W ciągu dwóch najbliższych lat w Stoczni Szczecińskiej ma być zaprojektowany i zbudowany prototyp statku o wysokim poziomie autonomiczności. Wybranymi systemami na jednostce będzie można sterować z lądu. Około 59 mln zł przyznało na ten projekt Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Partnerami Stoczni Szczecińskiej w tym innowacyjnym przedsięwzięciu są spółki JPP Marine i Nelton.
Ma to być niewielki morski statek towarowy o nośności ok. 5 tys. ton.
Dodatkowym efektem projektu będzie innowacyjny kadłub zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności jednostki.
Równolegle z pracami badawczymi zostaną przeprowadzone prace przedwdrożeniowe, których najważniejszym elementem będzie nadzór klasyfikatora statków zarówno nad projektem, jak i budową prototypu. Zaplanowano 8 etapów badawczych.
– Realizacja projektu wzmocni potencjał Stoczni Szczecińskiej – zaznacza Sławomir Doburzyński, specjalista ds. strategii i komunikacji w Stoczni Szczecińskiej. – Podstawowym efektem jest kompleksowy projekt statku nowej generacji, który może być wykorzystany w produkcji seryjnej.
Jak dodaje, taki projekt może być ważnym elementem rozwoju przyszłego centrum badawczo-rozwojowego stoczni, co się wpisuje w jej strategię rozwoju. Umożliwia też budowę jej wizerunku – jako nowoczesnego, konkurencyjnego producenta tzw.
statków semiautonomicznych.
W konkursie NCBR złożono 62 wnioski, a projekt Stoczni Szczecińskiej znalazł się wśród 17 zwycięskich. Otrzymał najwyższą kwotę dofinansowania.
Tekst i fot. (ek)