Magistrala kolejowa CE-59, czyli tzw. Nadodrzanka, jest kluczowa dla rozwoju Pomorza Zachodniego, ale też korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Zostanie ona wyremontowana i dostosowana do potrzeb przewoźników – decyzją Unii Europejskiej wpisano ją do rejestru sieci, które będą zmodernizowane do końca 2040 roku.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T – wprowadza obowiązek modernizacji lub budowy kluczowych dróg funkcjonujących w ramach tej międzynarodowej sieci. Na podstawie Rozporządzenia 2024/1679 z 13 sierpnia do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T została wpisana magistrala kolejowa CE-59 biegnąca wzdłuż Odry, tzw. Nadodrzanka. Trasa składa się z linii kolejowej nr 401: Świnoujście – Szczecin, nr 273: Szczecin – Wrocław i dalej aż do przejścia granicznego z Czechami.
Trasy kolejowe wpisane do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T państwa członkowskie UE mają obowiązek zmodernizować lub wybudować do końca roku 2040. Wartości graniczne, jakie po modernizacji ma osiągnąć magistrala to: zwiększenie obciążenia – nacisk osi co najmniej 22,5 tony, możliwość prowadzenia pociągów towarowych o długości co najmniej 740 m, prędkość – minimum 100 km/h.
Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście spotkali się w tym miesiącu w Ministerstwie Infrastruktury z reprezentacją spółki PKP PLK odpowiedzialnej za modernizację linii.
– Spotkanie zaowocowało m.in. określeniem terminu, w którym kluczowa również z punktu widzenia rozwoju portów magistrala zostanie wpisana do Krajowego Programu Kolejowego – projekt wieloetapowej modernizacji Nadodrzanki znajdzie się na liście przed końcem tego roku – poinformowała Weronika Gocłowska, rzeczniczka prasowa ZMPSiŚ.
Jak dodała, ZMPSiŚ od lat aktywnie działa na rzecz CE-59. Również teraz chce uczestniczyć w pracach dotyczących modernizacji. Wspólne konsultacje, wymiana informacji i współpraca merytoryczna całej branży logistycznej mają na celu wsparcie inwestora w poprawie parametrów magistrali i dostosowanie ich nie tylko do potrzeb, ale i możliwości portów w Szczecinie i Świnoujściu. Odgrywają one role węzłów komunikacyjnych, przez które transportowane Nadodrzanką towary mogą się przemieszczać z południa na północ Europy.
(ek)