Wtorek, 06 sierpnia 2024 r. 
REKLAMA

Elektromobilność po szczecińsku

Data publikacji: 06 sierpnia 2024 r. 16:07
Ostatnia aktualizacja: 06 sierpnia 2024 r. 18:21
Elektromobilność po szczecińsku
W Szczecinie w ostatnich trzech latach wzrosła liczba ogólnodostępnych punktów ładowania. Fot. Anna Gniazdowska  

W ciągu trzech ostatnich lat liczba całkowicie elektrycznych aut jeżdżących po Szczecinie wzrosła prawie osiem razy. W tym czasie czterokrotnie powiększyła się też grupa samochodów z napędem hybrydowym. W Szczecinie w ostatnich trzech latach wzrosła również liczba ogólnodostępnych punktów ładowania. Pod tym względem stolica województwa zachodniopomorskiego jest w ścisłej czołówce w kraju.

Auta z napędem elektrycznym znajdują coraz więcej entuzjastów w naszym kraju. Według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w czerwcu br. sprzedano 2 tys. 115 całkowicie elektrycznych aut osobowych, czyli o 17 proc. więcej w porównaniu z czerwcem 2023 r. 

W Polsce jest zarejestrowanych ok. 62 tys. sztuk całkowicie elektrycznych samochodów osobowych, czyli o 54 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród najpopularniejszych nowych marek są takie auta jak: Tesla Model 3 (583 sprzedanych aut), Tesla Model Y (250) oraz Volvo EX30 (134 sztuki). 

Z danych szczecińskiego magistratu wynika, że ogólna liczba samochodów z napędem elektrycznym aktualnie wynosi 1123 w tym: osobówki - 1066, auta ciężarowe - 57. 

- Zestawienie tego z danymi na koniec 2020 roku pokazuje, że liczba elektryków w Szczecinie wzrosła niemal ośmiokrotnie. Po ulicach naszego miasta jeździło w tamtym czasie tylko 150 aut elektrycznych - mówi Tomasz Klek z portalu Dolina OZE. - Warto również zobaczyć, jak zmieniła się liczba samochodów hybrydowych. W tym przypadku zanotowano również duży skok. Na koniec 2020 roku zarejestrowanych było 2124 hybryd. Obecnie ta liczba przekroczyła już 10 tys. 

Większość hybryd to elektryki - 10129 sztuk, 28 aut jest zasilana gazem ziemnym (CNG, LNG), a jedynie trzy sztuki jeździ na wodór. Mimo dużego wzrostu liczby aut elektrycznych i hybrydowych,  ich udział w całkowitej ilości aut zarejestrowanych w Szczecinie (343 tys.) jest cały czas bardzo mały i wynosi jedynie ok. 3 proc.

Według raportu PSNM na koniec czerwca br. w Polsce funkcjonowało 7 tys. 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, o ponad 40 proc. więcej niż rok temu. Najlepiej rozwinięta infrastruktura dla aut elektrycznych jest w Warszawie -  działa tam 636 punktów. Wśród kolejnych miast wymieniono: Gdańsk - 297 punktów, Szczecin - 256, Kraków - 226 oraz Poznań - 214. 

Jeszcze cztery lata temu w Szczecinie działały jedynie trzy punkty. Jednak już w 2020 roku szczeciński magistrat określił plan i harmonogram powstawania miejsc do ładowania elektryków i wspólnie z podmiotami zewnętrznymi zaczął wprowadzać go w życie. Dzięki temu pod tym względem stolica województwa zachodniopomorskiego może się dziś pochwalić trzecim miejscem w Polsce.

(K)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

I po co ta bzdura?
2024-08-06 18:11:43
Pisząc kłamstwa trzeba było poczekać, aż zadziała program Tuska 1,6 mld polskich zł na wykup starych niemieckich elektryków. Liczby byłyby jeszcze lepsze. Nikt normalny elektryka nie kupuje. Drogi, zawodny, problematyczny, nie do naprawy w większości nawet małych kolizji. Elektryki kupują firmy, BO MUSZĄ. Inaczej nie mogą startować w przetargach. Od nowego roku muszą znowu powiększyć procentowo flotę elektryków. Kupują też instytucje, BO TEŻ MUSZĄ i nie muszą liczyć się z publicznym groszem.
Jakie dotacje
2024-08-06 17:55:29
Ile klient płaci z własnej kieszeni?
Na końcu
2024-08-06 16:57:32
tekstu jest cała prawda o elektrykach. Jak długo będzie możliwe to elektryki będą w zdecydowanej mniejszości. Poki, tak jak spalinowym, na jednym tankowaniu z włączoną klimą w lecie albo ogrzewaniem w zimie, przy 4 osobach plus bagaż nie będzie można spokójnie przyjechać 600 kilometrów to elektryk jest przereklamowanym, g.....nym autem.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA