sobota, 25 maja 2019.
Strona główna > Gospodarka > Ogromna suwnica w nietypowej roli

Ogromna suwnica w nietypowej roli [GALERIA]

Ogromna suwnica w nietypowej roli
Data publikacji: 2019-02-05 16:50
Ostatnia aktualizacja: 2019-05-14 11:51
Wywietleń: 1093 374582

Jak już informowaliśmy, świnoujska stocznia Poltramp Yard kończy w Szczecinie budowę kolejnego nowoczesnego statku dla norweskiego armatora. Prototypowy kuter rybacki „Jens Kristian” we wtorek (5 lutego) został zwodowany. Pomogła w tym ogromna suwnica spółki ST3 Offshore. W takiej roli wystąpiła po raz pierwszy.

„Jens Kristian” to kuter rybacki mający 48 m długości oraz 9,5 m szerokości. Najpierw był zaprojektowany jako 40-metrowy, ale w trakcie prefabrykacji kadłuba armator podjął decyzję o przedłużeniu statku o 8 metrów.

Wyposażony jest w najnowszy, zautomatyzowany sprzęt połowowy oraz w pełni automatyczną przetwórnię. Przeznaczony będzie do prowadzenia połowów na Morzu Północnym przy temperaturach sięgających minus 30 stopni C, do przechowywania i dostawy żywych ryb – głównie dorszy i śledzi, a także do oczyszczania złowionych, zamrażania i przechowywania ich w ładowniach w temperaturze minus 35 stopni C. Pojemność zbiorników RSW (do przewozu ryb) wynosi 480 m sześc.

Jednostka pomieści 11 osób.

– Statek zapewnia komfortowe warunki mieszkania dla całej załogi – zaznaczył Dariusz Wąs, dyrektor operacyjny Poltramp Yard.

Budowa „pod klucz” trwała dwa lata. Do produkcji zużyto ok. 500 t stali, 40 t aluminium oraz ponad 30 km kabli.

– Stalowy kadłub wykonała szczecińska stocznia Finomar, a konstrukcję aluminiową świnoujska spółka Alumare – dodał dyrektor Wąs. – Statek powstał dzięki dobrej współpracy i kooperacji z wieloma podmiotami z branży stoczniowej, co świadczy o dużym potencjale tej branży w Zachodniopomorskiem.

Kuter został w poniedziałek (4 lutego) przeholowany na pontonie „Carrier-7”, należącym do firmy Marine Crane, od nabrzeża Arsenał do pirsu przy nabrzeżu Mazowieckim. We wtorek jednostkę pomogła zwodować najwyższa w Europie suwnica należąca do ST3 Offshore. Ma ona 120 metrów wysokości i 1400 ton udźwigu. W tej roli wystąpiła po raz pierwszy. Urządzenie służy bowiem do transportu i załadunku na pontony konstrukcji wyprodukowanych w fabryce ST3 Offshore.

– Nasz statek ważył 720 ton, więc nie mogliśmy skorzystać z suwnicy przy pochylni Wulkan w Stoczni Szczecińskiej, która ma udźwig 450 ton – wyjaśnił dyrektor Wąs.

Po powrocie do nabrzeża Arsenał „Jens Kristian” będzie doposażony, m.in. w osprzęt na pokładzie, elektrykę, stolarkę itd. W całości ma ważyć ok. 800 ton. Próby morskie przewidziane są na kwiecień, a po ich pomyślnym zakończeniu kuter zostanie oddany do eksploatacji.

Elżbieta Kubowska

Fot. Dariusz Gorajski

 

Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli

Komentarze

Swinoujscianin
Brawo :)
2019-02-05 18:52:46

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
14
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny
Wielkie gotowanie nad Odrą
Teatralny przemarsz
Poprzedni Następny

Sonda

Czy będziesz głosować w wyborach do europarlamentu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie