Piątek 03 grudnia 2021r. 
REKLAMA

Kto dostarczy okręty podwodne?

Data publikacji: 2017-12-18 18:36
Ostatnia aktualizacja: 2017-12-20 14:17
Kto dostarczy okręty podwodne?
Fot. Ryszard Pakieser  

Wkrótce ma być wybrany dostawca okrętów podwodnych dla polskiej marynarki wojennej. O taki kontrakt zabiegają trzy koncerny: francuski, niemiecki i szwedzki. Według posła Michała Jacha (PiS), przewodniczącego Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, wszystkie mają równe szanse. Mówił o tym w poniedziałek (18 grudnia) podczas debaty z cyklu Safety Forum Szczecin, zorganizowanej już po raz siódmy przez think tank Nobilis Media.

– Polskie stocznie będą miały bardzo duży udział procentowy w budowie okrętów podwodnych – zapowiedział Cezary Cierzan z Biura Platform Morskich Polskiej Grupy Zbrojeniowej, który był jednym z prelegentów debaty pn. „Marynarka Wojenna RP organizacyjne, przemysłowe i technologiczne wyzwania”.

Przypomniał, że jest trzech potencjalnych dostawców: szwedzki SAAB, niemiecki tkMS i francuska Naval Group (dawniej DCNS). Jego zdaniem, są duże szanse, że część produkcji związana z budową okrętów podwodnych będzie ulokowana w Szczecinie. W związku z tym będą potrzebne pewne inwestycje w stoczniowych spółkach na Pomorzu Zachodnim.

– Na pewno jakaś infrastruktura dodatkowa w tym celu będzie musiała zostać wytworzona, aczkolwiek mając w posiadaniu trzy stoczniowe spółki z tego rejonu, widzimy potencjał na wykorzystanie również infrastruktury istniejącej – zaznaczył. – Liczymy na decyzje do końca roku, a jeśli nie, to w pierwszym kwartale następnego. Dobrze wiemy, że marynarka wojenna tych okrętów potrzebuje, a PGZ i nasze stocznie – pracy.

Do PGZ należą Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, Szczeciński Park Przemysłowy (Stocznia Szczecińska) oraz ST3 Offshore. 

Poseł Jach potwierdził, że jest determinacja, aby jeszcze w tym roku wybrać dostawcę okrętów podwodnych.

– Oczywiście, trzeba mieć świadomość, że wybór dostawcy dopiero rozpoczyna negocjacje, które są niezwykle skomplikowane i czasochłonne – zastrzegł. – Ale mam nadzieję, że ta decyzja zostanie podjęta, bo to jest niezwykle istotne i naprawdę pilnie potrzebne naszej ojczyźnie.

Dodał, że Szczecin jest brany pod uwagę jako miejsce części procesu produkcyjnego, choć niekoniecznie budowy kadłubów okrętów.

– Ważne, żeby nasze stocznie zyskały nową zdolność, bo przecież budowa okrętów to jest tylko etap – podkreślił. – Później te okręty w procesie eksploatacji bez przerwy potrzebują modernizacji, obsługi, napraw, remontów, najróżniejszych czynności, powodujących to, że po ich zakupie stocznie będą miały przez wiele lat ciągłe zamówienia.

Debata połączona była ze spotkaniem wigilijnym i wręczeniem po raz pierwszy nagród Nobilisy. Przyznano je w trzech kategoriach. Statuetkę Nobilis 2017 w kategorii Człowiek Roku otrzymał poseł Michał Jach. Dziennikarzem Roku został red. Dariusz Bohatkiewicz z TVP, a Firmą Roku – szczecińska spółka Autocomp Management.

