4.0. Docenia też dobrą i bliską współpracę z zarządem SPP w dobie pandemii.

– Dla nas bardzo istotny jest dialog – podkreśliła K. Ansen-Mrowińska. – Każdego z naszych najemców traktujemy na równi. Jesteśmy nastawieni na wzajemną współpracę i pomoc w tak trudnym czasie.

Utrzymują przy życiu przemysł w Szczecinie

Czy szczecińska Rada Miasta dostrzeże obecne problemy branży i w miarę swoich możliwości udzieli jej wsparcia? Przedsiębiorcy na to liczą, zwłaszcza że prognozy na najbliższy czas dotyczące przemysłu stoczniowego nie napawają optymizmem.

– Firmy działające w branży stoczniowej utrzymują przy życiu przemysł w Szczecinie – podkreślił przewodniczący Zbigniew Jagniątkowski, który jest też prezesem spółki JPP Marine. – Są jedyną szansą dla zachowania w mieście wysokowartościowej produkcji i budowania nowoczesnej gospodarki. O ten kapitał trzeba szczególnie dbać, bo to najważniejsze zasoby, bez których trudno myśleć o przyszłości. Ulgi dla dzierżawców ze strony zarządu stoczni i aktywna polityka wspierania przemysłu przez samorząd są potrzebą chwili i tym, co realnie można zrobić. Jeśli jeszcze państwo poważnie podejdzie do produkcji stoczniowej i podejmie z sektorem realną współpracę, możemy myśleć o nadrobieniu strat, jakie przyniosła pandemia, ale też o powrocie na globalne rynki. To w tym obszarze ważą się losy Szczecina jako ośrodka przemysłowego o ponadlokalnym znaczeniu. Branże i moce produkcyjne, których dziś stosunkowo niskim kosztem nie uratujemy, odbudować będzie już bardzo trudno. ©℗

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Komentarze

do Xxx
2021-01-07 17:17:39
Miasto powinno podnieść podatek, aby Janusze od psucia renomy Szczecina w dziedzinie budowy i remontów statków wynieśli się i nie psuli nam powietrza. Mamy pływające ogrody, a oni dalej z tym smrodliwym przemysłem. No , ile można ?
Nowość
2021-01-07 11:01:42
Czy zarząd stoczni teraz nazywa się PANDEMIA. Raczej to tylko nowe pseudo szefowej Rady Nadzorczej, jest jak zaraza, gdzie się nie pojawi tam wszystko zdycha.
Xxx
2021-01-06 10:03:43
Miasto powinno obniżyć podatek od nieruchomości to pomogłoby firmom przetrwać, ale rozumiem, że pensje urzędników są ważniejsze.
hehe
2021-01-05 13:54:07
Takie duety jak Zaremba i Jacyna-Witt to gwarancja porażki już na starcie
@wert
2021-01-05 13:49:38
Ty mieszkasz w Szczecinie? Masz jakieś pojęcie o historii miasta? Chyba nie! To pan komunista, który właśnie się zaszczepił z żoną poz kolejnością wpychając się na miejsca zarezerwowanie dla służby zdrowia razem z pomagierem/milionerem ze Szczecina niejakim Piechotą rozwalili przemysł stoczniowy na amen, tak że teraz nie ma kto ani zaprojektować, ani wykonać promów, do których tak wzdychasz. Do książek, do nauki ignorancie!
co
2021-01-05 13:46:05
To ile statków wybudowała Stocznia Szczecińska w latach 2015-2020?
św. Antoni
2021-01-05 12:56:32
Nie można pisać takich artykułów. Są ludzie, którym miłosierdzie się skończyło.Najwyższy czas , aby nareszcie oczyścić ten Naród ze wszelkiej maści "cwaniaków ". Propozycja dla nich : nawrócisz się, żyjesz dalej i pracujesz uczciwie dla dobra społeczności.Nie rozumiesz zaproszenia, to póki masz czas wyjedź sobie z tego kraju.Tutaj dla Ciebie nie będzie już miejsca. Czas tyka!, i czeka Was motyka.
do hipo_kryci
2021-01-05 12:54:12
Stocznię uwaliły jej własne związki zawodowe nie godząc się na inwestora strategicznego z zewnątrz który mógł ją uratować.
Figo
2021-01-05 12:48:01
Dla mnie to nawet lepiej. Głosowałem i głosuję na PIS.Moim zdaniem PIS po objęciu władzy powinien był od razu poprzez audyt udowodnić , że 8 lat rządów PO + ( i wcześniej SLD + PSL), to upadek PŻM-u, Gryfii i zdychającego już wówczas ST3 Offshore w tamtym czasie.Nie , woleli układać się z czerwonymi szujami i liberałami.Liczyli, że pomogą wybudować promy, statki podwodne itp... Nożyk w plecy na dzień dobry. Z taka dziurą w plecach PIS zdechnie niebawem. I dobrze im tak.Czerwonego i cwaniaka z PO, trzeba było traktować krótko. Joachim B. , przypomnij sobie tych wszystkich co Ci odradzali konszachty z szujami.Nadzieja w Zbyszku Ziobro, że się nie będzie oglądał na mannę z UNII, tylko powsadza złodziei do pierdla. Zresztą złodzieje powoli sami zdechną. Ci wszelkiej maści "Janusze biznesu " typu : Najpierw fura,komura,nowy domeczek -zameczek, a na końcu zakład pracy, narzędzia dla pracowników, czy godziwe wynagrodzenie. Obniżka podatków, zwolnienia z dzierżaw, w życiu.... . Do skarpety po zaskórniki, a jak nie to za parę chwil na budowę na zachodnie Niemcy do roboty. Szkoda, że Niemcy nie dymają pracowników tak jak nasze rodzime Janusze.Januszkom przydałoby się pokazać, że są prymitywni i tak naprawdę społeczeństwu niepotrzebni . Do roboty chamy !.Szybko się dowiecie,że nawet na budowie Was nie chcą, bo w gruncie rzeczy nic nie umiesz ! Płać , albo wy...j , jak drze się Wasza idolka.
Cos sie nie zgadza
2021-01-05 12:43:43
A monitor Szczeciński i red. Rafał Jesswein pisze tak: "Dobre wiadomości na nowy rok, choć trzeba poszukać Jeśli dobrze poszukać to analizując kondycję szczecińskiego przemysłu stoczniowego można znaleźć również dobre wiadomości. Trzeba tylko dobrze poszukać. Naprawdę. Pod warunkiem jednak, że pominiemy wieści ze spółek stoczniowych ratowanych, restrukturyzowanych czy modernizowanych przez Skarb Państwa. Spółka JVP Steel Poland wykonała w Szczecinie uchylne fundamenty do rotorów – wirujących cylindrów, wykorzystujących energię wiatru do napędu statku ro-ro „S.C. CONNECTOR”. „To najwyższe obecnie żagle rotorowe (mają po 35,5 m wysokości i 5 m średnicy) i pierwsze na świecie składane” – podał Kurier Szczeciński.Partner Stocznia Sp. z o.o. z Polic wybuduje w Polsce 121-metrowy statek ro-ro o nazwie „Canopee”, służący do przewozu części rakiet dla ArianeGroup z Francji do miejsca startu w Gujanie Francuskiej, wyposażony w nowoczesny pomocniczym napęd żaglowy. W połowie października szczecińska firma Finomar zwodowała wielofunkcyjny, zatapialny ponton, który będzie wykorzystywany do budowy, wodowania i transportu drogą wodną kadłubów statków i ich elementów oraz innych konstrukcji wielkogabarytowych z branży offshore. – Szczecińska branża stoczniowa stoi firmami prywatnymi, a nie państwowymi. Tuż za nami kończy się budowa promu samochodowo-osobowego, widzimy, że dzięki tej inwestycji firma będzie mogła się rozwijać – powiedział podczas uroczystości marszałek Olgierd Geblewicz. Czyli służby pana marszałka są optymistyczne!!!!! A nie żaden kryzys, o którym pisze Kurier. PO jest pełna optymizmu.
PO-nizszy Benio...
2021-01-05 11:25:48
A "najlepszym" wg. Ciebie co bylo - to Rzady Lewactwa w latach 1945 - 2015 i ich katastrofalne wyniki wee wszyystkim czego sie tylko dotkneli... !!!
hipo_kryci
2021-01-05 11:07:27
skamlecie że to wina pis, podczas gdy stocznie uwaliło peło!!!
prawidłowy tytuł
2021-01-05 11:05:35
Raczej: "Pisowskie zarządzanie pogłębiło stoczniowy kryzys".
...
2021-01-05 10:58:20
tylko od Szorosa i Biela 5gietsa ,tylko niestety przelewu ciągle nie ma ;-(
@krzysztof
2021-01-05 10:44:26
To Ty Zaremba? Ale syfu narobiłeś.
krzysztof
2021-01-05 10:04:20
Trole od Brejzy na POsterunku, piszą swoje idiotyczne komentarze i cieszą się "ale dowaliłem PiS".
Benio
2021-01-05 09:33:51
Przecież to przez tych pisowskich nieudacznikow, do czego oni się nie dotkną to tak jest, najgorsze co mogło spotkać nasz kraj to plaga pisowskich degeneratów
brawo pisiorstwo
2021-01-05 08:29:31
co by tu jeszcze zsasinić
pp
2021-01-05 08:17:27
Przecież promy kosmiczne dla space x miały być budowane już od kilku lat i co ?????!!!
wert
2021-01-05 07:56:24
To wina pisowskiego rządu. Naobiecywali, że będą budowane promy, tymczasem pozbawili pracy setki ludzi w Świnoujściu w Morskiej Stoczni Remontowej i w Szczecinie w ST3 Offshore.

Dodaj komentarz

HEJT STOP


Tylko teraz -50% na prenumertę eKuriera. KUP TERAZ