Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał w piątek (13 lipca) z dyrektorem firmy Sweco Consulting z Poznania umowę na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu dla inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” wraz z wykonywaniem nadzoru i monitoringu przyrodniczego. To kolejny krok na drodze do realizacji kluczowego dla gospodarki morskiej przedsięwzięcia.
– Jest to pierwszy krok już w kierunku praktycznego rozpoczęcia tej inwestycji – powiedział Wojciech Zdanowicz, dyrektor UMS. – Bardzo istotny, w związku z tym, że musimy przed inwestycją, zgodnie z decyzją środowiskową, przez 12 miesięcy dokonać monitoringu środowiskowego przedinwestycyjnego. Kolejnym krokiem po podpisaniu umowy będzie określenie zakresu tego monitoringu, uzgodnienie z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska i potem można go rozpocząć. Biorąc pod uwagę to, że jesteśmy jeszcze w trakcie badania ofert i wyboru wykonawcy głównego na nasz projekt pogłębiania toru wodnego, myślę, że to bardzo dobry moment, żeby podpisać tę umowę i jednocześnie wejść już w praktyczną realizację projektu.
Jak dodał, za 14 miesięcy wspomniany roczny monitoring powinien zostać zakończony.
– Firma Sweco jest bardzo zadowolona, że udało się wygrać ten przetarg – podkreślił Narcyz Stefańczyk, dyrektor naczelny Sweco Consulting. – To inwestycja strategiczna dla Polski, a zatem uczestniczenie w niej jest niewątpliwie bardzo ważne dla naszej firmy. Myślę, że tak jak dotychczas, współpraca z naszym klientem – Urzędem Morskim, jak również z wykonawcą, będzie przebiegała bardzo dobrze, a inwestycja zakończy się w terminie i w budżecie, który został dla niej zaplanowany.
Wartość kontraktu wynosi 9 mln 400 tys. zł (netto).
– Jeśli chodzi o wybór wykonawcy na pogłębianie toru wodnego, sprawa się przeciąga z uwagi na obszerność dokumentacji i dostarczanych przez potencjalnych wykonawców wyjaśnień – poinformował dyrektor Zdanowicz. – Zakładam, że do końca lipca ogłosimy rozstrzygnięcie, co oczywiście w żadnym stopniu nie zagraża terminowi realizacji. Cała inwestycja „12,5” obejmuje pogłębienie 62 km toru wodnego do 12,5 metra, dodatkowo wybudowanie dwóch wysp na odkład urobku, umocnienie dna wzdłuż nabrzeży – głównie w porcie Szczecin (tam, gdzie tor przebiega w bliskiej odległości od nabrzeży, więc głównie w północnej części portu) – oraz budowa ponad 300-metrowej obrotnicy przy Ostrowie Grabowskim. ©℗
Tekst i fot. (ek)