(ek)

Fot. Ryszard Pakieser

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

KLIK
2017-12-20 14:16:33
Obywatel Doba Aleksander ma transoceaniczny kajak. Sprawdzony. Wielkość prawie jak ORP. Można znacjonalizować. Będzie taniej i zawsze to sprawdzona jednostka wybudowana i zwodowana w Szczecinie.
o
2017-12-20 11:45:30
z dobrze poinformowanych źródeł wiadomo że prawdopodobnie okręty podwodne dostarczy nam konsorcjum czesko- słowackie które złożyło atrakcyjniejszą cenowo ofertę od Nepalu. Sprawa jest jeszcze otwarta bo w ciągu tygodnia protest przetargowy zapowiedziały Węgry a Czad podbił stawkę atrakcyjnym uzbrojeniem w samonaprowadzające dzidy.
Okrety
2017-12-20 08:31:11
Okrety dostarczy Macierewicz z Kownackim.
Trójmiasto jak kiedyś Katowice
2017-12-19 16:44:27
Wszystko „zagarnia” Trójmiasto, Szczecin dostaje tylko to co niezauważalne dla POwcow i czerwonych. Kiedy wreszcie się Szczecin doczeka lobbystów z prawdziwego zdarzenia?
Kalafior
2017-12-19 14:19:34
Jeżeli Pan poseł powiedział, że "Szczecin będzie brany pod uwagę, ale niekoniecznie do budowy kadłubów..." To chyba wszystko jasne! W Szczecinie tego budować nie będziemy. No bo niby co? Silniki? Uzbrojenie? To przywędruje z "zachodu". Dla mnie to koniec tej szopki :)
Trep
2017-12-19 12:20:31
Jach to mi przypomina takiego politruka z LWP, gdzie tam służył. A w dupę wchodzi zarówno Szydle jak i MM, że o prezesie nie wspomnę. Daleko dojedzie.
4250 Fox
2017-12-19 11:33:52
Fajne te nagrody a ich wartość na całym świecie jest ogólnie znana
Kaczyński
2017-12-19 10:29:43
hahahahah A gdzie zbudują te części okrętów podwodnych? Czy tam gdzie ma być budowany prom? Tam gdzie leży zardzewiała stempka?
Dtm
2017-12-19 10:26:21
Precz z tym PiSem. Picerka i nic więcej. Niech dadzą żyć spokojnie a nie wtrącają się w każda dziedzinę
Piotr
2017-12-19 09:42:54
Wszystko wygląda na prawdę bardzo ładnie, świątecznie itd. Umowy się podpisuje, zdjęcia robi, konferencje organizuje ale jakoś niewiele z tego wynika. Ciekawe czy będzie podobnie tak jak ze stępką pod budowę promu :)
Nie będzie żadnych okrętów podwodnych
2017-12-19 07:43:02
Będzie jak z Patriotami - Macierewicz powie że za drogie. Rozbrajanie polskiej armii trwa w najlepsze.
Gryfia
2017-12-19 05:28:19
Gryfia została zniszczona i doprowadzona na skraj bankructwa przez sitwe z SLD,udającą Związki Zawodowe. Towarzysze nie wiedzą co z forsą robić, a firma to bankrut.
Heja Sverige... w Nagrode
2017-12-19 01:35:27
Biorac ze Szwedzi najmniej Nas krytykuja... to wybrac Szwedzka Firme !!
@opos
2017-12-18 23:35:39
Tak, dziś bardzo brakuje nam specjalistów. Za PO/PSL było inaczej. Wtedy dzięki tym specjalistom zawarliśmy przełomowy dla francuskiego przemysłu lotniczego kontrakt na Caracale (ps. "nieloty"). To były czasy!
Olaboga
2017-12-18 23:15:15
Jeżeli Niemcy i Francja nadal będą szkodzić Polsce to należy ich wyeliminować z wszystkich kontraktów a wyprzedany im majątek trwały Polski odzyskać
@ wq
2017-12-18 23:00:00
Nie kłam. Gryfię zniszczyło PO, a ST3 były niemiecki właściciel.
opos
2017-12-18 22:35:33
Pan poseł zna się na podwodniakach ,jak na gotowaniu makaronu. Śmieszą mnie takie wypowiedzi wybitnych ekspertów z PiSu
@wq
2017-12-18 21:30:50
Tak, wszyscy tęsknimy do czasów świetlanego rozwoju jaki był za PO/PSL. To wtedy ST3 nie podpisał pierwszego kontraktu, na którym zbankrutował, a katarski inwestor dziarsko rozwijał przemysł stoczniowy w naszym regionie. To były czasy!
wq
2017-12-18 20:11:33
Gryfia i ST3 w ciągu 2 lat zostały zniszczone. Co jeszcze PiS zdewastuje w naszym mieście ?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA