Około 102 mln zł trafi do Szczecina z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W czwartek, 23 lipca, Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło umowy z gminą miastem Szczecin oraz z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście.
Z dofinansowaniem kwotą 100 mln zł zostanie zmodernizowany układ drogowy, ułatwiający dostęp do szczecińskiego portu i pozwalający na sprawną obsługę przeładunków. To wpłynie na poprawę konkurencyjności portu w sieci transportowej TEN-T i w korytarzu Bałtyk-Adriatyk.
ZMPSiŚ otrzyma natomiast 1,8 mln zł dofinansowania na zakup statku pożarniczego, co z kolei poprawi bezpieczeństwo przeciwpożarowe i ratownicze na akwenach portów morskich Szczecin, Świnoujście i Police. Jednostka będzie przeznaczona do prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych, zabezpieczania akwenu portowego przed pożarem, ochrony przeciwpożarowej i asysty, np. gazowców w granicach portu Szczecin i Świnoujście. Będzie to trzeci tego typu statek we flocie spółki. Obecnie w Szczecinie cumuje Strażak-24, w Świnoujściu zaś Strażak-26.
- Dziś podpisujemy umowy o dofinansowanie dla trzech projektów morskich, które mają jeden cel - poprawić konkurencyjności polskich portów na bałtyckim i europejskim rynku - powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. - Pomogą w tym fundusze unijne, które wspierają rozwój polskich portów. Łącznie z dzisiejszymi umowami, już 20 morskich inwestycji uzyskało dofinansowanie w wysokości ponad 3,8 mld zł z programu Infrastruktura i Środowisko.
Dodajmy, że trzecim projektem, którego dotyczyła podpisana w czwartek przez CUPT umowa o dofinansowanie (w wysokości ponad 65,5 mln zł), jest „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II – Pogłębienie toru podejściowego”. To inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Te umowy są następnymi dowodami na dynamiczny rozwój polskich portów - zaznaczył Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Dzięki nim zapewnimy większe bezpieczeństwo polskich terminali i zwiększymy ich potencjał przeładunkowy, co odzwierciedla się w corocznych rekordach oraz wpływach podatkowych do budżetu państwa. Warto dodać, że porty morskie stanowiły bardzo ważny ośrodek przepływu towarów podczas lockdownu. Wartość obecnie trwających inwestycji w gospodarce morskiej sięga prawie 10 miliardów złotych. Do 2030 roku planujemy następne projekty, których wartość sięgnie kolejnych 15 miliardów złotych.
Jak powiedziała Sylwia Cieślak-Wilk, p.o. zastępca dyrektora CUPT, z programu Infrastruktura i Środowisko w tej perspektywie województwo zachodniopomorskie otrzymało prawie 6,2 mld zł na projekty transportowe.
(ek)
Fot. www.cupt.gov.pl