Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Nowy prom Varsovia wyruszył ze Świnoujścia do Ystad [GALERIA]

Data publikacji: 27 lipca 2024 r. 16:37
Ostatnia aktualizacja: 28 lipca 2024 r. 18:43
Nowy prom Varsovia wyruszył ze Świnoujścia do Ystad
Pierwszy rejs promu Varsovia ze Świnoujścia do Ystad 27.07.2024. Fot. Elżbieta Kubowska  

Z prawie 500 pasażerami na pokładzie w pierwszy rejs ze Świnoujścia do Ystad wypłynął w sobotę nowy prom MF Varsovia Polskiej Żeglugi Bałtyckiej Polferries. Jest największą jednostką tego armatora i pierwszą nową od ponad 20 lat.

W sobotę około godz. 13.30 m/f Varsovia oficjalnie dołączyła do floty Polferries, rozpoczynając rejs ze Świnoujścia do Ystad. To najnowszy prom polskiego armatora odebrany 11 lipca z włoskiej stoczni Cantiere Navale Visentini pod Wenecją. Na pokład może zabrać maksymalnie tysiąc osób, w tym 60 członków załogi. W 230 kabinach pasażerskich jest 920 miejsc. Zaprojektowano też 107 tzw. pullman seats, czyli wygodnych foteli dla podróżujących bez wykupionej kajuty. W przestrzeni ładunkowej zmieści się 160 ciężarówek i ponad 200 samochodów osobowych.

Pierwszych pasażerów na pokładzie powitał w sobotę kpt. żeglugi wielkiej Wojciech Grajek. Dla podróżnych przygotowano upominki – pamiątkowe koszulki, kubeczki i wiatraczki.

Bilet na rejs ze Świnoujścia do Ystad dla czterech osób (miejsca w kabinie bez okna) i za samochód kosztuje ok. 830 zł. Dwie osoby podróżujące motocyklem mogą znaleźć ofertę za nieco ponad 300 zł (bez miejsc w kabinie). Są też promocje dla turystów z rowerami. Za niespełna 165 zł można wykupić rejs w dwie strony.

Varsovia wyszła w morze z kilkudziesięciominutowym opóźnieniem. Planowo miała wypłynąć o godz. 12.30. W Ystad powinna być ok. godz. 20.00. To największy prom z najdłuższą linią ładunkową, jaki kiedykolwiek operował we flocie Polferries, a także pierwszy zupełnie nowy od ponad 20 lat. Będzie obsługiwał linię Świnoujście – Ystad, stanowiąc tzw. wahadło dla promu Mazovia.

Polski armator będzie czarterował jednostkę przez 10 lat, zachowując prawo pierwokupu po sześciu latach jej eksploatacji. Umowa została podpisana i ogłoszona w 2022 r. Prom ma 216,2 m długości, 28,2 szerokości, zanurzenie 6,7 m i nośność 9386 ton. Jest to prom pasażersko-towarowy. Całkowita długość linii ładunkowej to 3775 m, w tym 2875 m dla ciężarówek. Auta osobowe przewożone są na górnych pokładach, gdzie jest strefa pasażerska z kabinami, częścią gastronomiczną (restauracja, bar), placem zabaw dla dzieci, sklepem i małym kasynem.

Varsovia wypłynęła 27 lipca w pierwszy rejs z pasażerami, ale w Ystad była już 22 lipca br., płynąc tam prosto z Włoch. Jolanta Kowalska z biura zarządu PŻB powiedziała PAP, że ten rekonesans służył zapoznaniu się z nowym nabrzeżem i podejściem do portu.

„W sobotę płyniemy w podwójnej obsadzie, bo załoga cały czas się szkoli. Uczymy się tego nowego promu” – powiedziała PAP.

Flota Polferries to sześć promów: m/f Varsovia, m/f Nova Star, m/f Mazovia, m/f Wawel, m/f Cracovia i m/f Baltivia. Pływają między polskimi i szwedzkimi portami: Świnoujście – Ystad (dwa razy na dobę, w tę i z powrotem) oraz Gdańsk – Nynashämn (jedno połącznie na dobę).

Na Bałtyku operuje też drugi polski armator Unity Line, spółka należąca do grupy kapitałowej PŻM. Dysponuje siedmioma promami, oferując przewozy pasażerskie i towarowe ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga w Szwecji.

Logo PAP Copyright

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Max
2024-07-28 18:41:30
Rzeczywiście wstyd na maxa z tą nazwą z Polski wschodniej. A podobno mamy ministra od żeglugi ze Szczecina. jak każdy z naszych nieudolnych parlamentarzystów zapomniał kto i po co go wybrano ?
Świnoujścianka
2024-07-28 12:56:16
Całkowicie zgadzam się z przedmówcami, że nazwa statku powinna być związana z naszym regionem, ba ze Świnoujściem.
@@Pomorzanin
2024-07-28 12:52:10
W twej chorej głowie tylko hitler się mieści? 80 lat po wojnie, więc ceńmy sobie nasz region i dbajmy o swoją małą ojczyznę! Propozycje konkretne pomorskie padły w poprzednich postach. I to powinno być wdrażane. Od siebie dodałbym jeszcze imiona książąt naszej pomorskiej dynastii Gryfitów. Dość sponsorowania warszawki. Najpierw sprawny inaczej prezydent rozbierał po wojnie pół miasta żeby się warszawce podlizać, a teraz inni równie szkodliwi nazewnictwo mazowieckie stosują. Żenada!
@Pomorzanin
2024-07-28 10:14:12
a co byś zaproponował jako "Pomorzanin" ? Adolf Hitler cxy może jakiś mniej spektakularny nazista?
Sedina
2024-07-28 09:07:45
Dokładnie. Getta były tylko warszawskie, powstania tylko warszawskie (w innych miastach nie było IIWS ?!), teraz jeszcze na siłę Mazovia i Varsovia... Bez pomysłu i nadal z antyregionalnym myśleniem...
;/
2024-07-28 07:57:52
@Wreszcie jest: wazne ze ciemny lud kupil te bajki i zagłosował jak mial ,misja wykonana kasa sie zgadza
Wojtek
2024-07-27 22:20:10
Skandal taka nazwa promująca obcy region! Czy na Mazowszu nazwali samolot Lotu albo pociąg Pendolino Sedina albo Pomerania? Tylko u nas brak patriotyzmu regionalnego i promocja innych! wstyd PŻB! jak nie Mazovia to Varsovia- a firma nasza pomorska
@pomorzanin
2024-07-27 21:34:35
Trolu chciałbyś jakiejś nazwy typu warschau lub lub tzw.pomorskich Bismarck itd.
@do wreszcie jest
2024-07-27 21:05:30
Ale to nie w Gdańsku, tylko w Szczecinie, Morawiecki & Ska 23.06.2017 r. postawili z wielką pompą stępkę pod budowę promu.
Michał
2024-07-27 20:29:19
https://www.o2.pl/biznes/niebawem-przyjdzie-sie-nam-zlapac-za-portfele-wlasnie-powstaje-nowy-budzet-7053665092643360a Nawet ten artykuł z o2 jest na wp.pl , portalu rządowym! Przeczytajcie co nam szykują rządzący!
do wreszcie jest
2024-07-27 20:06:53
Promy w Polsce są budowane w Gdańsku, pierwszy jest już zwodowany.
Wreszcie jest
2024-07-27 19:13:46
Pierwszy prom ze stępki ze Stoczni Szczecińskiej. Trochę się pisiory spóźnili i sukces odbudowy Stoczni i rozpoczęcia seryjnej produkcji promów Tusk będzie chciał przypisać swojemu rządowi, ale my wiemy kto tę stępkę błogosławił, kto przybijał tabliczkę. A tak na poważnie - czy wam nie wstyd po tyle gadaniu i pokazywaniu się publicznie że kupiono go gdzieś indziej.
Pomorzanin
2024-07-27 18:28:27
Nazwa jak z PRL-u... Nie było ciekawszych nazw?
Kriss
2024-07-27 17:53:27
500 ludzi popłynęło do roboty na Skandynawie zamiast budować Polskę.Wątpliwy sukces.
FIGO
2024-07-27 16:50:36
No i brawo ! Moneta bije . Życzymy Armatorowi pełnego obłożenia rejsów i nie rzygających meneli !

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA