Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Nadodrzanka do modernizacji

Data publikacji: 31 sierpnia 2024 r. 22:53
Ostatnia aktualizacja: 31 sierpnia 2024 r. 22:53
Nadodrzanka do modernizacji
Towary transportowane Nadodrzanką trafiają do portów Szczecin i Świnoujście. Fot. ZMPSiŚ  

Magistrala kolejowa CE-59, czyli tzw. Nadodrzanka, jest kluczowa dla rozwoju Pomorza Zachodniego, ale też korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Zostanie ona wyremontowana i dostosowana do potrzeb przewoźników – decyzją Unii Europejskiej wpisano ją do rejestru sieci, które będą zmodernizowane do końca 2040 roku.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T – wprowadza obowiązek modernizacji lub budowy kluczowych dróg funkcjonujących w ramach tej międzynarodowej sieci. Na podstawie Rozporządzenia 2024/1679 z 13 sierpnia do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T została wpisana magistrala kolejowa CE-59 biegnąca wzdłuż Odry, tzw. Nadodrzanka. Trasa składa się z linii kolejowej nr 401: Świnoujście – Szczecin, nr 273: Szczecin – Wrocław i dalej aż do przejścia granicznego z Czechami.

Trasy kolejowe wpisane do sieci bazowej rozszerzonej TEN-T państwa członkowskie UE mają obowiązek zmodernizować lub wybudować do końca roku 2040. Wartości graniczne, jakie po modernizacji ma osiągnąć magistrala to: zwiększenie obciążenia – nacisk osi co najmniej 22,5 tony, możliwość prowadzenia pociągów towarowych o długości co najmniej 740 m, prędkość – minimum 100 km/h.
 
Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście spotkali się w tym miesiącu w Ministerstwie Infrastruktury z reprezentacją spółki PKP PLK odpowiedzialnej za modernizację linii.

– Spotkanie zaowocowało m.in. określeniem terminu, w którym kluczowa również z punktu widzenia rozwoju portów magistrala zostanie wpisana do Krajowego Programu Kolejowego – projekt wieloetapowej modernizacji Nadodrzanki znajdzie się na liście przed końcem tego roku – poinformowała Weronika Gocłowska, rzeczniczka prasowa ZMPSiŚ. 

Jak dodała, ZMPSiŚ od lat aktywnie działa na rzecz CE-59. Również teraz chce uczestniczyć w pracach dotyczących modernizacji. Wspólne konsultacje, wymiana informacji i współpraca merytoryczna całej branży logistycznej mają na celu wsparcie inwestora w poprawie parametrów magistrali i dostosowanie ich nie tylko do potrzeb, ale i możliwości portów w Szczecinie i Świnoujściu. Odgrywają one role węzłów komunikacyjnych, przez które transportowane Nadodrzanką towary mogą się przemieszczać z południa na północ Europy.

(ek)

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

sławek biały nosek
2024-09-11 11:25:10
Dzięki PO będzie... znaczy nie będzie nic. Port się zwija, park narodowy się rozwija. Terminal w Świnoujściu? hahahaha ;-)
Unia Europejska
2024-09-01 15:18:56
zakłada transport ładunków transportem samochodowym do 200km. Dalsze trasy mają być obsługiwane albo koleją, albo rzekami. Dla Odry forsowana jest denaturalizacja i u jej ujścia park narodowy, co wyklucza jej gospodarcze wykorzystanie. Zatem rzeka odpada. Linii kolejowej nie ma i ma dopiero być budowana/modernizowana. Teraz sami sobie odpowiedzcie na pytanie jaka za chwilę będzie rola Zespołu Portów Szczecin Świnoujście i dlaczego terminal kontenerowy nie powstanie. POLEXIT!
nie dożyję
2024-09-01 08:40:04
2040... to za 16 lat a po drodze tyle może się zdarzyć, putin, rozpad UE, wojna... może kilka wojen, ubogacenie kulturowe przez inżynierów i lekarzy spoza Europy...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA