Kolejne dwie umowy podpisane. Droga S10 połączy Pomorze Zachodnie z centrum kraju
Kolejne dwie umowy podpisane. Droga S10 połączy Pomorze Zachodnie z centrum kraju
Data publikacji: 06 lipca 2024 r. 21:07
Ostatnia aktualizacja: 07 lipca 2024 r. 18:01
W piątek w Suchaniu podpisano umowy na dwa kolejne odcinki drogi S10. Fot. GDDKiA/Szczecin
Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ma już sześć z ośmiu umów na realizację ponad 113 km trasy S10 Szczecin – Piła. W piątek (5 lipca) w Suchaniu podpisy na dokumentach złożyli wykonawcy odcinków Stargard – Suchań i Recz – Cybowo. W efekcie wartość podpisanych już umów przekroczyła 3,6 mld zł, a ich łączna długość to blisko 95 km.
Pierwsza z podpisanych w piątek umów dotyczy odcinka o długości 13,8 km, który zrealizuje Budimex za 450,38 mln zł. Drugi odcinek, o długości 15,68 km, zbuduje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za 647 mln zł. Do podpisania pozostały dwie ostatnie umowy na odcinki Szczecin Kijewo – Zdunowo i Łowicz Wałecki – Piecnik, gdzie wykonawcy zaskarżyli do sądu wyroki Krajowej Izby Odwoławczej.
Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S10 zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i prowadzona będzie w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). GDDKiA zakłada, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Oznacza to, że budowa w terenie powinna się rozpocząć pod koniec 2025 r.
– Liczę na to, że proces inwestycyjny dla całej trasy przebiegnie bez zakłóceń i już w 2028 r. będziemy mogli podróżować nową, komfortową i przede wszystkim bezpieczną drogą ekspresową S10 – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Odcinek S10 Stargard – Suchań rozpoczyna się od końca obwodnicy Stargardu, czyli węzła drogowego Stargard Wschód. Następnie trasa biegnie obok obecnej DK10, po jej północnej stronie. W rejonie miejscowości Tychowo powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych. Będzie tam rezerwa pod budowę stacji paliw i restauracji. S10 ominie od północy Krąpiel, gdzie na przecięciu z drogą powiatową powstanie węzeł drogowy. Dalej ponownie będzie biegła obok obecnego przebiegu DK10. Odcinek zakończy się ok. 1 km przed węzłem drogowym Suchań.
Na nowej trasie zaplanowano realizację węzła drogowego Krąpiel i pary MOP Tychowo. Powstanie osiem wiaduktów, sześć przejść dolnych dla zwierząt i jedno górne.
Z kolei trasa Recz – Cybowo zacznie się za węzłem drogowym Recz, który powstanie na sąsiednim odcinku. Przebiegać będzie na początku na północ od istniejącej DK10. Na wschód od Słutowa S10 pobiegnie przy istniejącej DK10. Na połączeniu z drogą powiatową w rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Trasa pobiegnie następnie na południe od linii kolejowej, przechodząc na północną jej stronę w rejonie Prostyni. Odcinek zakończy się ok. kilometra za mostem na Drawie przed węzłem drogowym Cybowo.
W ramach tej inwestycji przewidziano budowę 14 obiektów mostowych: sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt. Powstanie również 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt.
Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła ominie miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, m.in. Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, który jest szczególnie uciążliwy ze względu na to, że na DK10 aż 30 proc. ruchu stanowią pojazdy ciężarowe. Kierowcy również odczują poprawę. Droga ekspresowa z wyższymi parametrami umożliwi uzyskanie wyższej niż na zwykłej drodze krajowej średniej prędkości jazdy. Dzięki temu czas przejazdu ulegnie znaczącemu skróceniu i będzie się jeździło wygodniej. Obecnie przejazd od autostrady A6 w Szczecinie do skrzyżowania DK10 i DK11 na północ od Piły zajmuje przy średnim ruchu drogowym prawie dwie godziny, po wybudowaniu S10 czas przejazdu skróci się o 40 minut.
Droga ekspresowa S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., przyjętym w grudniu 2022 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
(ek)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
rerik
2024-07-08 09:05:45
Mój wstrętny, skrajnie prawicowy (bo przecież prawica jest wyłącznie skrajna) kalkulator obliczył, ze jeden kilometr wspaniałej drogi będzie nas kosztował na odcinku Budimexu 32,63 mln peelnenów. Natomiast konsorcjum Kobylarnia i Mirbud przytuli za kilometr 41, 26 miliona. Szanowni toczący wielce emocjonujące ( i nieco bełkotliwe) spory o tym czy lepsza jest dżuma czy cholera, zechcieli by zająć się kosztami i zapytali skąd te różnice i dlaczego kilometr drogi jest tak drogi w budowie ?
HM
2024-07-07 17:28:56
@Brawo!W samo sedno.Nic dodać,nic ująć.
Kamil
2024-07-07 16:40:28
Czyli była zgoda Niemiec (Tuska)
@Brawo
2024-07-07 16:05:44
Rozpoczęcie modernizacji/budowy S10 niewiele ma wspólnego z tym czy tamtym rządem. One oba wyrastają z okrągłostołowego oszustwa i są siebie warte. Kluczowe było sprzedanie udziałów w A2 przez spadkobierców Kulczyka, a w ten sposób uwolnienie się od zobowiązania nie budowania konkurencji dla A2 dopóki ta droga jest w rękach rodziny. To nasze państwo jest z większej tektury niż nam się wydaje.
@Wiejski łazęga
2024-07-07 15:19:55
Błądzisz. Wcześniejsze pokolenie było zapatrzone w "Amerykę". Stracili przez to 1/3 kraju i wolność. Ty teraz zapatrujesz się na "cywilizację zachodnią". Stracisz resztę i jeszcze osiedlą ci tu islam. Tymczasem na Zachodzie w takiej np. Holandii wybory odbyły się 22 listopada 2023. Rząd zaprzysiężono kilka dni temu. Dalej tęsknisz do "cywilizacji zachodu"? To właśnie ona obudowuje każą inwestycję tak szczelnym aparatem urzędniczym, że sama budowa trwa krócej niż pozyskanie do niej papierków.
Brawo
2024-07-07 14:59:57
Wreszcie mamy rząd, który buduje u nas drogi.
Wiejski łazęga
2024-07-07 13:58:35
Napiszę Ci bo chciałeś cynicznie zaistnieć celowo wprowadzając w błąd.Kaczyński i Doda.To oni opowiedzieli się za trwaniem tej prawej i sprawiedliwej "władzy" w Polsce a w konsekwencji czego dzisiaj jestem świadkiem-"mafijnego państwa"
Do @@Dramat
2024-07-07 12:43:19
Lubisz chłopaków, prawda?
Do Wiejski łazęga
2024-07-07 12:32:03
Wymiana rządu w Polsce napiszesz kto , był na pierwszym miejscu , na drugim miejscu i na trzecim miejscu . Pisząc ujawnisz swoją wiedzę lub nie wiedzę . Czekam pisz .
Wiejski łazęga
2024-07-07 12:11:46
Cała biurokracja trwa dłużej jak sama budowa.Chory kraj.To pokazuje w jakich oparach absurdów urzędniczych, obraca się każda taka inwestycja.Wlk.Brytania zmieniła rząd w 2 dni !!!. W Polsce wymiana rządu trwała 3 ...miesiące.To pokazuje jak bardzo daleko nam do normalności i jak bardzo odstajemy od "cywilizacji zachodniej"
Do @Dramat
2024-07-07 10:38:45
Taki młody masz rację , jak Jarosław Margielski dyskutował z prezydentem Sopotu, Jackiem Karnowskim który miał problem z węglem . Prezydent Otwocka tłumaczył jak szybko i sprawnie można zorganizować dystrybucję węgla w mieście tzn Węgiel przywozimy z portu w Gdańsku. 360 km . W trudnych czasach, gdy powinniśmy mieć na uwadze dobro mieszkańca, to wszystkie ręce na pokład i powinniśmy współpracować. Na takiego warto było głosować .
wuj
2024-07-07 10:27:07
Marchewka wywiezie nas w pole!!!!!!
