Rozmową na temat tunelu pod Świną rozpoczęto jedenastą już edycję Baltic Business Forum, które – podobnie jak przed rokiem – odbyło się w hotelu Radisson Blu Resort w Świnoujściu. O szczegółach inwestycji opowiadali przedstawiciel wykonawcy oraz prezydent Świnoujścia.
Otwierający Baltic Business Forum Jacek Piechota podkreślał, że przez lata impreza się rozwinęła i przyjeżdżają na nią dzisiaj przedstawiciele firm i instytucji z całego świata, nawet z takich egzotycznych miejsc jak Japonia, Urugwaj, Panama czy Demokratyczna Republika Konga.
I chociaż na otwierającą forum debatę o tunelu dotarli – jako widzowie – m.in. przedstawiciele Wietnamu, to zabrakło zapowiadanego na niej Jerzego Kwiecińskiego, ministra inwestycji i rozwoju. O tunelu opowiedzieli pozostali prelegenci: Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia oraz Piotr Flisiak, dyrektor projektu firmy Porr, lidera konsorcjum, które wybuduje stałe połączenie w Świnoujściu.
– Sama długość tunelu to 1800 metrów, z czego 1500 zostanie wydrążona dzięki maszynie TBM, a 200 metrów po jednej i drugiej stronie Świny – metodą klasyczną. I będzie to dość spektakularne przedsięwzięcie – mówił P. Flisiak.
Drążenie odbędzie się przy użyciu wielkiej maszyny TBM. Sama jej długość wyniesie 120 metrów, czyli więcej niż boisko piłkarskie. Średnica wiercenia ma wynieść 13,5 m i 12 m już wewnątrz tunelu.
– Maszyna będzie zaprojektowana do konkretnego zadania. Wybór dostawcy nastąpi w maju. Do naszego biura przychodzą ludzie i pytają, gdzie ta budowa. Obecnie trwają jeszcze prace projektowe i pozostały nam trzy miesiące na ich zakończenie. Z kolei wspomniana maszyna ma trafić do nas do 12 miesięcy od chwili zamówienia – mówił dyrektor projektu.
Jak zaznaczał Janusz Żmurkiewicz, tunel zmieni oblicze miasta. Gospodarz kurortu zwracał uwagę m.in. na kwestie komunikacji na wyspach.
– Tak jak przez lata tunel był najważniejszym tematem rozmów o Świnoujściu, tak teraz, gdy inwestycja jest realizowana, coraz częściej mówi się o tym, jak będzie wyglądała na naszych wyspach komunikacja. Siedem tysięcy aut przeprawia się promami w ciągu doby. Po wybudowaniu szacujemy, że ta liczba wzrośnie do 10 tysięcy. I dzisiaj ten układ komunikacyjny zmieniamy i przebudowujemy, m.in. dzięki pieniądzom, które przyznaje nam marszałek – mówił J. Żmurkiewicz.
Prezydent nawiązał również do kwestii komunikacji po niemieckiej stronie wyspy Uznam, gdzie drogi są węższe, a tamtejsze krajówki można porównać do naszych dróg gminnych i – jak przekonywał J. Żmurkiewicz – może to w przyszłości stanowić problem.
Przy budowie tunelu – według przedstawiciela Porr – ma być zatrudnionych około 200 osób. Tak niewielka liczba wynika z rozwijającej się technologii oraz tego, że inwestycja jest rozłożona w czasie. Stała przeprawa powinna być gotowa do przełomu roku 2022 i 2023. Do tego czasu powinna być również gotowa droga S3. ©℗
BaT
Fot. Bartosz TURLEJSKI
O tunelu opowiadali prelegenci: Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia oraz Piotr Flisiak, dyrektor projektu firmy Porr.