piątek, 29 maja 2020.
Strona główna > Gospodarka > Ogromna suwnica w nietypowej roli

Ogromna suwnica w nietypowej roli [GALERIA]

Ogromna suwnica w nietypowej roli
Data publikacji: 2019-02-05 16:50
Ostatnia aktualizacja: 2019-05-14 11:51
Wywietleń: 1662 374582

Jak już informowaliśmy, świnoujska stocznia Poltramp Yard kończy w Szczecinie budowę kolejnego nowoczesnego statku dla norweskiego armatora. Prototypowy kuter rybacki „Jens Kristian” we wtorek (5 lutego) został zwodowany. Pomogła w tym ogromna suwnica spółki ST3 Offshore. W takiej roli wystąpiła po raz pierwszy.

„Jens Kristian” to kuter rybacki mający 48 m długości oraz 9,5 m szerokości. Najpierw był zaprojektowany jako 40-metrowy, ale w trakcie prefabrykacji kadłuba armator podjął decyzję o przedłużeniu statku o 8 metrów.

Wyposażony jest w najnowszy, zautomatyzowany sprzęt połowowy oraz w pełni automatyczną przetwórnię. Przeznaczony będzie do prowadzenia połowów na Morzu Północnym przy temperaturach sięgających minus 30 stopni C, do przechowywania i dostawy żywych ryb – głównie dorszy i śledzi, a także do oczyszczania złowionych, zamrażania i przechowywania ich w ładowniach w temperaturze minus 35 stopni C. Pojemność zbiorników RSW (do przewozu ryb) wynosi 480 m sześc.

Jednostka pomieści 11 osób.

– Statek zapewnia komfortowe warunki mieszkania dla całej załogi – zaznaczył Dariusz Wąs, dyrektor operacyjny Poltramp Yard.

Budowa „pod klucz” trwała dwa lata. Do produkcji zużyto ok. 500 t stali, 40 t aluminium oraz ponad 30 km kabli.

– Stalowy kadłub wykonała szczecińska stocznia Finomar, a konstrukcję aluminiową świnoujska spółka Alumare – dodał dyrektor Wąs. – Statek powstał dzięki dobrej współpracy i kooperacji z wieloma podmiotami z branży stoczniowej, co świadczy o dużym potencjale tej branży w Zachodniopomorskiem.

Kuter został w poniedziałek (4 lutego) przeholowany na pontonie „Carrier-7”, należącym do firmy Marine Crane, od nabrzeża Arsenał do pirsu przy nabrzeżu Mazowieckim. We wtorek jednostkę pomogła zwodować najwyższa w Europie suwnica należąca do ST3 Offshore. Ma ona 120 metrów wysokości i 1400 ton udźwigu. W tej roli wystąpiła po raz pierwszy. Urządzenie służy bowiem do transportu i załadunku na pontony konstrukcji wyprodukowanych w fabryce ST3 Offshore.

– Nasz statek ważył 720 ton, więc nie mogliśmy skorzystać z suwnicy przy pochylni Wulkan w Stoczni Szczecińskiej, która ma udźwig 450 ton – wyjaśnił dyrektor Wąs.

Po powrocie do nabrzeża Arsenał „Jens Kristian” będzie doposażony, m.in. w osprzęt na pokładzie, elektrykę, stolarkę itd. W całości ma ważyć ok. 800 ton. Próby morskie przewidziane są na kwiecień, a po ich pomyślnym zakończeniu kuter zostanie oddany do eksploatacji.

Elżbieta Kubowska

Fot. Dariusz Gorajski

 

Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli Ogromna suwnica w nietypowej roli

Komentarze

Swinoujscianin
Brawo :)
2019-02-05 18:52:46

Dodaj komentarz

logo hejt stop
Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
12
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Wiadomości Szczecin

 
CZYTAJ WIĘCEJ

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Filmy

Spacerowy protest na Uznamie

Z dostawą do domu

Pizzeria z rodu Gryfa

Sonda

Czy jesteś za zniesieniem obowiązku noszenia maseczek?

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie