Sześć firm jest zainteresowanych budową obwodnicy Bobolic – trasy o długości 1,1 km. Wartość złożonych przez nie ofert waha się od 32 do 52 mln zł. Najniższą złożył Mostostal Warszawa. Teraz oferty będą analizowane i oceniane w celu wyboru najkorzystniejszej. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na IV kwartał 2027 roku.
– Przetarg na realizację trasy ogłosiliśmy w październiku tego roku przypomina Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Obwodnica będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”. Przyszły wykonawca będzie miał 13 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na prace budowlane przewidzieliśmy 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Oferty w przetargu na budowę obwodnicy złożyli: Strabag (48 665 423,55 zł), Mostostal Warszawa (32 017 576,54 zł), Pol-Dróg Drawsko Pomorskie (43 665 000,00 zł), ONDE (52 267 469,69 zł), Mirbud (42 749 701,48 zł) oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (38 085 513,67 zł).
Kryteriami oceny ofert są: w 60 proc. cena, w 10 proc. przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze, a w 30 proc. przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali maksymalne przedłużenia terminów gwarancji.
Do niedawna przez Bobolice przebiegały dwie drogi krajowe – DK11 i DK25 – a do tego dochodziły jeszcze dwie drogi wojewódzkie. W efekcie, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu wakacyjnego, w mieście tworzyły się długie zatory. Od końca września ub. roku kierowcy jadący DK11 mogą już ominąć Bobolice dzięki nowej S11 Koszalin – Bobolice. Ciągle jeszcze jednak przez miasto prowadzi DK25 – droga biegnąca od Bydgoszczy przez Człuchów i Biały Bór.
– W obecnym układzie drogowym kierowcy jadący DK25, aby wjechać na nową S11 i kontynuować podróż na północ w kierunku Koszalina, muszą jeszcze cofać się na południe, aby dostać się do węzła Bobolice – tłumaczy M. Grzeszczuk. – Dlatego konieczna stała się realizacja również obwodnicy w ciągu DK25, aby wyprowadzić z miasta wszystkie drogi krajowe. Nowa trasa skróci dojazd z DK25 do S11 z obecnych 2,3 km przez Bobolice do 1,1 km obwodnicą.
Obwodnica Bobolic rozpocznie się w rejonie obecnego skrzyżowania DK25 z ul. Polną, na wjeździe do Bobolic od strony Białego Boru. Zostanie tu zbudowane rondo. Nowa droga będzie od tego miejsca biegła w kierunku południowo-zachodnim przez dolinę rzeki Chociel, gdzie powstanie most na rzece oraz przepust na rowie melioracyjnym. Drogę zakończy rondo, które zostało wybudowane na połączeniu układu drogowego węzła Bobolice z obecną DK11. Obwodnica będzie poprowadzona w śladzie rozebranej w 1945 roku linii kolejowej. Wzdłuż całej obwodnicy powstanie ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 m i nawierzchni bitumicznej.
(ek)