Czwartek, 04 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Czy Rhenus połknie Bulk Cargo?

Data publikacji: 02 lipca 2024 r. 14:14
Ostatnia aktualizacja: 03 lipca 2024 r. 18:07
Czy Rhenus połknie Bulk Cargo?
Obecnie zbierane są podpisy pod petycją do Ministerstwa Infrastruktury, które to rozpatruje wniosek niemieckiej firmy o zgodę na przejęcie kontroli nad największym operatorem w szczecińskim porcie – spółką Bulk Cargo. Na zdjęciu – Infrastruktura portowa spółki Bulk Cargo. Fot. Marek KLASA  

Bezpieczeństwo strategiczne Polski jest obecnie zagrożone – uważa działacz Konfederacji – dr Marcin Sowiński. Zbiera on podpisy pod petycją do Ministerstwa Infrastruktury, które to rozpatruje obecnie wniosek niemieckiej firmy Rhenus Beteiligungen International GmbH o zgodę na przejęcie kontroli nad spółką Bulk Cargo, która to jest największym operatorem portu w Szczecinie i Świnoujściu.

„Niemiecki kapitał próbuje przejąć kontrolę nad firmą będącą największym operatorem portu w Szczecinie i Świnoujściu, tj. Bulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o. Firma ta jest jeszcze w 60 proc. w rękach polskich. Niemiecka firma Rhenus, która ma już 40 proc. udziałów w tej spółce, zamierza przejąć resztę udziałów i przejąć kontrolę nad tą spółką” – czytamy na stronie citizengo.org

„Jednocześnie – czytamy dalej na wspomnianym portalu – w Ministerstwie Infrastruktury rozpatrywany jest wniosek złożony przez Rhenus Beteiligungen International GmbH na podstawie art. 3b ustawy o portach i przystaniach morskich (t.j. Dz.U. z 2023 poz.1796) w drodze postępowania administracyjnego dotyczący zgody przez Ministerstwo na przejęcie kontroli nad spółką Bulk Cargo przez niemiecki podmiot Rhenus. Spółka Bulk Cargo prowadzi m.in. przeładunek masowy surowców energetycznych, a naszym zdaniem, przejęcie kontroli nad taką firmą przez obcy kapitał, stanowi wymienione ww. cytowanej ustawie art. 3 pkt 6, zagrożenie obronności, bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa morskiego lub porządku publicznego oraz interesu publicznego i powoduje konieczność wydania odmowy na to ze strony Ministerstwa Infrastruktury.

Do dziś petycje podpisało około 1500 osób.

– To jest poważna sprawa – mówi autor petycji dr Marcin Sowiński. – Pięć procent wszystkich przeładunków w polskich portach przechodzi przez spółkę Bulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o. Przeładowuje ona między innymi surowce energetyczne. Odpowiedź na mój wniosek o dostęp do informacji publicznej od Ministra Infrastruktury jest zdawkowa. Odpowiedzi nie ma również z Zarządu Portów Szczecin – Świnoujście.

Wniosek niemieckiej firmy Rhenus Beteiligungen International GmbH (z siedzibą w Holzwickede) w sprawie przejęcia bezpośredniej kontroli nad spółką Bulk Cargo – Port Szczecin poprzez nabycie w niej udziałów wpłynął do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 maja br.

Do przejęcia kontroli nad Bulk Cargo, według znowelizowanych przepisów, potrzebna jest m.in. zgoda ministra infrastruktury właściwego do spraw gospodarki morskiej.

Przypomnijmy, że o sprawie przejęcia Bulk Cargo – Port Szczecin przez firmę Rhenus było głośno półtora roku temu. Złożyła ona podobny wniosek do UOKiK pod koniec września 2022 r., ale Urząd umorzył postępowanie 3 stycznia 2023 r. Rhenusowi udało się wcześniej kupić ok. 40 proc. udziałów BC – PS od jednego z udziałowców. Firma zdążyła to zrobić przed uchwaleniem przez Sejm (w styczniu 2023) nowych przepisów, czyli prawa pierwokupu akcji lub udziałów portowych firm przez Skarb Państwa. Miało to chronić spółki działające w strategicznych dla gospodarki portach morskich przed wrogimi przejęciami.

Projekt wejścia Rhenusa do Bulk Cargo – Port Szczecin jako inwestora był przygotowywany od paru lat.

Aby niemiecka firma mogła przejąć BC – PS, potrzebuje m.in. zgody Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz ministra infrastruktury właściwego do spraw gospodarki morskiej, czyli Arkadiusza Marchewki z Koalicji Obywatelskiej. Przypomnijmy, że jako poseł ówczesnej opozycji był on przeciwny wprowadzeniu prawa pierwokupu udziałów i akcji spółek działających w portach. Twierdził, że istniejące do tej pory prawo pierwokupu w przypadku nieruchomości jest bardzo dobrym zabezpieczeniem, a przejmowanie akcji czy udziałów to powrót do minionego ustroju.

– To jest ustawa, która niszczy prywatne firmy portowe – mówił A. Marchewka. – To jest atak na wolność gospodarczą.

Z kolei inny poseł ze Szczecina (obecnie minister nauki), Dariusz Wieczorek z Nowej Lewicy, wskazywał na posiedzeniu komisji sejmowej, że zmiana przepisów wiąże się z kupnem udziałów w spółce Bulk Cargo – Port Szczecin przez firmę z Niemiec, a nie z bezpieczeństwem energetycznym, jak to uzasadniali projektodawcy. Dariusz Wieczorek uznał nowelizację za psucie prawa i wprowadzanie niepewności wśród prywatnych podmiotów gospodarczych. Krytyki nie szczędzili też posłowie Konfederacji.

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Artur Szałabawka zwracał natomiast uwagę na to, że zwiększenie udziału Niemców w portach Szczecin-Świnoujście nie musi oznaczać sukcesu gospodarczego.

– My jesteśmy konkurencją dla portów niemieckich – podkreślał.

Ówczesny wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk (PiS) tłumaczył, że chodzi o to, aby się zabezpieczyć przed wrogim przejęciem spółek.

Ostatecznie z zaproponowanym rozwiązaniem nie zgodziła się większość ugrupowań opozycyjnych w Sejmie poprzedniej kadencji. Poparli je natomiast m.in. posłowie Prawa i Sprawiedliwości oraz prawie wszyscy z koła Polska 2050, co sprawiło, że nowelizację ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw przyjęto. ©℗

(ek, K)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@zdjęcie
2024-07-04 11:02:21
I to urządzenie zostało załadowane właśnie w Bulk Cargo, które widać doskonale w tle.
Realista
2024-07-04 10:18:44
Ale w "Bulk Cargo Szczecin" - rozładunek statku ok 40.000 ton węgla to ok 5-6 dni , w Gdańsku podobny statek to ok 20-30 godzin !!! i co zrobiono przez ostatnie lata aby wydajność "masowego portu Szczecin" poprawić , może kapitał obcy to wreszcie naprawi (na wzór DB Port) , obsługa holownicza naszego portu jest niemiecka (bo polskie firmy padły) , DB Port (podobnie) - przykładów niemieckiego kapitału jest więcej Lidl,Aldi,SEC, ,....przyzwyczajmy się:)
Piotr
2024-07-04 00:31:22
Oby do tego nie doszło, pozbywamy się firm. W wagonowni Szczecin miały być budowane wagony-teraz nie wiadomo co będzie, może zamkną. Sprzedajemy obsługę Polskich Portów, nie budujmy Portu Kontenerowego w Świnoujściu . Po co, dla kogo? Sprzedajemy obsługę dla sąsiadów, a oni z czasem zamkną, by ich Porty zarabiały kokosy. Promy z za Odry przejęły przewóz wagonów już dawno, teraz trzeba rozmontować następną część Portu. Opamiętajcie się! Zostawcie coś Polakom.
To co Max
2024-07-03 16:41:58
TY dalej wierzysz co Ci Tusk do ucha napierdzi ? Zawiedziesz się , przekonasz się o tym już niebawem . Ja także byłem naiwny i MU wierzyłem , a w 2015 roku zderzyłem się z rozj...ną Polską na wszystkie możliwe otwory .
Max
2024-07-03 13:18:32
@mariusz: ciekawe dlaczego ministra fotyga podpisała zrzeczenie się przez Polskę reperacji s teraz znów bredzą o repracjach
Mariusz
2024-07-03 08:46:13
Wybraliście zrytom koalicję ta wszystko posprzedają jak 20 lat temu aby nachapac własne kieszenie niemieckie fojsdijcze
Ważne pytanie
2024-07-02 22:44:00
Czy jak Bulk Cargo zaczynała to zbudowała swoje budynki, nabrzeża i kupiła nowe żurawie, czy bazowała na majątku "państwowym"?
i dobrze !!
2024-07-02 21:17:35
Oddac Niemcom również Szczecin, wtedy to miasto dopiero będzie mądrze zarządzane a ludzie szczęśliwi !! Szczecin zawsze niemiecki !!
portowiec
2024-07-02 20:51:37
W porcie największe obszary przeładunkowe DB Port Szczecin -drobnica i Bulk Cargo vel Rhenus - masówka. A jednym i drugim zależało na 30 letnich umowach dzierżawy terenów portowych za śmieszne stawki . I to mają . wyrolowali nas jak małych kaziów
@Zawsze można oddać
2024-07-02 20:28:35
Dokładnie w punkt 👌. Zaraz ściery PiS się odezwą ze swoją chorą wizją i elementarnym brakiem wiedzy ekonomicznej ... Niech się kotłują w swoim grajdole i tak nikt rozsądny tu nie zagląda, bo brak tu odpowiedzialności za publikowane posty . 8 *
Zawsze można oddać
2024-07-02 19:57:44
za bezcen jakimś Omańczykom czy Katarczykom za odstępne - tak na oko 6 mld zł wynoszą straty za Lotos. Ale oczywiście, obrońcy polskiej gospodarki, tak jak obecności spaślaka i pomarszczonej w gruzach stoczni szczecińskiej, będą nadal pierniczyć farmazony...
Edward
2024-07-02 19:43:59
Od stycznia przeładunki spadły o połowę cały towar płynie i jeździ na Niemcy wystarczy sprawdzić pozycje danych statków wszystko na Niemcy
nie zdziwiony
2024-07-02 18:49:24
Każdy chce robić interesy w polsce .. właśnie w polsce...a nie w Polsce. Przez najbliższe kilka lat...miejmy nadzieję, że tylko...będą doić znów nasz kraj. Czy rządzący nie nauczyli się na historii Polski, że rdza historii zżera nas powoli i od środka. Polska nie ma przyjaciół tylko partnerów i wrogów.
@Marcin Sowiński
2024-07-02 18:40:55
Podpisane! I innych zachęcam do tego. Zapewniam, nie bolało :)
Do??
2024-07-02 18:27:18
Aleksander Grad (wcześniej minister skarbu państwa w rządzie Donalda Tuska) zrezygnował z mandatu poselskiego i został powołany przez radę nadzorczą PGE na prezesa spółek PGE EJ i PGE EJ 1. Aleksander Grad otrzymał wynagrodzenie w wysokości 55 tys. zł miesięcznie. Podobne pensje otrzymali też wiceprezesi obu spółek. Oprócz wysokich pensji przysługiwały im też wysokie przywileje.Przygotowanie budowy elektrowni i wszelkie analizy z tym związane miały kosztować przynajmniej 1,5 mld zł !
Do Brawo PIS
2024-07-02 18:24:17
POwiedz jaka jest prawda , kłamco ?
Barkarz
2024-07-02 18:18:49
Będzie tak samo jak z Żegluga na Odrze barki pocięli a resztę pod nazwą niemiecka
Zdjęcie
2024-07-02 18:18:14
Na zdjęciu prawie w ogóle nie widać infrastruktury Bulk Cargo. W centrum jest zagraniczny statek przewożący ogromne urządzenie przeładunkowe dla zagranicznego klienta, zbudowane kilka lat temu przez firmę Stalkon.
P.
2024-07-02 18:17:10
Prywatna firma chce przejść inna prywatna firmę jak ktos ma problem niech sam wykupi większość akcji co za problem ?!o co cała afera ?!
Premier
2024-07-02 17:46:32
Fur Deutschland.
Kwiczol
2024-07-02 16:33:37
Chcieliscie to macie,Patologiczny klamca Donald ,T, prowadzi polactwo do krainy szczesliwoisci,Je..ac PIS!
HogoFogo
2024-07-02 16:16:46
Teraz to sobie możecie swoje listy z podpisami powiesić w WC na gwoździu. Tyle właśnie będzie z nich pożytku.
Lwów
2024-07-02 16:13:33
Musimy wydajnie pracować dla niemieckiego Pana.
??
2024-07-02 16:11:03
Jedyne co sie zgadza to stwierdzenie " Bezpieczeństwo strategiczne Polski jest obecnie zagrożone " -jeśli takie partie jak konfederosja będa miały powyzej 5% a we francji le pen, a w niemczech afd , moze super stocznia od stepki i promów kosmicznych mogłaby przejac bulk ? a nie czekaj ...
Michał
2024-07-02 16:08:21
Wszystko ma byc niemieckie i dla Niemiec! Tak tusk obiecal szolcowi! I to realuzuje z ogromnym rozmachem!!
Nie na darmo
2024-07-02 15:30:00
rudy czuwa by nikt piachu nie sypał w projekt IV rzeszy!!!
Brawo PIS
2024-07-02 15:29:41
Tylko w 2023 roku Grupa Azoty "Puławy" (jest częścią kontrolowanej przez Skarb Państwa Grupy Azoty) odnotowała aż 621,5 mln zł straty. Jeszcze rok wcześniej było zupełnie inaczej - grupa kapitałowa "Puław" w całym 2022 roku miała 291 mln zł zysku. Wśród przyczyn tak dramatycznej kondycji spółki nowy zarząd "Puław" wskazuje m.in. kontrowersyjne inwestycje, jak np. budowa bloku węglowego, na który wydano do tej pory 1,23 mld zł. Rozruch elektrowni ma ruszyć w tym roku, chociaż - przyznaje prezes
Nie ma co
2024-07-02 14:56:18
Niemcom pozwalać ! Oni się już sypią , bo komuniści i agentura KGB u władzy . Makrela zaciągnęła im krawat na szyi z doktorów i inżynierów . U Niemców pojawia się już powoli nędza i trend jest ku dołowaniu . Oni już nie dość , że nie zainwestują, to jeszcze Polskę okradną . Kiedy biedny dał coś społeczeństwu ? Polska za Tuska , to piękna panna na wydaniu . Ponętna i chętna do dawania za darmo . Tak w uniesieniu , tak w zauroczeniu .Nie zapominajmy o skutkach niechcianej ciąży .Aborcja nie coll!
Marcin Sowiński
2024-07-02 14:43:52
https://citizengo.org/pl/undefined/13416-Stop-przej%C4%99ciu-sp%C3%B3%C5%82ki-portu-w-Szczecinie-i-%C5%9Awinouj%C5%9Bciu-przez-kapita%C5%82-niemiecki
rhenus to nazistowsk
2024-07-02 14:35:18
rhenus to nazistowska firma która dorabiała się na drugiej wojnie światowej, specjalność logistyka także ludzi wożonych do pieców. w ramach reparacji trzeba będzie po prostu znacjonalizować jej majątek w Polsce.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA