środa, 18 lipca 2018.
Strona główna > Gospodarka > Co leży na dnie?

Co leży na dnie?

Co leży na dnie?
Data publikacji: 2017-02-28 15:52
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:34
Wywietleń: 1252 219290

Duży i ważny projekt infrastrukturalny – pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m – nabiera rozpędu. Urząd Morski w Szczecinie ogłosił pierwszy przetarg: na wykonanie tzw. wywiadu ferromagnetycznego, czyli zbadanie dna pod kątem występowania elementów metalowych, np. pozostałości wojennych.

Zanim ruszą prace budowlane na torze, trzeba sprawdzić co leży na dnie i oczyścić je z ewentualnych znalezisk. Można się spodziewać wykrycia wielu groźnych pozostałości po wojnie, zwłaszcza w porcie polickim, ale też w Szczecinie, np. w rejonie stoczni, gdzie były naloty dywanowe.

Przetarg na wykonanie wywiadu ferromagnetycznego – badań skanowania magnetycznego wraz z raportem dla potrzeb realizacji projektu „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m” ogłosił szczeciński Urząd Morski, inwestor całego przedsięwzięcia. Na oferty czeka do 30 marca.

Raport z wywiadu posłuży wykonawcy modernizacji toru do oszacowania kosztów związanych z natrafieniem na obiekty niebezpieczne pochodzenia wojskowego oraz inne, będące przeszkodą w prowadzeniu prac pogłębiarskich i hydrotechnicznych. Dno zostanie przebadane na długości 62 km. Obszar prac obejmie fragmenty toru w Świnoujściu, na Zalewie Szczecińskim i Roztoce Odrzańskiej oraz w Policach i Szczecinie. Szacunkowa wartość wykonania wywiadu ferromagnetycznego to 4,7 mln zł.

– Jego realizacja potrwa około pół roku – informuje Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy UMS. – Ogłoszenie przetargu na projekt i realizację robót budowlanych, w trybie „zaprojektuj i zbuduj”, planujemy na przełom 2017 i 2018 roku. Według harmonogramu, roboty te będą prowadzone w latach 2018-2022.

Koszt modernizacji toru to ok. 1,4 mld zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie ok. 1,2 mld zł.

Tekst i fot. (ek)

Komentarze

Mirek
Nie chcę się mądrować, ale zmodernizowany tor wodny ma być szerszy i głębszy od obecnego. Pewnie dlatego zlecają wzmiankowane badanie.
2017-03-01 09:48:05
To jakaś hucpa;
jak w 1980-83 pogłębialiśmy Rozgwiazdą tor na Dąbiu i się w czerpaku znalazło bombę, to się ja wyjęło, położyło obok linii kubłów, i zaczęło naliczać specjalny dodatek do pensji, na takie okoliczności, do przyjazdu saperów. Żeby czegoś szukać ferrcoś tam, nie było i dobrze było.
2017-02-28 22:16:54
warma
wydaje mi się, że badanie to naciąganie na dodatkowe koszty. W latach 1950-1970 był pogłębiany tor wodny po kilka razy np. kanał piastowski czy przekop mieleński. W porcie szczecińskim prawie ,,na etacie" pracowała pogłębiarka BUKOWSKI, ODRA i DZWIG. Swinoujście było robione przez LUCYFERA MąTWE i pózniej ROZGWIAZDę
2017-02-28 18:57:26
@Inżynier
Słaba orientacja jak na inżyniera. Nad Świnoujściem nie ma żadnej rury, a Gazociąg Północny na razie nie przeszkadza jednostkom, które wpływają do Świnoujścia, gdzie jest dużo głębiej niż 12,5 m. Gazociąg może być problemem w przyszłości, gdyby tor podejściowy do Świnoujścia miał być pogłębiany. Ale to inna bajka. Pogłębienie toru Świnoujście-Szczecin jest po to, żeby porty w Szczecinie i Policach miały więcej przeładunków. Dużo więcej niż teraz. To jest biznes.
2017-02-28 18:39:23
Inżynier
Niestety Polacy nie dopilnowali rozmów z Nordstreamem i rura z gazem położona została nad Świnoujściem na głębokości, która uniemożliwia wejście na planowany tor wodny -12,5 m jednostek większych. Stąd całe pogłębianie jest niepotrzebnym wydawaniem pieniędzy.
2017-02-28 17:26:28

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
20
na godz. 09:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Flis przypłynął do Szczecina
Zjazd Młodych Gwiazd 2018 i „Siedem życzeń”
Różankowe urodziny Szczecina
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy