Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uzyskał decyzję środowiskową dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22. Decyzja określiła przebieg drogi i środowiskowe uwarunkowania jej realizacji. Wybrany został wariant C2 o długości 4,2 km, który omija miejscowość od południa. Teraz w wybranym przebiegu zostaną wykonane badania podłoża i dokumentacja obejmująca elementy Koncepcji programowej. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z raportem oddziaływania na środowisko.
Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji.
Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów. Po uzyskaniu DŚU projektant przeprowadzi dalsze prace. Wykonane będą szczegółowe badania podłoża, w tym wiercenia i sondowania oraz uszczegółowione zostaną rozwiązania projektowe. Faza przygotowawcza inwestycji powinna się zakończyć w 2023 roku. Na ten rok planowane jest też ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi.
– Dla inwestycji opracowano trzy warianty przebiegu – informuje Mateusz Grzeszczuk z oddziału GDDKiA w Szczecinie. – Dwa warianty (C i D) omijały miejscowość Szwecja od południa, natomiast jeden (A) od północy. Ostatecznie został wybrany wariant C w podwariancie 2. Wariant ten został również wskazany w analizie wielokryterialnej jako najkorzystniejszy.
Obwodnica Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga przetnie rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 m. Będzie on również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą. Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest w formie skrzyżowania, natomiast od strony Jastrowia będzie to rondo.
W ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim powstanie łącznie dziewięć obwodnic. Na dwóch z nich – Gryfina na DK31 i Szczecinka na DK20 – w minionym roku ruszyły roboty budowlane. Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Obwodnica Szwecji dołączyła do obwodnic Wałcza i Rusinowa w ciągu DK22, dla których w ub. roku uzyskana została już decyzja środowiskowa. Dla obwodnic Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa jeszcze uzyskiwanie tej decyzji.
(ek)