Eryk
2024-07-07 09:46:51
80 lat po wojnie, a my dopiero planujemy budowę połączenia z Warszawą. Widać jakie przełożenie mają politycy z regionu z każdej opcji :( W tym czasie powstały na wschodzie ekspresówki między dziurami, tak że furmanki mijają się bezkolizyjnie. Podobnie jest z lotniskiem. Cała Polska B ma piękne terminale i porządną siatkę połączeń, a u nas ci sami nieudacznicy od 20 lat bajają o nowym terminalu, a lot lata tylko do Warszawy. Wstyd i hańba nasza klaso polityczna specjalnej troski!
Ale dlaczego
2024-07-07 09:44:38
jak tylko Tuskowi powierzamy lejce , to On wiezie nas h.. wie gdzie ! Nie można tak po chłopsku temu wozakowi wj...ć ! Ci co Go wybierali , niech przemyślą sprawę , zanim ten jełop zawiezie nas na bagna !
@Dramat
2024-07-07 09:42:31
Lepszy młody, przystojny i mądry niż stary, obleśny, tępy dziad! Przynajmniej nie siara go pokazywać na uroczystościach tak jak poprzedników.
Dragon
2024-07-07 09:40:38
Ach ci politycy, uwielbiają się fotografować przy projektach gdzie nawet łopaty do ręki nie wzięli by przgarnąć pół kilo ziemi. Oni są tacy sami z każdej opcji
Do A co tam
2024-07-07 09:32:53
POkazuje się tam , gdzie jego KOalicjant , dla większego POklasku swojej gawiedź .
Do Piotr
2024-07-07 09:04:15
Gdyby natura chciała, żeby był tam przekop, to by był , na co ty liczysz , na łopaty , na przód . Zapomnij ?
Trzeciak nie został
2024-07-07 08:58:29
Prowadzone wobec wiceministra śledztwa zostały umorzone, dziennikarze postanowili więc jeszcze bliżej przyjrzeć się sprawie. Dotarli do świadków i dokumentów, z których wynikało, że w proceder kupowania ziemi od Agencji Nieruchomości Rolnych dzięki fikcyjnym meldunkom zaangażowane jest całe najbliższe otoczenie byłego wiceministra, które zarabiało na tym miliony. Mieli też informatora w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, dzięki czemu wiedzieli o kontrolach .
Mówię ci ,
2024-07-07 08:52:36
Mówię ci, żenada z tym całym górnictwem i z tą gospodarką, po prostu takie zaniedbania… Prawda jest taka, że właściciel, czyli Ministerstwo Gospodarki, generalnie w dupie miało całe górnictwo przez całe siedem lat. Były pieniądze, a oni, wiesz, pili, lulki palili, swoich ludzi poobstawiali, sam wiesz, ile zarabiali i nagle pierdyknęło."
Elżbieta Bieńkowska Platforma Obywatelska . Jak będzie teraz ?
40 lat
2024-07-07 07:15:58
Tyle czasu po zmianach zajmie - jak wszystko pójdzie planowo - połączenie Szczecina z centrum Polski. Sukces co się zowie, który pokazuje jak ważny gospodarczo jest nasz region i jakie miejsce zajmuje w planach rządowych od lewa do prawa. Dla przypomnienia - to niewiele mniej niż minęło od zakończenia II wojny światowej i odbudowy kraju ze zniszczeń. Tylko możliwości były wtedy inne.
Piotr
2024-07-07 01:10:10
Wbijać łopaty i naprzód, chcemy widzieć postępprac.
Drogi
2024-07-06 22:56:31
Dobrze, że nie wymienili szczecińskiego dyrektora Gdaki, skoro tyle robi.
Dramat
2024-07-06 22:27:57
Ten wicewojewoda, co to za chłopczyk? Gwiazdeczka marchewy
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.