Jesienią tego roku mają ruszyć prace budowlane związane z modernizacją toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Zapowiedzieli to w poniedziałek Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, oraz Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Okazją była konferencja zorganizowana na pokładzie statku „Odra Queen”. Jej uczestnikom pokazano część obszaru, na którym prowadzone będą prace.
– To inwestycja od wielu lat wyczekiwana, obecnie jesteśmy w fazie projektowej – mówił tuż przed rejsem minister Gróbarczak. – Mam nadzieję, że jesienią rozpoczną się roboty budowlane, bo to jest clou tej inwestycji.
Dyrektor Zdanowicz poinformował, że zakończone są już badania geotechniczne i geofizyczne, kończą się badania ferromagnetyczne oraz batymetryczne.
– Ostatnim etapem jest jeszcze badanie geologiczne – zaznaczył W. Zdanowicz. – Tu czekamy na ostatnie pozwolenia z Ministerstwa Środowiska. – Otrzymaliśmy już od wykonawcy pierwszą koncepcję projektową, którą przeanalizowaliśmy i zgłosiliśmy pewne uwagi, więc można powiedzieć, że jesteśmy w trakcie uzgadniania koncepcji projektowej.
Dokładny, ostateczny projekt budowlany powinien być gotowy do końca lipca i wtedy będzie można wystąpić z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę. Inwestor, czyli Urząd Morski w Szczecinie, zakłada, że taka decyzja będzie wydana w ciągu dwóch miesięcy.
– W zeszłym tygodniu zaczęło się wydobywanie obiektów ferromagnetycznych w północnej części toru, czyli w rejonie Świnoujścia – dodał dyrektor Zdanowicz. – Na razie nie mamy żadnych sygnałów, żeby jakieś obiekty niebezpieczne zostały odnalezione. Te prace będą trwały do końca roku.
Jeszcze w tym roku na Zalewie Szczecińskim widoczny będzie sprzęt pogłębiarski wykonujący roboty czerpalne.
Przypomnijmy, że inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudową skarp brzegowych oraz pogłębieniem i poszerzeniem obrotnic dla statków. To również budowa dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych (23 mln m sześc.), a także modernizacja Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie.
Dzięki modernizacji toru żeglugowego do Szczecina będą mogły zawijać w pełni załadowane statki o zanurzeniu ok. 11 m (dziś jest to 9,15 m). To oznacza, że jednostka wpływająca obecnie z ładunkiem ok. 20 tys. ton po pogłębieniu wejdzie z dwukrotnie większą masą towarową.
Inwestycja, której wartość wynosi ok. 1,4 mld zł, ma dofinansowanie (85 proc.) z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Wykonawcą jest holendersko-belgijskie konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging and Marine Contractors. Zakończenie robót pogłębiarskich i budowlanych powinno nastąpić w 2022 r.©℗
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. UMS