Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Chcą przywrócić żeglowność na Odrze i Wiśle

Data publikacji: 28 marca 2016 r. 15:05
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:33
Chcą przywrócić żeglowność na Odrze i Wiśle
 

W połowie kwietnia br. poznamy szczegóły rządowego planu rozwoju wodnych dróg śródlądowych –powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna. Wśród nich jest ważna dla Szczecina droga, która przez Odrę ma połączyć Dunaj z Morzem Bałtyckim. 

Materna podkreślił, że celem planu jest przywrócenie żeglowności dróg wodnych w Polsce.

„Jesteśmy na ukończeniu założeń do programu rozwoju polskich wodnych dróg śródlądowych i będziemy prawdopodobnie go prezentować w połowie kwietnia br. To jest dla mnie historyczny moment, bo jestem pierwszym tej rangi urzędnikiem zajmującym się żeglugą śródlądową. Do tej pory osoby zajmujące się tymi kwestiami były w randze naczelników, zajmowały się rejestracją statków i bieżącymi sprawami, a nie strategią, długofalowym myśleniem” – powiedział Materna.

Wiceminister poinformował, że rząd chce odbudować część międzynarodowych szlaków wodnych przebiegających przez Polskę. Chodzi o drogę E30 (Dunaj, Bratysława – Morze Bałtyckie), E40 (Gdańsk – Warszawa - Brześć) i E70 (Atlantyk, Antwerpia – Morze Bałtyckie, Kłajpeda).

Wskazał, że w ciągu najbliższych czterech lat, rząd zamierza przywrócić żeglowność na Odrze, pomiędzy Wrocławiem a Szczecinem.

„Nie oznacza to, że przywrócimy w tym czasie czwarty stopień żeglowności na całym biegu rzeki, ale chcemy zapoczątkować procesy tak, aby mogły po Odrze pływać barki i statki” – dodał.

Materna zaznaczył, że plan zakłada także dokończenie stopnia wodnego w Malczycach, budowę kolejnych stopni wodnych w Lubiążu i Ścinawie(na Dolnym Śląsku). Planowane jest także przeorientowanie zbiornika wodnego w Raciborzu z suchego na zbiornik wielozadaniowy. Jak wyjaśnił, dzięki temu zbiornik będzie mógł przyjąć 170 milionów metrów sześciennych wody, a jego zasięg oddziaływania ochronnego wraz z polderem Buków sięgać ma do Wrocławia. Dzięki temu możliwości zbiornika pozwolą zredukować ewentualną falę powodziową.

„W ciągu czterech lat chcemy przygotować studium wykonalności dla całej Odry. Mamy w dalszym planie także budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą oraz połączenia z Czechami” – dodał wiceminister.

Jak podkreślił, źródłem finansowania programu będą fundusze Unii Europejskiej z perspektywy finansowej 2014-2020, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji

Strategicznych (zwanego planem Junckera).

Resort przy realizacji programu chciałby wykorzystać współpracę z samorządami i firmami energetycznym, np. przy budowie mostów przy okazji budowy stopni wodnych. Z kolei firmy energetyczne miałby inwestować w elektrownie na stopniach wodnych.

„Chcemy nasz program rozwoju żeglugi śródlądowej włączyć do +planu Morawieckiego+” – dodał Materna.

Jak wynika z szacunków resortu, koszt przywrócenia żeglowności na Wiśle między Warszawą a Gdańskiem. to ok. 30 mld zł.

Materna zapowiedział, że jeszcze w tym roku Polska ma ratyfikować konwencję AGN, która zobowiązuje kraje do utrzymywania na określonych rzekach minimum czwartego stopnia żeglowności. Pozwala także na uzyskanie dodatkowych środków finansowych.

„Ratyfikacja konwencji AGN związana jest z poniesieniem przez państwo dużych kosztów, bo realizacja tej konwencji wymaga gruntownych modernizacji naszych dróg śródlądowych” – podkreślił Materna.

Według raportu po kontroli „Funkcjonowanie Żeglugi Śródlądowej” przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli w 2014 r. na koniec 2012 r. łączna długości śródlądowych dróg wodnych wynosiła 3659 km, w tym długość rzek żeglownych - 2413 km.

Jak wskazała NIK, zdecydowaną większość stanowią drogi wodne o znaczeniu regionalnym, których łączna długość w 2012 r. wynosiła 3445 km. Zaś łączna długość dróg o znaczeniu międzynarodowym (czyli takich, po których mogą pływać większe statki, barki – PAP) wynosiła 206 km.

W 1980 r. transportem wodnym śródlądowym przewieziono w Polsce 22,2 mln ton ładunków, w 1990 r. – 14 mln ton, w 2000 r. – 10,4 mln ton, w 2005 r. – 9,6 mln ton a w 2010 r. 5,1 mln ton.

Jak wskazał NIK, w 2012 r. przewieziono 4,6 mln ton ładunków, co stanowiło 0,25 proc. ogółu ładunków przewiezionych wszystkimi rodzajami transportu.(pap)

Fot. Ryszard PAKIESER

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Do agresssor
2016-04-14 16:52:09
Wyglada na to, ze chcesz tylko macic. gdyby wbili ten szpadel to zaraz podniosly by sie krzyki, ze jest szwindel i nie ma przetargu itd. itd. Nie jestem za PiS i chetnie bym ich razem z PO wyslal na Sachare trawe sadzic. Ale skoro zostali wybranie to dajmy im szanse a potem krytykujmy jesli bedzie trzeba. Jest jeszcze duzo do postprzatania po poprzedniej ekipie, ktora zadluzyla kraj o ponad 100% od objecia wladzy. Latwo jest rozrzucac cudze pieniadze ale trudniej jest rzadzic za swoje. Wiec moze lepiej poczekaj bo potem mozesz sie wstydzic, chyba, ze nie wiesz co to jest wstyd. Ale jesli tego nie masz to wykrzesz chociaz odrobine honoru obywatela tego kraju.
@agressor
2016-03-29 19:32:26
Widać mało się interesujesz, więc mało wiesz. Najpierw projekty i przetargi, a potem szpadle
Do: agresssor
2016-03-29 10:03:02
Widać, że wybrałeś nick adekwatny do tonu swojej wypowiedzi. Na szczęście interpunkcja, a raczej jej brak, a także totalny brak znajomości zasad języka polskiego sprowadza taką wypowiedź do poziomu, nomen omen, dna.
agresssor
2016-03-29 07:09:43
kolejna wizja na 50 lat . a co z inwestycjami które były zagwarantowane?S3 do Świnoujścia , tunel w Świnoujściu , tor wodny i kilka mniejszych inwestycji drogowych i kolejowych .PiS oszukał pomorze zachodnie nic nie robią i nic nie zrobią mało tego wszystko zabiorą 4 lata będzie tak jak jest dziś .już się zbliża pół roku rządów pis nie wbito chodź by jednego szpadla w ziemie .za to mamy już obiecane stocznie żeglugę na rzekach rurociągi gazociągi .ja pisze już dziś o tym żeby wiedzieli ze nie wszystkich możną omamić nowa autostrada na wschodzie Polski

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA