W I półroczu br. zarejestrowano w kraju 1836 osobowych samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in, o ponad 850 więcej niż w tym samym czasie 2018 r. Po Polsce jeżdżą 6092 "elektryki".
Po polskich drogach jeżdżą już 6 092 samochody elektryczne. W pierwszym półroczu br. w Polsce zarejestrowano 1 836 aut osobowych z napędem całkowicie elektrycznym oraz hybryd typu plug-in, czyli o ponad 850 więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego – wynika z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Pod koniec czerwca br. w Polsce zarejestrowane były 6 092 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 3 855, a resztę hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 2 237. Podział rynku między BEV a PHEV niezmiennie wynosi 63 proc. do 37 proc. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec maja br. zwiększył się do 337, a elektrycznych skuterów i motocykli – do 4 604. W porównaniu do danych z maja br., liczba autobusów elektrycznych utrzymała się na tym samym poziomie i wynosi 198.
- Wzrost liczby zarejestrowanych hybryd plug-in, obserwowany w pierwszym półroczu (o 29 proc.), może oznaczać, że coraz więcej klientów wybiera pojazdy, które przy jeździe miejskiej mają walory samochodu elektrycznego, a w dłuższej trasie nie mają ograniczeń wynikających z zasięgu – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.
W pierwszym półroczu br. zarejestrowano o ponad 850 więcej samochodów z napędem elektrycznym niż przed rokiem.
- Podobny przyrost odnotowaliśmy w segmencie zeroemisyjnych skuterów i motocykli – o 743 sztuk, czyli 97 proc.r/r. To pozytywne zjawisko – rozwój elektromobilności w Polsce napędzają nie tylko pojazdy cztero-, ale również dwukołowe, które dodatkowo przyczyniają się do redukcji korków w centrach miast – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec czerwca br. w Polsce funkcjonowały 752 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1 395 punktów). 33 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji.
(g)
Fot. Marek Klasa