W Szczecinie w ostatnich trzech latach wzrosła liczba ogólnodostępnych punktów ładowania.
Fot. Anna Gniazdowska
W ciągu trzech ostatnich lat liczba całkowicie elektrycznych aut jeżdżących po Szczecinie wzrosła prawie osiem razy. W tym czasie czterokrotnie powiększyła się też grupa samochodów z napędem hybrydowym. W Szczecinie w ostatnich trzech latach wzrosła również liczba ogólnodostępnych punktów ładowania. Pod tym względem stolica województwa zachodniopomorskiego jest w ścisłej czołówce w kraju.
Auta z napędem elektrycznym znajdują coraz więcej entuzjastów w naszym kraju. Według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w czerwcu br. sprzedano 2 tys. 115 całkowicie elektrycznych aut osobowych, czyli o 17 proc. więcej w porównaniu z czerwcem 2023 r.
W Polsce jest zarejestrowanych ok. 62 tys. sztuk całkowicie elektrycznych samochodów osobowych, czyli o 54 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród najpopularniejszych nowych marek są takie auta jak: Tesla Model 3 (583 sprzedanych aut), Tesla Model Y (250) oraz Volvo EX30 (134 sztuki).
Z danych szczecińskiego magistratu wynika, że ogólna liczba samochodów z napędem elektrycznym aktualnie wynosi 1123 w tym: osobówki - 1066, auta ciężarowe - 57.
- Zestawienie tego z danymi na koniec 2020 roku pokazuje, że liczba elektryków w Szczecinie wzrosła niemal ośmiokrotnie. Po ulicach naszego miasta jeździło w tamtym czasie tylko 150 aut elektrycznych - mówi Tomasz Klek z portalu Dolina OZE. - Warto również zobaczyć, jak zmieniła się liczba samochodów hybrydowych. W tym przypadku zanotowano również duży skok. Na koniec 2020 roku zarejestrowanych było 2124 hybryd. Obecnie ta liczba przekroczyła już 10 tys.
Większość hybryd to elektryki - 10129 sztuk, 28 aut jest zasilana gazem ziemnym (CNG, LNG), a jedynie trzy sztuki jeździ na wodór. Mimo dużego wzrostu liczby aut elektrycznych i hybrydowych, ich udział w całkowitej ilości aut zarejestrowanych w Szczecinie (343 tys.) jest cały czas bardzo mały i wynosi jedynie ok. 3 proc.
Według raportu PSNM na koniec czerwca br. w Polsce funkcjonowało 7 tys. 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, o ponad 40 proc. więcej niż rok temu. Najlepiej rozwinięta infrastruktura dla aut elektrycznych jest w Warszawie - działa tam 636 punktów. Wśród kolejnych miast wymieniono: Gdańsk - 297 punktów, Szczecin - 256, Kraków - 226 oraz Poznań - 214.
Jeszcze cztery lata temu w Szczecinie działały jedynie trzy punkty. Jednak już w 2020 roku szczeciński magistrat określił plan i harmonogram powstawania miejsc do ładowania elektryków i wspólnie z podmiotami zewnętrznymi zaczął wprowadzać go w życie. Dzięki temu pod tym względem stolica województwa zachodniopomorskiego może się dziś pochwalić trzecim miejscem w Polsce.
(K)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Ekolog
2024-08-17 09:12:40
Elektromobilność to możliwość ładowania baterii samochodu elektrycznego dynamem rowerowym. Opatentowano takie rozwiązanie w Pacanowie
@Slavio
2024-08-13 21:06:14
Spoko - to powiedz mi dlaczego miasta w których odbywa się 70% ruchu nie inwestują w OZE? Dachów jest za mało czy co?
@Slavio
2024-08-12 20:53:34
Niestety nie mogę się z tobą zgodzić. Darmowy prąd do ładowania z paneli to mit. Zaraz nadejdzie jesień i sam się przekonasz. Wartość odsprzedaży takiego auta jest zerowa (tracisz swój majątek). Byle stłuczka może uszkodzić baterię - nie do naprawy, auto do kasacji. Koszt ubezpieczenia jest przerzucany na spaliniaki, bo powinien być horrendalnie wysoki i tak się w końcu stanie. I na koniec ryzyko masywnego pożaru. Nie daj Boże takie auto trzymać w garażu przy/pod domem.
Slavio
2024-08-12 13:13:06
Okej zgadzam się z większością ale 70% kilometrów przeciętny Polak Europejczyk robi w okolicach domu samochód elektryczny jest idealny jako drugi samochód bez awaryjny jak stoi i ma małe przebiegi w ogóle się nie psuje ładowany w domu jeszcze z paneli fotowoltaicznych kosztuje jazda 0 zł ubezpieczenie też niskie jak tradycyjnego samochodu więc polecam jako drugie auto w okolicach domu jeżeli ktoś ma 200 300 000 wtedy może kupić auto elektryczne o zasięgu około 400 500 km wtedy to jest inna bajka
@Albert
2024-08-07 15:41:59
Czy ty jesteś normalny?
Albert
2024-08-07 13:54:10
Do wszystkich którzy nienawidzą samochodów elektrycznych: Nie kupujcie ich i po sprawie a co do tego że mi się zrzucacie na samochód, to tani chińczyk kosztuję 127000 -23% 29210 tyś. Jeśli jesteś szczęściarzem i masz dużą rodzine to dostaniesz 27000 tyś. Dofinansowania więc sami sobie finansujemy dotacje. A rząd mówi że coś daje do ciemnego ludu i widać że działa. Ok miej zabiera to fakt ale jak faktury nie zapłacisz to nic ci nie oddadzą.
Nie każdy ma kartę dużej rodziny żeby otrzymać 27tyś
Olo
2024-08-07 10:47:20
jest cały czas bardzo mały i wynosi jedynie ok. 3 proc.
Czyli podsumujmy. Wszyscy zrzucają się na bogatą mniejszość fundując jej kolejną pseudo ekologiczną zabawkę. W Francji już dostrzegli ten absurd bo mieszkańców blokowisk nie stać na takie fanaberie :-) ten oszukańczy system bazuje na asocjalnym procederze kiedy z kieszeni biednych finansuje się fanaberie bogaczy. Tesla, Volvo to fury po 200 -300 tyś PLN czy ich właściciele rzeczywiście potrzebują sięgać do kieszeni Kowalskiego?
@@a ile
2024-08-07 09:53:19
skoro stawia bogatym, z naszych pieniędzy odpowiedniki stacji benzynowych to powinno być konsekwentne i budować źródła energii dla tych stacji zwłaszcza że ma sporo powierzchni na dachu na posiadanych budynkach.
może
2024-08-06 23:35:30
każdemu dać rower na aku a potem skasować autobusy i tram.
@;/
2024-08-06 22:05:31
ot odezwała się ruska agentura putina - ile ci płaca rubli za te głupoty?
@a ile
2024-08-06 22:02:01
Tak masz rację. Prąd z węgla jest ekologiczny, ale żeby to objąć rozumem w dzisiejszych czasach zakłamania trzeba mieć w głowie szare komórki, a nie lasowane wapno. A tak korzystając z okazji chciałbym zapytać dlaczego to miasto ma stawiać elektrownie do zasilania samochodów elektrycznych? Jakaś nowa funkcja miasta? Biznes się nie garnie?
Michał
2024-08-06 21:59:30
Myślicie, że teraz jest drogo? Zapnijcie pasy, bo nadchodzą ciężkie czasy dla naszych portfeli.
rządzący przygotowują się do wdrożenia systemu opłat ETS2, który wejdzie w życie 1 stycznia 2027 roku".
Co to oznacza dla przeciętnej polskiej rodziny? Rachunki za ogrzewanie, paliwo, a nawet ciepłą wodę gwałtownie wzrosną !!
mx
2024-08-06 21:13:12
@zielony wał: zielony ład to program pis który podpisał morawiecki w zapisach KPO wiec przestań tu kłamac to nie kurwizja dawna
na poczatku
2024-08-06 21:11:53
@Na końcu: wymyśl coś lepszego
;/
2024-08-06 21:10:44
Ruska dezinformacja węglowodorowa juz pracuje hejtujac elektryki wiadomo prąd kazdy moze wyprodukowac, z paliwem i gazem juz gorzej, dziwne ze tesli nie hejtuja a elon popiera trupa ziomala putina
Gość
2024-08-06 20:36:10
Droga Karyno ile kosztuje twój kilometr przejechany elektrykiem, to się dowiesz wymieniając akumulator trakcyjny. Od trzynastu lat jeżdżę hybrydą i wymieniałem akumulator. Kosztowało to 18 tysięcy złotych. Zapewniam Cię, że Twój akumulator będzie kosztował kilka razy więcej. Miłego ładowania, zwłaszcza szybką ładowarką. Szybko poznasz siłę swoich pieniędzy 😄
a ile
2024-08-06 20:29:41
a ile paneli PV do zasilania tych stacji ładowania postawiło miasto? a ile turbin wiatrowych? no chyba że to ekologiczny prąd z węgla...
@Karyna
2024-08-06 20:28:19
jak ja ci zazdroszczę... po prostu sobie nie wyobrażasz, mam silnik 3.3 litra wolnossąca benzyna, pali mi 15 litrów na 100, włączam klime kiedy chcę, grzanie, chłodzenie, naładowanie do pełna zajmuje mi mniej niż 5 minut, zasięg ponad 600km i dalej ma wartość przy odsprzedaży a ty ile straciłaś już teraz ? 80 tysięcy? więcej? to ile by było za to benzyny? U Niemców nikt nie chce używanych elektryków, dlatego PO będzie dopłacać do trupów.
Navigare
2024-08-06 20:12:48
To artykuł sponsorowany, tak ? Wszędzie elektromobilność się sypie, a produkcja elektryków jest ograniczana, a tu proszę ! W Szczecinie jedno wielkie pasmo sukcesów, już ponad tysiąc sto elektryków w całym mieście - euforia (aplauz).
Michał
2024-08-06 19:50:01
Kasowanie komentarzy?
Karyna
2024-08-06 19:05:21
Każdy kto tu pisze, zapewne o elektryku może pomarzyć, bo gdyby takowego posiadał miałby inne zdanie. To czego możecie pozazdrościć posiadaczom elektryków: dolewa się tylko płyn do spryskiwaczy i ładuje prądem. Zasięg 525km mam za 35 zł prądem z wtyczki w garażu a za 180 zł prądem szybkim z ładowarki, która do 100% naładuje mnie w 35minut.
sa przymuszani
2024-08-06 18:55:30
większośc to auta firmowe z limitów które musżą firmy wypełnić by spełnić kryteria UE.prywatny ma zazwyczaj 2 auta jedno miejskie i spalinowe na trasę
zielony wał
2024-08-06 18:51:22
polega na tym by podatkami i dopłatami dążyć do wyrównania cen zarówno aut elek i spal. jak i sposobem pozyskiwania energii gaz kontr wiatr.Ludzie w wiekszości sa przeciwko zielonemu wałowi czyli ets2 , dyrektywie budynkowej zakazu gazu jednak oddali głos ma PO, lewicę i hołownię by ten proces przyspieszał.W EP dziś ma przewagę koalicja EPL , lewicy i zielonych i oni nie przyspieszą zielony wał a my za niego zapłacimy potęzne pieniądze.Ok 1/3 dochodów będziemy oddawac na zielony wał .
I po co ta bzdura?
2024-08-06 18:11:43
Pisząc kłamstwa trzeba było poczekać, aż zadziała program Tuska 1,6 mld polskich zł na wykup starych niemieckich elektryków. Liczby byłyby jeszcze lepsze. Nikt normalny elektryka nie kupuje. Drogi, zawodny, problematyczny, nie do naprawy w większości nawet małych kolizji. Elektryki kupują firmy, BO MUSZĄ. Inaczej nie mogą startować w przetargach. Od nowego roku muszą znowu powiększyć procentowo flotę elektryków. Kupują też instytucje, BO TEŻ MUSZĄ i nie muszą liczyć się z publicznym groszem.
Jakie dotacje
2024-08-06 17:55:29
Ile klient płaci z własnej kieszeni?
Na końcu
2024-08-06 16:57:32
tekstu jest cała prawda o elektrykach. Jak długo będzie możliwe to elektryki będą w zdecydowanej mniejszości. Poki, tak jak spalinowym, na jednym tankowaniu z włączoną klimą w lecie albo ogrzewaniem w zimie, przy 4 osobach plus bagaż nie będzie można spokójnie przyjechać 600 kilometrów to elektryk jest przereklamowanym, g.....nym autem.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.