Mostostal Warszawa produkuje na terenie Stoczni Szczecińskiej prefabrykowane segmenty, wykorzystywane następnie przy budowie mostu w Danii w rejonie fiordu Roskilde. Początkowo planowano zakończenie kontraktu jeszcze w tym roku, ale podpisano aneks do umowy i prace potrwają do lutego – marca 2019 r.
Przypomnijmy. Duńska Dyrekcja Dróg buduje w rejonie fiordu Roskilde nowy most, po którym przebiegnie dwupasmowa droga mająca długość 1,4 km. Przeprawa będzie częścią obwodnicy miasta Frederikssund o długości 9,5 km. W ramach przedsięwzięcia, określanego Roskilde Fjord Link, Mostostal Warszawa podpisał kontrakt (o wartości ok. 11,9 mln euro) na dostawę prefabrykowanych segmentów, które utworzą konstrukcję nośną mostu wysokowodnego.
Ich produkcja odbywa się na terenie Stoczni Szczecińskiej, na podstawie umowy, którą spółka zawarła w lipcu 2017.
Na placu przy nabrzeżu Drzetowskim utworzono cztery stanowiska produkcyjne. Wykorzystywane są specjalistyczne systemowe szalunki oraz nowoczesna technologia. Z placu prefabrykacji części mostu przewożone są na plac składowy obok pochylni „Wulkan”. Załadunek na statek przebiega przy użyciu suwnicy bramowej o udźwigu 450 ton.
Pierwsze części duńskiego mostu odpłynęły ze Szczecina na początku marca br. Jedna waży ok. 115 ton, a most będzie się składał z 492 takich żelbetowych segmentów. Od tamtej pory było już wiele takich transportów.
Wcześniej zapowiadany termin realizacji – listopad 2018 r. – nieco przesunięto.
– Do dnia dzisiejszego wyprodukowano 420 prefabrykowanych elementów – poinformował w ub. tygodniu Paweł Kwiecień, rzecznik prasowy Mostostalu Warszawa. – Podpisano aneks wydłużający termin realizacji. Planuje się, że wszystkie 492 elementy zostaną wyprodukowane i będą gotowe do wysyłki do lutego – marca 2019 roku. ©℗
Tekst i fot. Elżbieta Kubowska