W ciągu trzech ostatnich lat liczba całkowicie elektrycznych aut jeżdżących po Szczecinie wzrosła prawie osiem razy. W tym czasie czterokrotnie powiększyła się też grupa samochodów z napędem hybrydowym. W Szczecinie w ostatnich trzech latach wzrosła również liczba ogólnodostępnych punktów ładowania. Pod tym względem stolica województwa zachodniopomorskiego jest w ścisłej czołówce w kraju.
Auta z napędem elektrycznym znajdują coraz więcej entuzjastów w naszym kraju. Według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności w czerwcu br. sprzedano 2 tys. 115 całkowicie elektrycznych aut osobowych, czyli o 17 proc. więcej w porównaniu z czerwcem 2023 r.
W Polsce jest zarejestrowanych ok. 62 tys. sztuk całkowicie elektrycznych samochodów osobowych, czyli o 54 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród najpopularniejszych nowych marek są takie auta jak: Tesla Model 3 (583 sprzedanych aut), Tesla Model Y (250) oraz Volvo EX30 (134 sztuki).
Z danych szczecińskiego magistratu wynika, że ogólna liczba samochodów z napędem elektrycznym aktualnie wynosi 1123 w tym: osobówki - 1066, auta ciężarowe - 57.
- Zestawienie tego z danymi na koniec 2020 roku pokazuje, że liczba elektryków w Szczecinie wzrosła niemal ośmiokrotnie. Po ulicach naszego miasta jeździło w tamtym czasie tylko 150 aut elektrycznych - mówi Tomasz Klek z portalu Dolina OZE. - Warto również zobaczyć, jak zmieniła się liczba samochodów hybrydowych. W tym przypadku zanotowano również duży skok. Na koniec 2020 roku zarejestrowanych było 2124 hybryd. Obecnie ta liczba przekroczyła już 10 tys.
Większość hybryd to elektryki - 10129 sztuk, 28 aut jest zasilana gazem ziemnym (CNG, LNG), a jedynie trzy sztuki jeździ na wodór. Mimo dużego wzrostu liczby aut elektrycznych i hybrydowych, ich udział w całkowitej ilości aut zarejestrowanych w Szczecinie (343 tys.) jest cały czas bardzo mały i wynosi jedynie ok. 3 proc.
Według raportu PSNM na koniec czerwca br. w Polsce funkcjonowało 7 tys. 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, o ponad 40 proc. więcej niż rok temu. Najlepiej rozwinięta infrastruktura dla aut elektrycznych jest w Warszawie - działa tam 636 punktów. Wśród kolejnych miast wymieniono: Gdańsk - 297 punktów, Szczecin - 256, Kraków - 226 oraz Poznań - 214.
Jeszcze cztery lata temu w Szczecinie działały jedynie trzy punkty. Jednak już w 2020 roku szczeciński magistrat określił plan i harmonogram powstawania miejsc do ładowania elektryków i wspólnie z podmiotami zewnętrznymi zaczął wprowadzać go w życie. Dzięki temu pod tym względem stolica województwa zachodniopomorskiego może się dziś pochwalić trzecim miejscem w Polsce.
(K)