Wzajemne wsparcie na rzecz tworzenia łańcuchów logistycznych na osi wschód – zachód, północ – południe Europy oraz z Azji, a także wspólne kreowanie projektów inwestycyjnych i biznesowych w obszarze logistyki – to główne założenia dokumentu, który Polskie Koleje Państwowe SA podpisały z 10 polskimi firmami zajmującymi się działalnością logistyczną. Wśród stron porozumienia jest m.in. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Porozumienie Operatorów Terminali Przeładunkowych i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej z PKP zakłada również współdziałanie na rzecz rozwoju kompetencji i wdrażania w swoich przedsiębiorstwach najnowszych technik w procesach logistycznych.
Sygnatariusze dokumentu chcą ponadto wzajemnie się promować wśród klientów usług logistycznych krajowych i zagranicznych.
Stronami porozumienia są: Euroterminal Sławków, Logit T.J. Kowalewski i Wspólnicy, PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze, PKP Cargo Centrum Logistyczne w Medyka-Żurawica, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, PKP SA, Śląskie Centrum Logistyki, Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka, Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin-Stare Miasto, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Porozumienie ma charakter otwarty, zatem mogą do niego przystępować kolejne podmioty. PKP podejmuje się roli integratora logistycznego i zaprasza wszystkie zainteresowane firmy do współpracy.
– Zaangażowanie tak wielu podmiotów w działania na rzecz tworzenia łańcuchów logistycznych to bardzo dobry prognostyk – ocenił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – Integracja tej branży i zarazem rozwój działalności logistycznej, w połączeniu z trwającymi szeroko zakrojonymi pracami modernizacyjnymi na liniach kolejowych, wpłynie pozytywnie nie tylko na całą polską gospodarkę, ale też umocni pozycję naszego kraju za granicą jako bramy ze wschodu do Unii Europejskiej.
Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński mówił, że spółka widzi przyszłość w zwiększeniu roli transportu kolejowego w Łańcuchach logistycznych, dlatego też aktywnie się włącza w nowe projekty dotyczące budowy infrastruktury wsparcia logistycznego.
– Dla rozwoju logistyki i zwiększenia udziału w niej ekologicznych form transportu, takich jak transport morski czy kolejowy, a w przyszłości także wodny śródlądowy, potrzebna jest dobrze rozwinięta sieć różnego typu terminali czy parków logistycznych – zauważył K. Mamiński. – Powinny one łączyć gałęzie transportowe w budowaniu wspólnych łańcuchów dostaw. Podpisane porozumienie jest również pierwszym etapem działań, zmierzającym do utworzenia wspólnej platformy logistycznej.
Kazimierz Drzazga, wiceprezes ds. infrastruktury w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podkreślił, że rozwój szlaków kolejowych z pewnością wpłynie na poprawę dostępności do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Efektywna i sprawna infrastruktura dostępowa do portów od strony lądu jest bowiem jednym z elementów podnoszących konkurencyjność portów.
– Obecnie polska gospodarka rozwija się bardzo dynamicznie, efektem tego jest m.in. wzrastająca z każdym rokiem ilość towarów obsługiwanych w portach, musimy zatem współdziałać w kierunku modernizacji i rozwoju połączeń kolejowych, by zapewnić szybką dystrybucję towarów z i do portów – dodał wiceprezes ZMPSiŚ. ©℗
(ek)
Fot.ZMPSiŚ
Film PAP materiał partnerski